Iemand giet dingen in rioolput, ik krijg schuld.

Big-J
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Iemand giet dingen in rioolput, ik krijg schuld.

#1 , 20 aug 2016 11:18

Iemand giet regelmatig vet en smeer en dergelijke in het rioolputje voor mijn oprit.
Dit brengt niet alleen stank en vettige smurrie op de straat met zich mee, maar ook dat het rioolputje nu blijkbaar verstopt zit en als het eens fel regent begint er zich een enorme plas te vormen aan het putje.

Buren hebben mij al enkele malen aangesproken en ze denken dat ik de dader ben want het is blijkbaar "mijn" putje, omdat het vlak aan mijn oprit ligt... Maar ik ben het dus niet.

Zou ook niet weten wie het kan zijn, maar ik vermoed toch iemand van mijn buren, ik denk niet dat er iemand kilometers gaat rijden om dan uiteindelijk in een rioolputje in't midden van een straat zijn smeerlapperij te dumpen (als je zoiets doet dan zou ik het toch eerder ergens in een klein onbekend straatje dumpen me dunkt en niet op een drukke baan?).

Wat kan ik hier doen, want ik voel spanning met de buren en ik kan moeilijk gaan cameras zitten plaatsen om dan eventueel het geluk te hebben de dader te kunnen filmen?

Ik heb de gemeente al verwittigd, zij hebben onlangs het putje komen leegtrekken, maar als ik hun moet blijven bellen elke paar weken dan gaan zij binnenkort ook denken dat ik de dader ben, heb geen zin om boetes te moeten gaan betalen ofzo, ik wil hier niet aansprakelijk voor gesteld worden. :|

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 20 aug 2016 12:07

Klacht neerleggen bij politie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 20 aug 2016 12:14

Door zelf klacht neer te leggen, gaat u inderdaad sterker staan. En dan nog, "het zal wel van u zijn want het ligt het dichtst bij u oprit" is geen redenering die zal standhouden bij de rechtbank.

Zeker niet op de openbare weg gaan filmen, dat gaat u wel een terechte boete opleveren.

Reclame

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 aug 2016 12:24


Zeker niet op de openbare weg gaan filmen, dat gaat u wel een terechte boete opleveren.
Ook niet als topicstarter de dader betrapt?

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 20 aug 2016 12:28


Zeker niet op de openbare weg gaan filmen, dat gaat u wel een terechte boete opleveren.
Ook niet als topicstarter de dader betrapt?
Dat staat los van elkaar. Goede motieven zijn geen vrijgeleide om de privacywetgeving te overtreden.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 20 aug 2016 18:13

het filmen op de openbare weg van iemand die een (milieu) overtreding begaat is wel degelijk toegelaten en juridisch verantwoord, het vrijgeven van deze beelden op sociale media en dergelijke is een andere zaak en mogelijks een overtreding van de privacy.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 20 aug 2016 19:04

Is de dashcam dan verboden als je er niet mag mee filmen. Dan zou je nergens nog een camera/GSM op openbare plaatsen mogen gebruiken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.


mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 20 aug 2016 19:50

Hang gewoon een camerasticker aan uw venster en schrijf daarop dat de rioolput in beeld word gehouden.

Schuppenzot
Berichten: 99

#10 , 20 aug 2016 21:49

het filmen op de openbare weg van iemand die een (milieu) overtreding begaat is wel degelijk toegelaten en juridisch verantwoord, het vrijgeven van deze beelden op sociale media en dergelijke is een andere zaak en mogelijks een overtreding van de privacy.
Het filmen op zich is dacht ik niet verboden. Maar je mag geen vaste cameraopstelling plaatsen waarmee je de openbare weg filmt.
Niettegenstaande dat heb ik wel een opstelling om een asociale buur te betrappen die zijn/haar hond regelmatig voor mijn deur laat kakken. Tzal me worst wezen dat ik hierdoor een boete kan krijgen.

Big-J
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 aug 2016 01:36

Ok bedankt alvast voor de info, ik ga morgen de politie al verwittigen en dan zien we verder wat zij misschien voorstellen, ik zal hun ineens vragen of ik mag filmen als ik iets zie of hoor.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”