gevallen

Nico_gsxr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

gevallen

#1 , 28 jun 2016 17:12

Hallo
Ik stapte de bank binnen met krukken zat al met 1 verlamd been. Er Zat een vrouw aan het loket waar ik naartoe stapte en ze zag me binnen komen. Nu bleek er juist gekuist, grond lag nat en stond geen waarschuwingsbordje en
die vrouw zei ook niks dus bam ik viel .. dacht eerst niks aan de hand maar later dik en blauw been dus ik naar spoed en ja hoor mn verlamd been gebroken! Dag later vertrok ik op vakantie! !! Niks aan mn vakantie gehad been omhoog alle dagen in bed of op mn terras. Wou voor mn vriendin de reis niet annuleren aangezien jaar ervoor niks vakantie gehad Door zwaar ongeval. Kan ik mijn geld terug vorderen van mijn reis ? Is de bank aansprakelijk?
Hoop op positief antwoord Dank bij voorbaat grtzz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2016 17:50

Heeft de winkeluitbater een fout gemaakt, dan moet hij inderdaad opdraaien voor de kosten. Uw taak bestaat er dan in, aan te tonen dat de winkelier wel degelijk een fout heeft gemaakt. Soms is de kans dat u daarin zult slagen reëel. Als er effectief een gladde plek in de winkel is bijvoorbeeld, of er slingeren zaken rond. Een winkelier moet ervoor zorgen dat er geen ongevallen kunnen gebeuren in zijn winkelruimte. Daartoe moet hij volgende voorzorgen nemen:

Mr. Proper! Hij moet niet te voorziene gevaren zo snel mogelijk neutraliseren. Resten van schoonmaakproducten, gevallen producten (glas, glibberige slablaadjes,...), lege verpakkingen en materialen moet hij opruimen.
Pas op voor het trapje! Zijn er blijvende gevaren, zoals een verraderlijke trap of een gevaarlijke trede, dan moet de winkelier dit duidelijk maken, bijvoorbeeld met een waarschuwingsbordje. Een verlaagd plafond moet hij signaleren met een geelzwarte streep. Doet hij dat niet en bezeert u zich, dan zal hij verantwoordelijk worden gesteld voor de eventuele schade die u lijdt.
Meestal zult u als klant in uw recht worden gesteld, maar absolute zekerheid hebt u niet. U moet immers ook uit uw doppen kijken. U moet, zoals dat in het juridische jargon heet ?de nodige voorzichtigheid in acht nemen" wanneer u door de winkel stapt. Gaat een klant een ruimte in die normaal niet voor hem toegankelijk is (een magazijn, een dienstlokaal,...) en valt hij over wat rommel, dan is dat vanzelfsprekend zijn eigen fout. De exploitant is dan niet verantwoordelijk.

Hoe reageert u het best?

Is de verantwoordelijke van de winkel bereid mee te werken, dan vraagt u om
samen met u een verklaring op te stellen. In deze verklaring beschrijft u de omstandigheden, de schade en de plaats van het ongeval. Kunt u een foto maken, dan is dat altijd mooi meegenomen.

Maak van deze verklaring een kopie (of stel ze in tweevoud op) zodat u over een exemplaar beschikt. Daarna stuurt de winkelier ze naar zijn verzekering.

VOORBEELD. De verklaring zou er als volgt kunnen uitzien.

Achterin de winkelruimte, ter hoogte van het groentestalletje, lag een platgelopen tomaat waarop ik ben uitgegleden. Op die plaats brandde een lichtpeertje van 60 watt dat een schaduw op de plaats van het ongeval wierp. Hierbij heb ik mijn linkerwijsvinger bezeerd en is mijn bril gebroken. De heer Van Middenstand, winkelverantwoordelijke en ikzelf, mevrouw/mijnheer X, hebben in onderling akkoord de omstandigheden van het ongeval en de schade vastgesteld. Dit onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis.

Handtekening + plaats en datum


Is er geen verantwoordelijke aanwezig of weigert hij zijn medewerking, noteer dan de namen en gegevens van mensen die willen getuigen. Bel ook de politie, zeker wanneer u gewond bent. Stuur nadien een aangetekende brief naar de supermarkt of winkel waar het ongeval zich voordeed. Daarin wijst u hen expliciet op hun aansprakelijkheid en stelt u hen in gebreke voor uw schade.

?Wees gerust, we zijn verzekerd!"

