Minibus brand in een carwash tijdens het personeel de wagen aan het poetsen was

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

Minibus brand in een carwash tijdens het personeel de wagen aan het poetsen was

#1 , 11 aug 2016 17:58

Dag,

Het rare verhaal van hoe mijn minibus 'ineens' in brand is gegaan:

Een paar weken geleden heeft mijn vriendin ons minibus (VW T4 1994) naar een hand-wassen carwash gebracht.
Ze heeft het busje daar gelaten om binnen een paar uur het terug te komen halen. Na een uur belt de politie: "uw wagen is in brand" - zeggen ze.
De auto is nu dus volledig uitgebrand, alleen maar de metallische skelet is gebleven.

Het brantweed zei dat het van een kortsluiting aan de elektrische systeem van de minibus kwam.

De car wash personeel zegd dat de brand van zelf is gegaan.

Ik zou graag een compensatie van de car wash krijgen, aangezien het is gebeurd toen ze het in bewaar hadden. Misschien hebben ze zelfs door te poetsen, een kort-sluiting veroorzaakt.

Mijn verzekering ga me niet helpen want ik heb geen brandverzekering noch rechtsbijstand.
Er is te zeggen dat de minibus was bij de keuring goedgekeurd juist een uur voor hem naar de car wash te brengen.


Ik moet dus ofwel beslissen om zelf een expert en advocaat betalen of de zaak zo te laten en naar de rechtbank gaan als er nog een vonnis komt voor de PV.


Weet iemand misschien van soortgelijke gevallen en hoe ze zijn afgelopen?
Dat zou me enorm helpen om een beslissing te nemen over wat te doen.

Misschien kan ik dingen zelf doen zonder advocaat?


Super bedankt
Luca

PS. Sorry voor de eventuele fouten, ik ben geen NL moedertaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 11 aug 2016 23:46

Je kunt moeilijk iets doen zonder expert, hij gaat immers moeten aantonen dat de fout door de carwash is gebeurd. Dat kan verschillende kanten uit, ofwel ligt het aan de camionet en is het uw probleem, ofwel ligt het aan de carwash en kunt u een schadevergoeding eisen, ofwel zegt de expert dat het niet mogelijk is de oorzaak te achterhalen, en dan is het opnieuw uw probleem.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 15 aug 2016 12:01

Als u een schadevergoeding vordert is het ook aan u om te bewijzen dat tegenpartij oorzaak van de schade was. Het feit dat de wagen bij hen stond toen de schade ontstond is onvoldoende om een causaal verband te leggen. En een recente, goed onderhouden wagen vliegt niet in brand door een carwash behandeling. Dus evident wordt de bewijsvoering niet. U zal een expert moeten aanstellen en expertise zal dat oorzakelijk verband moeten bewijzen.
Normaliter heeft u bij uw autoverzekering toch sowieso rechtsbijstand? En die dekt bij veel maatschappijen oom contractuele geschillen (met bvb de carwash uitbater) Lees uw polis na.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 aug 2016 20:44

Bedankt Leen en base,

@Leen,
Denkt u dat ik kan dan gewoon afwachten voor de vonnis en daar vragen voor schadenvergoeding (zonder advocaat)? want er is toch een PV opgesteld en ik veronderstel dat er een vonnis zal zijn...

@base,
Eigenlijk heb ik geen rechtsbijstand, daardoor al die miserie, want als ik een advocaat wil, moet ik zelf betalen.
Ik denk zelf dat de expert zal de oorzaak van de brand niet kunnen vinden. De braandweer zei dat het een kortsluiting was, maar hoe kan de expert meer zeggen? (wie/wat de kortsluiting heeft verhoorzaakt) nu dat de auto volleding afgebrand is en ze hebben in de carwash alles veranderd?
Dus ik dacht om een expert te nemen alleen maar om vast te stellen dat de wagen perte totaal is.... dan is het ongeveer 150 euro.


Nogmaals bedankt.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 15 aug 2016 21:26

Wat staat er in dat PV?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 aug 2016 08:10

,
afwachten voor de vonnis en daar vragen voor schadenvergoeding (zonder advocaat)? want er is toch een PV opgesteld en ik veronderstel dat er een vonnis zal zijn...
.
Waarom zou er een vonnis volgen. Ieder PV lijdt niet automatisch tot een vonnis. In uw geval zal je wel eens zeer lang kunnen wachten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 aug 2016 09:02

Bedankt Leen en base,

@Leen,
Denkt u dat ik kan dan gewoon afwachten voor de vonnis en daar vragen voor schadenvergoeding (zonder advocaat)? want er is toch een PV opgesteld en ik veronderstel dat er een vonnis zal zijn...
Er zal mogelijk een vonnis zijn, maar de kans is zéér groot dat dit vonnis zegt dat de carwash geen enkele schuld treft in deze. Tenzij u effectief kan bewijzen dat de brand de oorzaak is van een handeling van iemand van de carwash. Maar als dat busje uitgebrand is tot op het metalen geraamte, denk ik dat zelfs een expert weinig zal kunnen zeggen. Of het zou moeten zijn dat hij brandversnellers vind die wijzen op kwaad opzet, maar dat zou me straf lijken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 16 aug 2016 09:30

