Sticker op autoruit verboden parkeren

LeenW
Berichten: 12839

Re: Sticker op autoruit verboden parkeren

#16 , 17 mar 2016 14:28

Vandaliseren van het voertuig voor een parkeerovertreding lijkt mij buiten proportie en niet houdbaar voor een rechtbank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 17 mar 2016 15:39

Steek een briefje onder de ruitenwisser van de andere benadeelden, en vraag om telefonisch eens contact met u op te nemen, om dan samen naar de directie of personeelsdienst te stappen. Dat is toch niet zo moeilijk om de anderen te contacteren.

bartvdv
Berichten: 1911

#18 , 17 mar 2016 16:56

Ik neem aan dat dit prive terrein is? is er een soort parkeer reglement? Als daarin staat dat parkeerovertredingen bestraft worden met een klever toegebracht door een gemachtigde toezichter dan is er moeilijk klacht neer te leggen
Dus als ik op mijn privéterrein een briefje ophang dat wie daar zonder toestemming komt parkeren een baksteen door het raam krijgt, zit ik 'save' ? Zelfs met een wielklem moet je nog voorzichtig zijn om geen schade aan te brengen aan het voertuig dat geblokkeerd wordt.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#19 , 17 mar 2016 16:59

nog even een kleine bedenking. Ik neem aan dat dit prive terrein is? is er een soort parkeer reglement? Als daarin staat dat parkeerovertredingen bestraft worden met een klever toegebracht door een gemachtigde toezichter dan is er moeilijk klacht neer te leggen
Hmmm. Dus, volgens u, als ik een parkeerreglement maak dat elk voertuig, op mijn privéparking zonder toestemming geparkeerd, zal bewerkt worden met hakbijl, napalm en vlammenwerper, mag ik dat rustig doen? Weer wat bijgeleerd. Ik ga inkopen doen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38602

#20 , 17 mar 2016 17:32

Ee,s lezen ...op die manier is het wel wettig. Sticker is beschadiging mogelijk ook onbruikbaar maken wagen als de sticker een belemmering is om veilig te rijden op de openbare weg qua zichtbaarheid.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475
http://www.juridischforum.be/forum/view ... st#p368600

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#21 , 17 mar 2016 18:00

Ik meen dat Franciscus (en een paar anderen) hier gelijk hebben. Het is niet omdat iemand een inbreuk begaat dat men diens eigendom mag beschadigen.

Dat gezegd zijnde: straf stickertje, ik kan er wel een paar toepassingen voor bedenken :twisted:
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 17 mar 2016 18:07

Misschien beter dat de werkgeven een boete oplegt voor de foutparkeerders of een wielklem.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 17 mar 2016 19:55

Heb vroeger ook al zo'n onding op mijn voorruit van de wagen gehad. Het bestond uit een A2 blad papier 594x 420 mm (gelukkig gewoon papier) met een tekst erop en dat met sneldrogende behangerslijm op mijn voorruit was gekleefd, en natuurlijk aan de kant van de bestuurder. Door eenvoudig nat te maken kon het makkelijk worden verwijder, maar niet iedereen heeft water bij op een parking. Dus gesukkel tot en met, en uiteindelijk water gaan vragen ergens in een buurhuis. Enig probleempje dat is nagebleven: gedurende nog weken maakte mijn ruitenwissers een hels lawaai tijdens het wissen.

mjers
Berichten: 1788

#24 , 17 mar 2016 20:33

nog even een kleine bedenking. Ik neem aan dat dit prive terrein is? is er een soort parkeer reglement? Als daarin staat dat parkeerovertredingen bestraft worden met een klever toegebracht door een gemachtigde toezichter dan is er moeilijk klacht neer te leggen
Dit klopt uiteraard niet... :roll:
Schade is schade en moet vergoed worden door de schuldenaar...

Het burgerlijk wetboek heeft altijd voorrang op wetten die worden opgesteld door willekeurige personen, en dit voor gelijk welke reden. Het wordt echt wel hoog tijd dat sommigen op dit forum dergelijke basiskennis aanleren.

Meeboo
Berichten: 1488

#25 , 18 mar 2016 09:06

ik zal mij misschien wat nuanceren, misschien wat te kort door de bocht. Ik heb nergens gezegd dat er beschadigingen mogen aangebracht worden. een klever mag hij zeker wel op uw wagen kleven, dan wel zonder enige schade aan te brengen natuurlijk. Het is ook zo dat als u zich op prive parking bevindt de eigenaar kan overgaan tot actie. hij kan bijvoorbeeld beslissen u te laten takelen en dan later de kosten via de overtreder te recupereren.

ik ben ook van mening dat deze actie van de parking eigenaar ver boven het toelaatbare gaat. hier wordt inderdaad schade aangebracht die niet kan. Moest het nu een klever zijn die simpel van uw ruit dan was er m.i. geen probleem.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#26 , 18 mar 2016 09:29

Het ontbreken van enige afsluiting, of van de vermelding dat deze weg privé is, is voldoende om aan te nemen dat deze weg openstaat voor het publiek en dus openbaar is. Concreet kan men dus stellen dat een weg openbaar is indien hij voor iedereen toegankelijk is. Tenzij uw parking voorzien is van enige afsluiting (bijvoorbeeld een hefboom), zal hij niet beschouwd worden als een onderdeel van de openbare weg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

pho450
Berichten: 192

#27 , 18 mar 2016 11:28

Wat ik me vooral afvraag is of het aanbrengen van een sticker aanzien wordt als schade?
Ik ken de sticker niet, maar ik kan me wel voorstellen dat deze met de juiste producten/werkwijze te verwijderen is zonder blijvende schade (dit is slechts een aanname). De permanente schade zou te wijten kunnen zijn aan het verwijderen van de sticker en dus puur theoretisch aangebracht door de TS zelf.
Vergelijk het met een wielklem. Indien voorzichtig aangebracht en verwijdert veroorzaakt dit geen schade. Wanneer ik deze echter zelf ga verwijderen zonder sleutel, bv met een slijpschijf of dergelijke, veroorzaakt dit mogelijk wel schade.
Zit er enige juridische grond in mijn verhaal?

LeenW
Berichten: 12839

#28 , 18 mar 2016 11:33

Maar op een wielklem staan normaal wel instructies over de stappen die men moet nemen om deze verwijderd te krijgen. Of in een briefje onder de ruitenwisser. Dat was hier denk ik niet het geval.

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#29 , 18 mar 2016 12:18

Van iemand die zijn beklag gaan doen is heb ik vernomen dat de bewaking zegt dat het er met poetsbenzine gemakkelijk af gaat.
Ik weet niet wat het verschil is met aceton, maar ik gok dat de werking min of meer gelijk zal zijn.

Dan nog moet ik serieus krabben om het er af te krijgen.
Wat pho450 zegt houdt zeker steek volgens mij. Ik heb de krassen er uiteindelijk zelf op gemaakt.
Met de juiste tools en voorzichtigheid is het wellicht wel mogelijk om geen krassen te hebben...

Edit: @ paar posts hierboven: en het betreft dus wel degelijk privéterrein, aangezien er een hefboom met badgesysteem is aan elke ingang.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#30 , 18 mar 2016 12:26

Let maar op met dergelijke producten. professionele doen dat door de sticker te verwarmen.

http://www.stickerland.be/tip-verwijder ... p-206.html
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”