gevonden portefeuille bijgehouden

VinceD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

gevonden portefeuille bijgehouden

#1 , 08 aug 2016 16:46

Kort vraagje.
2 weken geleden mijn portefeuille kwijt geraakt.
Na 10 minuten terug op de plek van verlies en niets meer gevonden.
Na 2 dagen dan maar alles laten blokkeren en opnieuw aangevraagd.
Kost: € 75

Vandaag merk ik een bericht op Facebook dat iemand me heeft willen contacteren omdat hij de portefeuille heeft gevonden en meegenomen.
Alles had werkelijk beter geweest dan meenemen en een bericht op Facebook te sturen dat wegens privacy instellingen niet door is gekomen.

Ik vraag me af of deze vinder niet de plicht had mijn portefeuille meteen bij de politie aan te geven ipv 2 weken bij te houden.

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2016 16:51

Tja, had inderdaad beter geweest, maar die persoon handelde blijkbaar wel met de beste bedoelingen. Wat is uw concrete vraag? Of je een klacht kan indienen tegen de vinder omdat hij de portefeuille niet meteen naar de politie gebracht heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis
Berichten: 3293

#3 , 08 aug 2016 18:30

Als de eerlijke vinder de portefeuille naar de politie had gebracht, dan had u naar alle waarschijnlijkheid en in het beste geval ook langer dan 2 dagen moeten wachten op bericht en dan waren uw kosten waarschijnlijk reeds gemaakt. Bovendien zou het geen garantie zijn dat u er ooit iets over zou vernemen of dat de portefeuille ooit bij u terugkwam.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1277546
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150407_01618401

Zelf heb ik in recente jaren 1x een portefeuille gevonden en 1x een (gestolen) handtas zonder portefeuille maar met agenda. In beide gevallen heb ik de eigenaar dezelfde dag telefonisch kunnen bereiken en heb ik de politie er ook buiten gelaten.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 08 aug 2016 18:41

Hebt u hem al terug nu?
Nu wanneer politie van uw zone in systeem nakijkt zou het kunnen zijn dat ze een melding zien dat uw I.K. al teruggevonden is.
Normaal kan politie of gemeente een aanvraag nog schrappen binnen de - ik dacht 48 uur... maar daar ben ik niet meer zeker van.

VinceD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2016 08:49

Ik kan de portefeuille vandaag al ophalen. Uit gesprekken kan ik afleiden dat de persoon met de beste intentie heeft gehandeld.
Bijzonder zuur natuurlijk maar het is een student en ik ga afzien van een eventuele klacht.

@ Franciscus
De aangiftes maken melding van 7 dagen.
Helaas is ook die periode al voorbij.
Het maakt dus niet veel meer uit of ik de portefeuille al dan niet nog terugkrijg buiten
enkele rouwkaartjes die er inzitten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2016 09:11

Niet dat het veel uitmaakt, maar de oude identiteitskaarten hadden ook het adres van de persoon erop staan (nu staat dit enkel op de chip). Waarschijnlijk had je dus in de "good old days" uw portefeuille veel sneller terug gehad. Een beetje ironisch dat in deze tijden van digitalisering, het nu toch meer moeite kost om de eigenaar van een portefeille (of toch zijn adres) te bekomen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 09 aug 2016 09:15

goh, veel meer moeite kost het toch niet. Gewoon even de kaart in een chiplezer steken. En kaartlezers kan je nu toch wel op heel veel plaatsen vinden (zelfs veel winkels hebben eentje die ze gebruiken voor allerlei doeleinden).

Zelf ooit enkele jaren geleden ook een portefeuille gevonden en naar stad geweest (gevonden op de grote markt). Die stelden zelf voor om de kaart even in te lezen en hebben de betreffende persoon opgebeld. Persoon wist nog niet dat hij zijn portefeuille kwijt was.

VinceD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 aug 2016 11:16

Hi Gebruiker21

Die bedenking hebben we met zijn allen ook gemaakt de afgelopen dagen.
Ook heb ik overwogen mijn thuisadres in de portefeuille vanaf heden te voorzien maar ergens wil ik hier toch wat voorzichtig mee zijn.
Ik vermoed dat de vinder niet vertrouwd is met kaartlezers... als het al zou lukken zonder de PINcode van de IDkaart.

