Aansprakelijkheid/garantie?

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid/garantie?

#1 , 23 jul 2016 20:13

Hallo,

Een wel heel vreemd vooral van kennis (laten we haar X noemen) gehoord; X besteld een gloednieuwe telefoon van ruim €400,- via Internet en laat deze bezorgen.
(Gezegd wordt dat het minstens 2 weken zal duren maar telefoon wordt na 3 werkdagen al geleverd, weet niet of dit relevant is voor het verhaal.)
X is niet thuis op moment dat de bezorger met de telefoon langskomt, en de bezorger laat iemand anders op dit adres de telefoon in ontvangst nemen. Deze persoon (Z) laat de telefoon vallen voor de ogen van de bezorger en de telefoon is meteen stuk.
Alsnog zet Z een krabbeltje op ontvangstbewijs en zit X nu met een onbruikbare telefoon.

Kan de bezorger aansprakelijk gesteld worden omdat hij niet X maar Z die er niks mee te maken heeft de telefoon laat accepteren? Ookal heeft Z er voor getekend? Of is er iets te beginnen met aansprakelijkheid van Z?

Alvast bedankt voor enig inzicht!

Groetjes,

Jessica

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 24 jul 2016 20:17

Een: de kennis heeft de telefoon niet ontvangen dus de firma moet bewijzen dat ze deze wel ontvangen heeft.
De bezorger zal dus aansprakelijk zijn en deze moet dan maar de buur aanschrijven.
Vraag is natuurlijk hoe komt uw kennis aan die telefoon?
De bezorger mag hem niet afgeven maar de buur mag hem niet laten vallen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 24 jul 2016 21:03

We gaan toch geen mensen beschuldigen die ook voor hun brood moeten werken. Wist de bezorger wel dat de kennis niet X was ( op juiste adres afgeleverd).
Er is getekend voor ontvangst, dus hij die getekend heeft is de enige die een dubbele fout maakt.
Is toch de taak niet van JF om achterpoortjes te zoeken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 24 jul 2016 21:15

Welke achterpoortjes?
TS kan meer info verstrekken had TS een (stilzwijgende) overeenkomst met Z?
Of heeft bezorger aangedrongen??
Dat weten we niet.
Iemand is hiervoor verantwoordelijk.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 24 jul 2016 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jul 2016 21:20

X is een vrouw met duidelijke vrouwelijke naam, Y op hetzelfde adres is een man en hij heeft getekend voor het pakketje (zonder toestemming op enige wijze van X aangezien zij niet aanwezig was, ook nergens bij de bestelling aangegeven dat iemand anders mocht tekenen.)

Ik weet uit ervaring dat bezorgers een heel stressvolle job hebben maar ergens lijkt me dit toch niet in orde.

Mocht de bezorger niet in fout zijn, kan er dan iets gedaan worden met de aansprakelijkheid van Y?

Bedankt voor de antwoorden al in ieder geval :)

Groetjes, Jessica

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jul 2016 21:23

P.S.
Y was zich -naar wij denken- van geen kwaad bewust met het tekenen. Wilde waarschijnlijk behulpzaam zijn maar werd volgens eigen zeggen ook "stevig aangemaand toch maar te tekenen". Ook nadat de telefoon stuk is gevallen.

Jess1234
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jul 2016 21:24

P.S. nr2, Zie nu dat ik Z naar Y heb veranderd, excuses als het nu nog onduidelijker wordt!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 24 jul 2016 22:06

Als er iemand in de fout is, dan is het deze die het pakket aangenomen heeft, en tevens voor ontvangst heeft getekend.
Wat zou het de bezorger uitmaken dat hij het pakket niet kon afleveren.
Y was zich -naar wij denken- van geen kwaad bewust met het tekenen. Wilde waarschijnlijk behulpzaam zijn maar werd volgens eigen zeggen ook "stevig aangemaand toch maar te tekenen". Ook nadat de telefoon stuk is gevallen.
Iets dat stuk is en ondertekenen voor ontvangst is toch niet slim, dat de ontvanger dit regelt met zijn familiale.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”