Met een busje tegen een poort gereden

Simoensil
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Met een busje tegen een poort gereden

#1 , 19 okt 2016 11:50

Beste mensen, Ik huur een opslagruimte in nederland waar mijn spullen zijn opgeslagen en woon in belgie. Ik heb een busje geleend bij een kennis om mijn spullen te kunnen vervoeren daar. Om binnen te kunnen raken dien je een code in te voeren, zodat de poort open gaat. Echter die dag stond de poort al open omdat er werkers daar de vloeren aan het schoonmaken waren en de poort open was zodat de vloer sneller zou drogen. Voor ons reed er een auto naar binnen zonder de code in te voeren. Maar wij hebben toen even gewacht omdat we dachten dat de poort dicht zou gaan, wat niet het geval was. We zijn toen ook maar naar binnen gereden. Wat we niet wisten was dat de poort niet helemaal voledig open was, waardoor wij met de bovenkant van het busje tegen de rand zijn geknald. Wij zijn de week eerder met de zelfde busje ook doorheen gereden en dat ging toen wel goed. Wij hebben nu schade aan het busje en de poort is uit zijn balans geraakt vertelde zij ons, omdat er zoveel mensen na ons naar binnen zijn gekomen toen ze hun code invoerde en de poort niet meer goed werkte. en moeten daarvoor 650 euro voor betale voor de herstelling. Zij zeggen dat wij gewoon de code in moesten voeren, wat wij niet logisch vinden als de poort al uren open staat. Wij kunnen toch ook niet weten en niet zien dat de poort niet helemaal open is. We hebben daarna gewoon naar binnen en buiten kunnen rijden. Nu zeggen zij dat we moeten betalen of anders kom ik niet meer binnen bij mijn spullen. Ik zit midden in een verhuizing en heb mijn spullen nodig. Wat raden jullie mij aan en wat vinden jullie? Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 19 okt 2016 11:52

Poortje breken is poortje betalen..

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 19 okt 2016 13:10

dit is een inschattingsfout van uzelf en heeft niet te maken met het al dan niet correct werken van de poort.
vrees dat u zal moeten opdraaien voor de kosten

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 19 okt 2016 13:34

Zoals reeds gezegd door meeboo en LeenW bent u verantwoordelijke voor uw eigen daden. U hebt tegen de poort gereden en u moet die betalen. Meer kan daar niet over gezegd worden. (zie artikels hieronder ter info)

Echter, mag de tegenpartij u de toegang tot die loods niet ontzeggen. Zij mogen niet voor rechter spelen. Indien u niet wil betalen dan moeten ze naar de rechtbank en die zal dan een vonnis uitspreken. Maar tot die tijd moet u gewoon de toegang krijgen tot het goed dat u huurt.

Hoe komen ze aan dat bedrag van 650 euro? Lijkt mij toch heel veel geld om een poort opnieuw uit te lijnen...Hebt u hiervan de factuur gezien?




Art. 1382 BW. Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.
Art. 1383 BW. Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.
Art. 1384 BW. Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft.
De vader en de moeder zijn aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door hun minderjarige kinderen.
De meesters en zij die anderen aanstellen, voor de schade door hun dienstboden en aangestelden veroorzaakt in de bediening waartoe zij hen gebezigd hebben.
De onderwijzers en de ambachtslieden, voor de schade door hun leerlingen en leerjongens veroorzaakt gedurende de tijd dat deze onder hun toezicht staan.
De hierboven geregelde aansprakelijkheid houdt op, indien de ouders, onderwijzers en ambachtslieden bewijzen dat zij de daad welke tot die aansprakelijkheid aanleiding geeft, niet hebben kunnen beletten.
Art. 1385 BW. De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.
Art. 1386 BW. De eigenaar van een gebouw is aansprakelijk voor de schade door de instorting ervan veroorzaakt, wanneer deze te wijten is aan verzuim van onderhoud of aan een gebrek in de bouw.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 19 okt 2016 14:07

Het gaat hier wel om schade in Nederland, die artikelen uit het BW zullen daar allicht niet van toepassing zijn. Maar waarschijnlijk loopt het Nederlands equivalent grotendeels gelijk met het Belgisch recht.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 19 okt 2016 14:18

Kijk eens wat er allemaal in u huurovereenkomst staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 19 okt 2016 14:47

Het gaat hier wel om schade in Nederland, die artikelen uit het BW zullen daar allicht niet van toepassing zijn. Maar waarschijnlijk loopt het Nederlands equivalent grotendeels gelijk met het Belgisch recht.
In heel europa :D

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”