Was die brand binnen of buiten het gebouw, als dit in gebouw was is er dan verder geen schade.
In een carwash waar overvloedig water is, en toch volledig uitgebrand, hebben die mensen dan niks ondernomen.
Is de brandweer ter plaatse geweest, normaal word er bij een brand toch een branddeskundige aangesteld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 aug 2016 09:44

Mogelijk stond de wagen ergens buiten geparkeerd in afwachting van de wasbeurt, en is er brand ontstaan, maar hebben de mensen van de handcarwash dit gewoon veel te laat opgemerkt om er nog iets aan te kunnen doen?

Ik heb ooit een brandende bus langs de kant van de weg op de pechtstrook zien staan (gelukkig stonden alle inzittenden wat verder achter de vangrail). Iedereen moest passeren via de linker rijstrook, maar zelfs IN de wagen, met twee rijstroken ertussen, voelde je de hitte van die brandende bus héél erg duidelijk (ik vreesde op het moment zelf voor beschadiging van de lak van mijn wagen door de hitte). Ik denk dat eens zo'n wagen in brand staat, je nog maar moeilijk zelf kan blussen met brandblussers / hogedrukreinigers of tuinslangen. Enkel de brandweer kan dat nog blussen.

Inderdaad wel vreemd dat er verder geen schade was (er geen wagens in de buurt geparkeerd stonden die beschadigd werden, etc...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 16 aug 2016 10:19

Een auto die uitbrand met enorme rookontwikkeling en door niemand opgemerkt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 16 aug 2016 10:25

Zoals in het liedje (aangepast):
"Met de vlam in de pijp rij ik door de carwash".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 aug 2016 10:27

Een auto die uitbrand met enorme rookontwikkeling en door niemand opgemerkt.
Zal wel opgemerkt zijn, maar veel te laat om nog met "huis-tuin-en-keuken-middeltjes" te kunnen blussen. Anyway, het is allemaal speculatie, natuurlijk. Misschien kan de TS wat meer info geven over hoe het gegaan is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 aug 2016 15:54

Wat staat er in dat PV?
Het is eigenlijk een klacht van de carwash zelf waar ze vragen voor schedevergoeding aan het gebouw.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 aug 2016 15:57

Was die brand binnen of buiten het gebouw, als dit in gebouw was is er dan verder geen schade.
In een carwash waar overvloedig water is, en toch volledig uitgebrand, hebben die mensen dan niks ondernomen.
Is de brandweer ter plaatse geweest, normaal word er bij een brand toch een branddeskundige aangesteld.
Het was binnen, er zijn dus ook schaden aan de car wash en die eisen zelfs die schaden aan me.

Brantweer zei dat een kortsluiting was (ik hoor het van de politie) maar er is normaal gezien geen branddeskundige aangesteld voor zover ik het weet, de politie wilt zelfs geen verdere informaties aan me geven.

CycloLawyer
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 aug 2016 16:05

Mogelijk stond de wagen ergens buiten geparkeerd in afwachting van de wasbeurt, en is er brand ontstaan, maar hebben de mensen van de handcarwash dit gewoon veel te laat opgemerkt om er nog iets aan te kunnen doen?

Ik heb ooit een brandende bus langs de kant van de weg op de pechtstrook zien staan (gelukkig stonden alle inzittenden wat verder achter de vangrail). Iedereen moest passeren via de linker rijstrook, maar zelfs IN de wagen, met twee rijstroken ertussen, voelde je de hitte van die brandende bus héél erg duidelijk (ik vreesde op het moment zelf voor beschadiging van de lak van mijn wagen door de hitte). Ik denk dat eens zo'n wagen in brand staat, je nog maar moeilijk zelf kan blussen met brandblussers / hogedrukreinigers of tuinslangen. Enkel de brandweer kan dat nog blussen.

Inderdaad wel vreemd dat er verder geen schade was (er geen wagens in de buurt geparkeerd stonden die beschadigd werden, etc...)
De carwash personeel zei dit: ze waren met twee bezig om de wagen van binnen te stofzuigen wanneer ze rook hebben gezien die langs de motorkap kwam, ze probeerde het te stoppen met wat water (maar niet met brandblusser) en de motorkap ging niet open.

Er zijn wel schaden aan de car wash maar niet aan andere autos.
De carwash heeft tegen mij gezegd dat terwijl dat mijn wagen in brand ging, waren ze bezig om andere voertuigen naar buiten te doen. Maar aan de newskrant zeggen ze dat er geen andere autos in de carwash waren.

PS. Dit is een kleine handmatig carwash, geen machinewash.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”