Al bij al spijtig van het geld maar ik wil ergens niet toegeven aan de verzuring van de maatschappij.
Hopelijk kan ik vanavond alsnog de portefeuille met rouwkaartjes ophalen, zit alles er nog in van cash en dan laat ik het zo.
Tenzij ze bij de politie mij anders adviseren bij het terug inleveren van mijn oude rijbewijs en ID kaart...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 aug 2016 11:25

maak een kaartje aan met enkel een e-mailadres. Je kan bij de meeste providers gemakkelijk een alias van je e-mail aanmaken

vbb "verlorenportefeuillevanmij@telenet.be"

mensen kunnen dan mailen naar dat adres, maar weten verder niks van jou...

Kali
Berichten: 762

#10 , 09 aug 2016 11:47

Een vraag die hier nog niet beantwoord is tot op heden: heeft deze persoon 2 weken gewacht met u te contacteren op Facebook, of heeft u zijn verzoek pas na 2 weken gezien?

artemis
Berichten: 3293

#11 , 09 aug 2016 11:50

Ik denk dat een telefoonnummer altijd de snelste respons zal opleveren. En snelheid is belangrijk in dergelijk geval.
Hopelijk kan ik vanavond alsnog de portefeuille met rouwkaartjes ophalen, zit alles er nog in van cash en dan laat ik het zo.
En zelfs al zit de cash er niet meer in dan kan iemand anders die er eerder uitgehaald hebben.
Ik ga ervan uit dat een vinder die de intentie heeft en de moeite doet jouw portefeuille persoonlijk terug te bezorgen je niet gaat bestelen.

pho450
Berichten: 192

#12 , 09 aug 2016 11:52

Een vraag die hier nog niet beantwoord is tot op heden: heeft deze persoon 2 weken gewacht met u te contacteren op Facebook, of heeft u zijn verzoek pas na 2 weken gezien?
Op zich niet zo heel relevant lijkt me. het is niet omdat TS zijn portefeuille 2 weken geleden verloor, dat deze ook 2 weken geleden terug gevonden is.

artemis
Berichten: 3293

#13 , 09 aug 2016 11:54

Een vraag die hier nog niet beantwoord is tot op heden: heeft deze persoon 2 weken gewacht met u te contacteren op Facebook, of heeft u zijn verzoek pas na 2 weken gezien?
Zoals ik het eerste bericht lees heeft de TS het bericht veel later gezien dan verstuurd.
Vandaag merk ik een bericht op Facebook dat iemand me heeft willen contacteren omdat hij de portefeuille heeft gevonden en meegenomen.
Alles had werkelijk beter geweest dan meenemen en een bericht op Facebook te sturen dat wegens privacy instellingen niet door is gekomen.

Karanog
Berichten: 141

#14 , 09 aug 2016 12:19

Ik vermoed dat de vinder niet vertrouwd is met kaartlezers... als het al zou lukken zonder de PINcode van de IDkaart.
Je hebt geen pincode nodig om adres (en foto) te zien.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 09 aug 2016 12:32

Hi Gebruiker21

Die bedenking hebben we met zijn allen ook gemaakt de afgelopen dagen.
Ook heb ik overwogen mijn thuisadres in de portefeuille vanaf heden te voorzien maar ergens wil ik hier toch wat voorzichtig mee zijn.
Ik vermoed dat de vinder niet vertrouwd is met kaartlezers... als het al zou lukken zonder de PINcode van de IDkaart.

Al bij al spijtig van het geld maar ik wil ergens niet toegeven aan de verzuring van de maatschappij.
Hopelijk kan ik vanavond alsnog de portefeuille met rouwkaartjes ophalen, zit alles er nog in van cash en dan laat ik het zo.
Tenzij ze bij de politie mij anders adviseren bij het terug inleveren van mijn oude rijbewijs en ID kaart...
Misschien leest de vinder of de politie hier ook het verhaal.
zit alles er nog in van cash en dan laat ik het zo.
Zo niet is de vinder dan wel de eerste die hem vind. Zou het erg vinden dat je ook maar enige aanklacht zou indienen tegen deze vinder, ook al heeft hij niet de juiste weg gevolgd. Tenslotte heb jij hem verloren, en niet goed gezorgd voor u bezittingen.
Dit is totaal het tegenovergestelde hoe ik zou reageren op zoiets.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”