Sticker op autoruit verboden parkeren

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

Sticker op autoruit verboden parkeren

#1 , 17 mar 2016 09:45

Ik werk als consultant bij een bedrijf met, zoals wel vaker, een serieus tekort aan parking.
Er werd gecommuniceerd dat in de nabije toekomst alle consultants niet meer op de hoofdparking zullen mogen staan en deze toegang verhinderd zal worden door het badgesysteem. In de tussentijd worden alle consultants verzocht sowieso al op die parking te gaan staan.

Persoonlijk is dit een absurde regel, aangezien er momenteel uitzonderlijk veel consultants aanwezig zijn gezien de situatie van het bedrijf. De consultants maken enkele maanden deel uit van het team van vaste medewerkers dus ik zie mij niet als 100% consultant, maar eerder als interim medewerker.

Ik kom, in vergelijking met mijn collega's, redelijk vroeg naar het werk (8u-8.30) en dan is er nog voldoende plek op de hoofdparking.
Dat ze de toegang voor iedereen verbieden vanaf een bepaald uur omdat de parking vol is, is logisch. Maar toch niet op type werknemer?
Bovendien zijn die verre parkings na 8u45 ook volledig volzet. Niet dat ik een probleem heb om 2x15min te wandelen, maar op sommige dagen heb ik geen tijd te verliezen bovenop de gewone files (kinderen afhalen).

Aangezien ze aan mijn wagen niet kunnen zien dat ik extern ben, parkeer ik mij gewoon op de hoofdparking voor zolang ik er nog op kan met mijn badge.

Als de parking vol staat, begint iedereen zich 'in overtreding' te plaatsen. Met overtreding bedoel ik op plaatsen die niet aangeduid zijn als parking.
Sinds een paar weken heeft de bewaking hekken gezet met lint om het parkeren op deze plaatsen te verhinderen.
De creatievelingen onder ons vinden toch nog altijd wel een plaats, ondanks de hekken.

Deze week was het zo druk, dat de parking al zeer vroeg vol stond. Ik heb mij dan ook op een plek gezet die eigenlijk geen parkeerplaats is, zonder andere voertuigen te blokkeren/hinderen.

Plots had iedereen die fout stond een sticker met 'verboden te parkeren' op de zijruit gekregen. Die sticker is er gewoon niet af te krijgen zonder producten. Een halfuur krabben met aceton hielp gedeeltelijk, maar bepaalde delen (letters en logo's) zijn er niet af te krijgen.

Voor alle duidelijkheid: ik begrijp dat fout parkeren gevaarlijk is voor de brandveiligheid, dus ik besef goed dat we effectief in fout zijn.
Ik zet mij steeds op een plek die in mijn ogen niet hindert voor een brandweerwagen (een verre uithoek weg van het gebouw).
Een brandweerwagen kan volgens mij ook helemaal niet op die dakparking geraken door de smalle oprit/scherpe bochten.

Iedereen hier is het er unaniem mee eens dat dit gewoon er over is. Ze hadden ook een 'gewone' sticker kunnen plaatsen in plaats van iets dat volgens mij niet eens bedoeld is om op een ruit te plakken. De bewaking is ook niet van plan te stoppen met die stickers.

Door de sticker er proberen af te krabben zijn er uiteraard krassen op mijn ruit gekomen.

Los van het feit dat ik effectief fout geparkeerd heb: mag een werkgever zulke schade toebrengen aan een privévoertuig?
en wie is aansprakelijk voor schade?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 17 mar 2016 10:32

Dat mag uiteraard niet. U gaat klacht moeten indienen bij de politie wegens vandalisme, waarschijnlijk tegen onbekenden. U kan dan een schadevergoeding eisen, ofwel in onderling overleg, ofwel via de rechtbank.

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#3 , 17 mar 2016 10:41

Omdat beelden meer zeggen:

Afbeelding
Afbeelding


@LeenW, bedankt voor je reactie.
Het is de bewaking die dit gedaan heeft en daar werken niet zoveel mensen dus een naam achterhalen zal wel niet moeilijk zijn.
Moet ik niet eerder klacht indienen tegen de werkgever?

Of ik effectief klacht zal indienen valt nog af te wachten, ik wil natuurlijk niet van dit project afvliegen... maar hen attent maken op hun praktijken lijkt mij geen overbodigheid.

Heb je eventueel een wet naarwaar ik zou kunnen refereren? Of eventueel rechtspraak?

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 17 mar 2016 11:22

Kan absoluut niet, dit is gewoon vandalisme. En heeft niets te maken met het verkeerd parkeren. Contacteer uw werkgever hierover, Hij moet uw voertuig in de oorspronkelijke staat herstellen. Doet hij dit niet, dan kan u klacht neerleggen bij de politie.

Argumenten als " u moet maar niet verkeerd parkeren" en " het is al de zoveelste keer" zijn juridische onzin en slaan nergens op. Nooit of te nimmer mag men een ander zijn eigendom beschadigen.

De wet waarnaar u vraagt staat beschreven in artikel 1382 BW.