Doorgaans veroorzaken zulke ongelukjes niet veel heisa. De meeste winkeliers hebben een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid afgesloten. De verzekeringsmaatschappij van de winkelier zal u dus zonder problemen vergoeden. Toch willen we uw aandacht vestigen op een aantal mogelijke discussiepunten.

Niet wettelijk verplicht! De meeste bonafide winkeliers hebben een dergelijke polis Burgerlijke Aansprakelijkheid maar het is niet wettelijk verplicht. Vraag bij de minste twijfel aan de uitbater of hij over zulke verzekering beschikt en -voor alle zekerheid - de naam van de verzekeringsmaatschappij of zijn agent.

Let op de termijnen! Doet een schadegeval zich voor, dan moet de uitbater tijdig aangifte doen. De termijn waarbinnen dit moet gebeuren, staat in principe in zijn verzekeringspolis vermeld. Doorgaans is dit 8 dagen na het ongeval. Wilt u zeker spelen, informeer dan na enkele dagen of hij zijn aangifte al heeft ingediend. Vraag het referte- of polisnummer zodat u eventueel zelf bij de maatschappij kunt controleren of er aangifte is gedaan. Waarom al die moeite? Als de exploitant niet tijdig aangifte deed, kan de verzekering weigeren te betalen en bent u de dupe.

De verzekering betaalt niet altijd! Dat de winkelier verzekerd is, betekent niet dat u automatisch vergoed wordt voor uw schade. De verzekeringsmaatschappij stelt voorwaarden. Vooral moet aangetoond worden dat de verantwoordelijke eigenaar van de zaak of een personeelslid in de fout is gegaan. De BA-uitbating zal enkel tussenkomen als samen aan de volgende vier voorwaarden is voldaan:
1. de uitbater of zijn personeel moet een fout hebben begaan
2. het slachtoffer moet lichamelijke of materiële schade opgelopen hebben
3. er moet een verband zijn tussen de fout en de schade
4. de fout moet gebeurd zijn tijdens en door de uitoefening van het beroep.

Ligt de fout bij de uitbater of zijn personeel, dan komt de BA-uitbating zonder problemen tussen. Het tapijt waarover uw schoonmoeder in een winkel struikelde bijvoorbeeld mocht niet losliggen, punt aan de lijn. Hier is geen discussie mogelijk. Struikelt schoonmama echter uit pure onhandigheid over haar paraplu, dan is het best mogelijk dat de verzekering niet tussenkomt. Let wel, dit is het principe maar er bestaan verzekeringspolissen BA-uitbating in alle maten en gewichten.

Komt de verzekeringsmaatschappij niet over de brug, dan kunt u het best de winkelier dagvaarden voor de rechter (de vrederechter of de rechter in eerste aanleg - zie verder). Contacteer een advocaat en ga na of u zelf verzekerd bent voor rechtsbijstand.

Wat als de winkelier niet verzekerd is?

Als de winkelier geen BA-verzekering gesloten heeft, zijn er 2 mogelijkheden:

Hebt u geen lichamelijke schade, dan stapt u naar de rechter. Bedraagt de schade minder dan ? 1860, naar de vrederechter. Gaat het om een groter bedrag, dan moet u naar de rechter van eerste aanleg.
Hebt u wel lichamelijke schade, dan dient u een klacht in bij de politie.
"Niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen"

Vaak hangt in winkels een bordje met de tekst: "De directie is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen". Als een klant dan gaat klagen over één of ander ongevalletje, verwijst de winkelier - met enig leedvermaak - prompt naar het bordje. "Zoals u ziet zijn we niet verantwoordelijk, mevrouw." Is dat dan het einde van de discussie? Neen, helemaal niet! De winkelier kan zich namelijk niet verschuilen achter bordjes waarmee hij zijn verantwoordelijkheid probeert te ontlopen. Als hij een fout heeft begaan, is en blijft hij verantwoordelijk. En dat is maar goed ook want anders zouden bordjes zoals "Opgepast voor rollende tomaten" in een groentewinkel of "Kijk uit voor vallende boeken" in een boekhandel schering en inslag worden

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 02 jul 2016 22:07

Kan u het oorzakelijk verband tussen uw gebroken been - en uw val in de bank bewijzen.
Dan via uw verzekeringen / ziekenkas de bank in gebreke stellen.
Had u natuurlijk dadelijk moeten doen.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”