Pagina 1 van 1

Garantie geschillen

Geplaatst: 18 sep 2016 16:08
door Bauxiet
Dag allemaal,

Ik ben een student die als bijverdienste smartphones hersteld. Recent heb ik een discussie met een klant gekregen omtrent het al dan niet onder garantie vallen van een hersteld onderdeel aan de smartphone. Ik heb ook de economische inspectie aan de deur gekregen met de melding dat ik altijd 2 jaar garantie moet geven. Dat klopt uiteraard.

Ze wist me ook te vertellen dat wanneer er schade aan het toestel is en ik geen garantie geef, dit geschil ALTIJD via de rechtbank moet gaan en dat ik zelf nooit kan beslissen of ik garantie geef of niet. Volgens mij zal het dikwijls voorvallen dat mensen schade door onvoorzichtigheid toch nog zullen laten proberen herstellen onder garantie met discussies tot gevolg.

Daarom vroeg ik mij af of het niet handig is om een rechtsbijstand verzekering af te sluiten? En eventueel mijn algemene voorwaarden van mijn "bedrijf" te laten schrijven door een advocaat zodat ik steeds "ingedekt" ben. Bestaan dit soort verzekeringen voor kleinschalige ondernemers? Heeft iemand een idee of indicatie van de tarieven van zulke verzekeringen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Re: Garantie geschillen

Geplaatst: 18 sep 2016 16:42
door scorpioen
Herstel je de smartphone van de klant of verkoop je tweedehands smartphones die je hersteld hebt?

Re: Garantie geschillen

Geplaatst: 18 sep 2016 16:58
door Bauxiet
Herstel je de smartphone van de klant of verkoop je tweedehands smartphones die je hersteld hebt?
Ik herstel de smartphones van klanten, ik verkoop geen smartphones meer.

Re: Garantie geschillen

Geplaatst: 18 sep 2016 20:16
door scorpioen
Waarom zou u voor een herstelling een garantie van twee jaar moeten geven? De wettelijke garantie van twee jaar gaat over de verkoop van goederen (art. 1649bis e.v. Burgerlijke Wetboek), maar toch niet over herstellingen?

Re: Garantie geschillen

Geplaatst: 18 sep 2016 20:37
door Bauxiet
Waarom zou u voor een herstelling een garantie van twee jaar moeten geven? De wettelijke garantie van twee jaar gaat over de verkoop van goederen (art. 1649bis e.v. Burgerlijke Wetboek), maar toch niet over herstellingen?
Dat dacht ik dus eerst ook. Al mijn concurrenten geven een garantie van 3 maanden of 6 maanden. Geen enkele geeft 24 maanden garantie. En dan heb ik het ook over grote zaken. De vrouw van de economische inspectie had een klacht binnen gekregen van een lastige klant van mij. Ze is mij komen vertellen dat ik alles moest aanpassen en dat ik 2 jaar moet geven. Ik verwacht dat die vrouw weet waarover ze spreekt?

Maar volgens u moet ik dus ook geen 2 jaar garantie geven?

Alvast bedankt voor de hulp!

Re: Garantie geschillen

Geplaatst: 18 sep 2016 23:25
door sloeberken
Even aan die mevrouw de wettekst vragen omtrent die garantie op herstellingen. Hangt ook af welke garantie u leveranciers geven.

Re: Garantie geschillen

Geplaatst: 18 sep 2016 23:51
door Bauxiet
Even aan die mevrouw de wettekst vragen omtrent die garantie op herstellingen. Hangt ook af welke garantie u leveranciers geven.
Hoezo hangt dit af van mijn leverancier? Dit staat toch los van de garantie die ik moet/mag geven?

Re: Garantie geschillen

Geplaatst: 19 sep 2016 08:21
door sloeberken
Hier in Nederland geven ze 6 maand garantie.

http://www.replacedirect.be/reparatie.html

Re: Garantie geschillen

Geplaatst: 19 sep 2016 23:53
door Bauxiet
Vandaag telefoon gekregen van de economische inspectie. De klacht was een misverstand aangezien de persoon van de controle dacht dat ik de schermen los verkocht en niet installeerde. Klacht wordt niet verder behandeld.

Zou het steeds nuttig zijn om toch eventueel een rechtsbijstand verzekering te nemen voor garantiegeschillen?