Door bouwondernemer BA aansprakelijk worden gesteld?

Charlie-Rose
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Door bouwondernemer BA aansprakelijk worden gesteld?

#1 , 08 sep 2016 09:27

Beste,

Achter onze woning willen ze een appartementencomplex bouwen. Mijn man en ik hadden bij de gemeente bezwaar hierover ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeente keurt dit echter toch goed, hoewel er duidelijk één en ander niet correct is (vriendjespolitiek?, dit terzijde uiteraard :x ). We willen nu tegen die goedkeuring van de gemeente ingaan, en dus bezwaar indienden bij de provincie en eventueel later nog hoger gaan.

Mijn vraag is nu, mocht de bouwheer toch bij de provincie gelijk krijgen, kan hij ons dan burgerlijk aansprakelijk stellen wegens tijdverlies (in de gedachte time is money, en hij dus zogezegd verlies lijdt door ons). Het lijkt me nogal absurd dat een rechter dat zou volgen, maar het zou niet de eerste keer zijn dat we grote ogen trekken door een vonnis waarover we lezen.... :? ) Zo ja, kan ik me daardoor tegen verzekeren, ik bedoel, kan ik een verzekering aangaan dat een advocaat me in zulke zaken kan bijstaan?

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp,
Rose

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 11 sep 2016 16:09

Rose

Je kan niets uitsluiten hoewel de kans klein is.
Verzekering nu nog afsluiten zal niet meer lukken. Het geding is al lopend en u heeft al bezwaar ingediend. Een verzekering is per definitie een kanscontract waarbij de schade/voorval onzeker moet zijn. Wat jij vraagt is eigenlijk hetzelfde als een brandverzekering afsluiten als je huis al in brand staat. Dat schadegeval is zeker en zal sowieso uitgesloten worden. Of zoals bvb een hospitalisatieverzekering afsluiten terwijl je weet dat je volgende week pakweg aan de knie geopereerd moet worden. Als verzekeringsmaatschappijen daar op ingingen zouden ze vlug failliet zijn...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”