"""
Art. 1382. Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.
"""

Met mijn juridische kennis zou ik in uw plaats geen seconde twijfelen.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 17 mar 2016 12:01

Moet ik niet eerder klacht indienen tegen de werkgever?
Nee, tegen onbekenden. Het is niet uw taak detectiefje te spelen en zelf al een schuldige aan te wijzen. U was er niet bij toen de stickers werden aangebracht, dus in principe kan u dat niet weten, tenzij u camerabeelden, foto's... met daarop de daders hebt. U mag natuurlijk bij een verhoor een vermoeden opperen.

Succes en laat eens weten hoe dit afloopt. Ben benieuwd...

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 17 mar 2016 13:02

jawadde wat voor een stickers zijn me dat!!! volgens mij dienen deze om ergens op te plakken en nooit meer los te komen.

zijn er nog benadeelden? Misschien samen een klacht indienen. ik neem aan dat dat bij de anderen er ook zomaar niet afgaat.

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#7 , 17 mar 2016 13:12

jawadde wat voor een stickers zijn me dat!!! volgens mij dienen deze om ergens op te plakken en nooit meer los te komen.

zijn er nog benadeelden? Misschien samen een klacht indienen. ik neem aan dat dat bij de anderen er ook zomaar niet afgaat.
Inderdaad, dat zijn volgens mij geen stickers voor op autoruiten...

En ja ik ben niet de enige, ik gok zo een 30-tal wagens die dagelijks fout staan.

Het is nogal een groot bedrijf dus ik ken niet alle 'slachtoffers' helaas.

Edit:
Blijkbaar wel gemaakt om op wagens te plakken:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Topgear90 op 17 mar 2016 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 17 mar 2016 13:25

Ik heb ook zo'n sticker hanger op mijn brievenbus. Krijg je er van je leven nooit meer af!!
Dit kan je vergelijken met het bekrassen van de wagens, is pure vandalisme. Ik betwijfel ook sterk of die bewakingsagent wel besefte dat hij dergelijke schade kan aanrichten met die stickers.

Dien klacht in bij de politie en wijs hem aan als mogelijke dader. Kans is groot dat hij bij de ondervraging gewoon toegeeft dat hij die stickers erop heeft geplakt. Is duidelijk niet van de rapste...

Ongelofelijk, het zal maar je auto zijn... Als het mijn auto zou zijn dan was die bewakingsagent nog niet thuis vanavond!!
Laatst gewijzigd door mjers op 17 mar 2016 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers
Berichten: 1788

#9 , 17 mar 2016 13:26

jawadde wat voor een stickers zijn me dat!!! volgens mij dienen deze om ergens op te plakken en nooit meer los te komen.

zijn er nog benadeelden? Misschien samen een klacht indienen. ik neem aan dat dat bij de anderen er ook zomaar niet afgaat.
Inderdaad, dat zijn volgens mij geen stickers voor op autoruiten...

En ja ik ben niet de enige, ik gok zo een 30-tal wagens die dagelijks fout staan.

Het is nogal een groot bedrijf dus ik ken niet alle 'slachtoffers' helaas.

Edit:
Blijkbaar wel gemaakt om op wagens te plakken:
Afbeelding
Het is niet omdat her ervoor gemaakt is dat het ook toegelaten is.... De wet hieromtrent is overduidelijk

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 17 mar 2016 13:47

Met warm water krijg je deze ervan. Met haardroger is te gevaarlijk op een ruit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 17 mar 2016 13:47

Ik zou overwegen, als er zoals u zegt een 30-tal gedupeerden zijn, samen klacht in te dienen.

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#12 , 17 mar 2016 13:56

Ik was inderdaad van plan om met warmte te werken (haardroger), maar zal eerst warm water proberen dan, bedankt voor de tip!

Momenteel zie ik nog een vijftal wagens op de parking staan met zulke sticker, dus het is moeilijk om alle slachtoffers te vinden vrees ik (er werken hier rond de 2000 man). Bij sommige zag ik wel vegen van het afkuisen van de ruit.

LeenW
Berichten: 12839

#13 , 17 mar 2016 13:57

Maakt op zich niet uit voor u, probeer eerst de eigen schade verhaald te krijgen. Daarna kun je nog zien wat je ermee doet om de collega's te helpen.

Meeboo
Berichten: 1488

#14 , 17 mar 2016 14:12

nog even een kleine bedenking. Ik neem aan dat dit prive terrein is? is er een soort parkeer reglement? Als daarin staat dat parkeerovertredingen bestraft worden met een klever toegebracht door een gemachtigde toezichter dan is er moeilijk klacht neer te leggen

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#15 , 17 mar 2016 14:25

Betreft inderdaad een privé terrein, maar ik heb nooit een parkeerreglement gezien, laat staan ondertekend.
Ik zal eens moeten zien of er geen bord ofzo hangt aan de ingang, maar het zou mij verbazen dat hierop staat dat er stickers zullen geplaatst worden.

Blijkbaar hebben ze vroeger ook wielklemmen geplaatst...

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”