Wie is aansprakelijk?

Dozi
Topic Starter
Berichten: 1

Wie is aansprakelijk?

#1 , 05 dec 2007 12:31

10 november 2007 tekende ik een compromis voor de aankoop van een huis, waarop ik een voorschot betaalde. (zonder tussenkomst notaris)
De verkoper beloofde de nodige contacten met de notaris te leggen zodat de akte kan verleden worden begin januari 2008.

Het compromis is te reduceren tot datum, identiteit koper en verkoper, het betrokken pand, prijs en het betaalde voorschot.

Op diezelfde dag 10 november, kreeg ik al de sleutels (dubbels bleven bij de eigenaar) omdat ik het pand nog door een electricien en andere vaklui wou laten betreden om later enige renovatiewerken uit te voeren.

Donderdag 15 november sprak ik dus af met een electricien, om het één en ander na te kijken qua mogelijkheden. Toen deze de keldertrap afdaalde (het was daar donker, maar de electriciteit werkte), dondert hij plots naar beneden doordat een trede van de trap het begaf. Hij zal 2 maanden werkonbekwaam zijn.

Volgens de verkoper van het onroerend goed ben ik aansprakelijk voor het schadegeval.

Kan dit zomaar? Hij zegt bv dat er geen clausule in het contract stond waarin staat dat de verzekering tegen brand en andere risico's bij de verkoper rust tot de ondertekening van de notariele akte. Door het gebrek van die clausule zou ik aansprakelijk zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 06 dec 2007 14:48

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.Art.1605.De verplichting om onroerende goederen te leveren is door de verkoper vervuld, wanneer hij de sleutels heeft afgegeven, indien het een gebouw betreft...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uit wat u meedeelt blijkt u reeds eigenaar te zijn van het huis.Dit is evenwel niet tegenwerpbaar aan derden,zoals slachtoffer en verzekering,zolang de authentieke akte niet ingeschreven is op het Hypotheekkantoor.Hieruit leid ik af dat het slachtoffer zich tot de verzekeraar van de verkoper moet wenden.

“Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van ZAKEN die men onder zijn bewaring heeft...”(B.W.).

De verzekeraar van de verkoper zou op die grond de schadevergoeding kunnen pogen te verhalen op u.

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1645. Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft,is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft,maar bovendien tot vergoeding van alle SCHADE aan de koper.”(B.W.).

‘Een gebrek geldt als verborgen,wanneer de meest nauwlettende koper het niet dadelijk bij LEVERING kan merken‘(Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77).

Indien u een familiale verzekering hebt doe dan onverwijld daaraan aangifte.Indien deze rechtsbijstand omvat doe dan ook daaraan aangifte.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”