firma maakt gat in gasleiding

driesje001
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

firma maakt gat in gasleiding

#1 , 19 aug 2016 12:17

beste,

Gisterenmorgen heeft een firma in opdracht van belgacom een gat gemaakt in de gasleiding van de woning die ik verhuur.
deze is nu afgesloten door eandis en kan pas weer geopend worden nadat er een herstelling en keuring is geweest.
nu vinden ze geen firma dat meteen kan komen, maar mijn huurders hebben geen warmwater, vuur om te koken, ka ik een slaapplaats eisen voor de huurders, of iets anders?

mvg, dries

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 19 aug 2016 13:26

Niet onmiddellijk het antwoord dat u vraagt, maar zou het kunnen dat in uw brandpolis een soort pechverhelping voorzien is? Dan zouden die eventueel kunnen depanneren.

En voor de rest denk ik dat het in de eerste plaats aan de huurders is om een oplossing te vragen/eisen aan de schadeveroorzaker. Misschien kan dat via hun familiale verzekering met rechtsbijstand?

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 19 aug 2016 14:37

beetje off topic maar ... waarom geeft Belgacom opdracht om een gat in de gasleiding te maken ? :o
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 19 aug 2016 15:16

beetje off topic maar ... waarom geeft Belgacom opdracht om een gat in de gasleiding te maken ? :o
Proximus moet vaak straten open breken (zoals nu bij mij zijn ze bezig in 3 putten tegelijk omdat er ergens een storing op de lijn zit).
Ook in mijn geval is de koperkabel quasi onbereikbaar, dus moeten ze serieus graven.
Voor hetzelfde geld hebben ze hierdoor een gasleiding geraakt...

Ontopic: leuk is het inderdaad niet voor je huurders, maar ik dacht dat de wetgever ervan uit gaat dat je het moet oplossen (in dit geval Px) binnen een deftige tijdspanne (mag dus meerdere dagen zijn).

Eventueel kun je toch je goodwill tonen met bijvoorbeeld een waterkoker en elektrische kookplaat te lenen zolang dit gasprobleem er is?
Wassen kan men met koud water alvast.

Huurders kunnen hiervoor inderdaad hun verzekering aanspreken, in de hoop dat ze hiervoor verzekerd zijn.


Pas vanaf het een tijd zou aanslepen, zouden ze Proximus (al dan niet via jou als verhuurder) kunnen verantwoordelijk stellen.

Franciscus
Berichten: 38601

#5 , 19 aug 2016 15:19

Gasleiding op straat?
Brandweer en politie ter plaatse geweest?
Dan zal er wel een PV zijn opgesteld.
Zeker een administratieve akte gezien dit de openbare veiligheid aanbelangd.
Vraag deze nummers op bij politie.

Alle schade en kostenkunnen op Pxs worden verhaald want zij zijn de opdrachtgevers.
Stel als verhuurder ook uw verzekeringen in kennis
Uiteraard moeten ook de huurders hun verzekering aanspreken.
Alle schade ook extra kosten zijn verhaalbaar op.

Op geopunt Vlaanderen en bij de gemeente dient PXs op voorhand alle plannen van ondergrondse leidingen op te vragen.
http://www.geopunt.be/

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 aug 2016 16:04

Op geopunt Vlaanderen en bij de gemeente dient PXs op voorhand alle plannen van ondergrondse leidingen op te vragen.
http://www.geopunt.be/
Particuliere leidingen staan hier niet op, enkel diegene die onder de straat en stoep liggen.
Waar weren de werken? Onder de stoep of in uw voortuin/zone.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”