Schade bedrijfswagen door trampoline (storm)

trotsemamavan2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schade bedrijfswagen door trampoline (storm)

#1 , 10 aug 2016 20:55

Hallo,

In november 2015 is tijdens een storm onze trampoline gaan waaien tegen de wagen van mijn partner. Zijn wagen is een bedrijfswagen. Wij hebben de dag nadien alles doorgegeven aan onze verzekeraar om dit op onze familiale te zetten. De wagen is geen eigendom van mij of mijn partner, dus schade aan derden. Onze verzekeraar is AXA. Na veel (vooral telefonisch) contact met AXA blijkt dat een huurwagen niet onder de voorwaarden van de familiale polis valt, maar de wagen wordt niet door ons gehuurd. De huurovereenkomst is gemaakt tussen de garage en de werkgever van mijn partner. Helaas krijgen wij vandaag wel de volle factuur en wil AXA de factuur niet betalen. Nu is onze vraag, kan dit? Wie heeft gelijk? Wij als verzekerende huren deze wagen niet, dus die voorwaarde van de AXA polis is dan toch niet van toepassing, toch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 aug 2016 08:41

Je betaald er toch maandelijks een vergoeding voor, afgehouden van uw loon. Dat kan je toch aanzien als een huur, of hoe zou jij dat noemen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 11 aug 2016 08:55

Stormschade is toch niet voor de familiale.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 11 aug 2016 09:01

Valt dit niet onder de garantie van de leasewagen, dus voor de werkgever? Leasewagens zijn toch meestal omnium verzekerd. Deze zal dat dan terugvorderen van jullie (verzekering) vermoed ik

trotsemamavan2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 aug 2016 11:12

Het is geen stormschade, want het was geen officiele storm. Het was gewoon stormachtig weer.

Voordeel van alle aard is toch geen huur.
Nergens staat dat mijn partner deze wagen huurt als huurder. De huurder is het bedrijf waar mijn partner voor werkt, mijn partner staat erop als bestuurder.

De wagen is idd omnium verzekerd en telefonisch hadden ze ons laten weten dat ze dit op de omnium zouden zetten, maar met het ontvangen van de factuur blijkt dit dus niet gebeurd te zijn.

Onze eigen axa makelaar heeft ons gisteren gezegd (letterlijk) dat axa wss een zondebok zoekt om geld te kunnen recupereren. Als de makelaar dat zelf al zegt over zijn eigen bedrijf?!

Na een kort informatief gesprek met een advocaat gisteren, was ook de avocaat van mening dat dit voor de familiale is. In de polis staat dat schade aan gestalde wagens hieronder vallen.

Ik snap gewoon niet hoe axa kan redeneren dat een bedrijfswagen met omnium verzekering en wij met een goede familiale verzekering, dat deze wagen volledig tussen de mazen van het net glipt en wij alle kosten zouden moeten betalen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 aug 2016 11:18

was de trampoline aan de grond vastgemaakt?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 11 aug 2016 11:50

Schade veroorzaakt in het kader van een contractuele relatie worden niet gedenkt door een familiale.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 11 aug 2016 13:18

Dekt uw familiale wel de schade veroorzaakt aan zaken die onder uw toezicht staan?
De leasewagen staat onder uw toezicht....
Bestudeer de familiale polis eens grondig. Ik vermoed zo dat daar instaat dat schade aan voorwerpen die uw eigendom zijn OF onder uw toezicht staan niet gedekt is.

En wat de omnium betreft gaat de redenering als volgt:

Alle schade aan de wagen is verzekerd. Maar de omniumverzekering kan het geld recupereren bij de aansprakelijke veroorzaker. Vanuit het standpunt van de omniumverzekering bent u als eigenaar van de trampoline in dit geval de aansprakelijke schadeveroorzaker.
Het maakt voor de verzekeraar geen enkel verschil of die trampoline van u is of van uw buur. In dat laatste geval zouden ze de schade bij de buur terugvorderen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”