Fiets gestolen in gemeenschapelijke stalling

PDUB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fiets gestolen in gemeenschapelijke stalling

#1 , 03 aug 2016 16:03

In ons appartementsgebouw worden fietsen in een daarvoor bestemde, niet afsluitbare ruimte geplaatst.
Mijn fiets is hier onlangs ontvreemd.

De Vereniging van Eigenaren heeft weliswaar een aansprakelijkheidsverzekering, maar is niet tegen diefstallen verzekerd.
Ik meen derhalve dat ik de schade dan direct op de VVE kan verhalen. Immers, door vreemden (post, schoonmakers, leveranciers) toe te laten via de algemene voordeur zonder begeleiding, brengen de bewoners de integriteit van de gemeenschappelijke ruimten in gevaar. Het feit dat de verzekering dit (begrijpelijk) niet wenst te vergoeden, neemt de aansprakelijkheid van de VVE niet weg.

Ik heb daarover tevens de volgende argumentatie gevonden:

"Wanneer de fietsenstalling ten dienste staat van alle bewoners van het appartementsgebouw, behoort deze fietsenstalling tot de gemene delen van het appartementsgebouw. Het is dan ook de vereniging van mede-eigenaars die de bevoegdheid heeft van toezicht, leiding en controle op de gemeenschappelijke gedeelten van het gebouw die zij bewaart en voor eigen rekening beheert, waardoor zij in de regel de bewaarder is van deze gemene delen in de zin van art. 1384, eerste lid BW (vgl. vóór de wetswijziging van 2 juni 2010: Cass. 28 mei 2010, Arr.Cass. 2010, 1552, en na de wetswijziging van 2 juni 2010: art. 577-9, § 1, 1o, tweede lid BW; O. Jauniaux, “Copropriété et responsabilité civile”, JT 2011, 459 e.v.)."[/i]

Kan dit worden bevestigd uit de praktijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 03 aug 2016 16:10

Lijkt mij straf, zolang u de fiets niet expliciet in bewaring geeft, kan de vereniging moeilijk aangesproken worden. Men zou om te beginnen al kunnen betwisten dat de fiets daar effectief stond op het moment van de diefstal.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 03 aug 2016 16:36

"Het is dan ook de vereniging van mede-eigenaars die de bevoegdheid heeft van toezicht, leiding en controle op de gemeenschappelijke gedeelten van het gebouw die zij bewaart en voor eigen rekening beheert,"

Hier staat dus dat de VME bevoegd is voor de gemene delen maar ook niet meer dan dat. Fietsen maken geen deel uit van de gemene delen, ze blijven privaat.
De VME is geen exploitant van een fietsenberging en dus ook niet verantwoordelijk voor de fietsen zelf, net zo min dat ze aansprakelijk is indien u in de gemeenschappelijke inkomhal zou overvallen worden en beroofd van uw geldbeugel.

De VME is wel aansprakelijk voor de schade die door de fietsenstalling zelf wordt veroorzaakt, bv. ze zakt ineen en je wordt gekwetst.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”