Sticker op autoruit verboden parkeren

mjers
Berichten: 1788

Re: Sticker op autoruit verboden parkeren

#31 , 18 mar 2016 13:03

Wat ik me vooral afvraag is of het aanbrengen van een sticker aanzien wordt als schade?
Ik ken de sticker niet, maar ik kan me wel voorstellen dat deze met de juiste producten/werkwijze te verwijderen is zonder blijvende schade (dit is slechts een aanname). De permanente schade zou te wijten kunnen zijn aan het verwijderen van de sticker en dus puur theoretisch aangebracht door de TS zelf.
Vergelijk het met een wielklem. Indien voorzichtig aangebracht en verwijdert veroorzaakt dit geen schade. Wanneer ik deze echter zelf ga verwijderen zonder sleutel, bv met een slijpschijf of dergelijke, veroorzaakt dit mogelijk wel schade.
Zit er enige juridische grond in mijn verhaal?

Schade wordt niet specifiek omschreven in het wetboek. Dus schade is subjectief. Gewoon het feit dat er een sticker op kleeft, kan strikt theoretisch al aanzien worden als schade.

Als TS schade toebrengt tijdens het verwijderen van de sticker, dan kan die schade wel degelijk verhaald worden op de "klever" van die sticker. Er is namelijk geen enkele grond om die sticker aan te brengen. Daardoor kan die schade gezien worden als een rechtstreeks gevolg van de handelingen van de schuldenaar. Maar dergelijke zaken kunnen enkel maar door een rechter beslist worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#32 , 18 mar 2016 23:37

Verwarmen, water of krabben alleen al het aanbrengen is vandalisme ( beschadiging). Bewaking of anderen zijn hier in fout.
Reden aanbrengen doet er niet toe. Vandalisme en de burgerlijke gevolgen (1382 BW ) schade zijn vervolgbaar.

TheJudge007
Berichten: 366

#33 , 20 mar 2016 12:43

Maar op een wielklem staan normaal wel instructies over de stappen die men moet nemen om deze verwijderd te krijgen. Of in een briefje onder de ruitenwisser. Dat was hier denk ik niet het geval.
En de TS kan niet spreken zeker ? Hij kon vragen aan de dienst die verantwoordelijk is voor het plaatsen van die sticker, hoe die kon verwijderd worden. Wedden dat die dat zeer goed weten ? En zoals iemand hier zei, het is de TS zelf die meer schade aangebracht heeft aan zijn ruit door op eigen houtje die sticker op een onprofessionele manier trachten te verwijderen. Ik wil de uitspraak van een rechtbank nog altijd eens zien waarin het aanbrengen van een sticker beschouwd werd als vandalisme.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#34 , 20 mar 2016 12:49

Het feit alleen al dat je een sticker aanbrengt waarna de OP tijd/geld moet insteken om die te verwijderen, is vandalisme. Is te vergelijken met het met verf besmeuren van een auto.

TheJudge007
Berichten: 366

#35 , 20 mar 2016 12:50

Wat ik me vooral afvraag is of het aanbrengen van een sticker aanzien wordt als schade?
Ik ken de sticker niet, maar ik kan me wel voorstellen dat deze met de juiste producten/werkwijze te verwijderen is zonder blijvende schade (dit is slechts een aanname). De permanente schade zou te wijten kunnen zijn aan het verwijderen van de sticker en dus puur theoretisch aangebracht door de TS zelf.
Vergelijk het met een wielklem. Indien voorzichtig aangebracht en verwijdert veroorzaakt dit geen schade. Wanneer ik deze echter zelf ga verwijderen zonder sleutel, bv met een slijpschijf of dergelijke, veroorzaakt dit mogelijk wel schade.
Zit er enige juridische grond in mijn verhaal?
Inderdaad denk ik ook dat de mogelijke schade die de TS zelf aanbrengt bij zijn pogingen om die sticker te verwijderen in geen geval kunnen verhaald worden op de sticker plaatser zelf, dit in tegenstelling tot mjers visie.

LeenW
Berichten: 12839

#36 , 20 mar 2016 12:59

Maar op een wielklem staan normaal wel instructies over de stappen die men moet nemen om deze verwijderd te krijgen. Of in een briefje onder de ruitenwisser. Dat was hier denk ik niet het geval.
En de TS kan niet spreken zeker ? Hij kon vragen aan de dienst die verantwoordelijk is voor het plaatsen van die sticker, hoe die kon verwijderd worden. Wedden dat die dat zeer goed weten ? En zoals iemand hier zei, het is de TS zelf die meer schade aangebracht heeft aan zijn ruit door op eigen houtje die sticker op een onprofessionele manier trachten te verwijderen. Ik wil de uitspraak van een rechtbank nog altijd eens zien waarin het aanbrengen van een sticker beschouwd werd als vandalisme.
Wie of wat is de "verantwoordelijke dienst"? Dat staat voor zover ik niet kan zien op de sticker. Zoals JPV (en zowat al de rest hier) zegt, het aanbrengen van deze sticker is voldoende. Als er nu een briefje bijzat met "dit is de parkeerdienst van ..., u kunt deze sticker laten verwijderen door ... ", valt er misschien nog iets voor te zeggen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#37 , 20 mar 2016 13:04

Als die mensen die gans het reglement aan hun laars lappen, konden de verantwoordelijke misschien beter deze laten takelen.
Is het misbruik van een badge om het reglement te omzeilen ook niet strafbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#38 , 20 mar 2016 19:40

Als die mensen die gans het reglement aan hun laars lappen, konden de verantwoordelijke misschien beter deze laten takelen.
Is het misbruik van een badge om het reglement te omzeilen ook niet strafbaar.
Er is op het intern netwerk geen reglement te vinden. Enkel wat communicatie over de toekomstige plannen mbt de parking (toegang voorbehouden voor vast personeel bv).

Zolang mijn badge de hefboom kan openen is er volgens mij ook geen misbruik...

De sticker is er intussen volledig af. Aanzienlijk veel lichte krassen, maar ook de P met de cirkel rond staat afgedrukt op de ruit.
Na een carwash geen verandering, misschien moet ik dit met iets anders kuisen... Geen idee.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#39 , 20 mar 2016 20:02

dit krijg je eraf met aceton, als je u stikker een tijdje had laten weken met aceton kon je hem er zo mooi aftrekken !

Ook kan je hardnekkig stickers verwijderen met een haardroger zodat de lijm warm word !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#40 , 20 mar 2016 20:17

Hoe kan je een autoruit laten weken in aceton? :-)

Ik heb deze meerdere keren nat gemaakt met een spons met aceton.
Pas toen ik met heet water er over ging kwam het beter los.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#41 , 20 mar 2016 20:20

Wij mijn zoon en ik maken deze los met een haardroger, en dan de lijm afkuisen met aceton.

een schuursponsje met aceton doet wonderen wat lijm betreft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TheJudge007
Berichten: 366

#42 , 21 mar 2016 11:09

Cellulose thinner is zelfs nog beter lowie, ookal omdat het niet zo snel verdampt als aceton. En een spons (???) gebruiken ipv een doekje zoals de TS gedaan heeft is volledig fout. En verder dacht ik dat het nogal logisch is dat elke sticker van een ruit kan verwijderd worden, tenzij hj met een glasetsend product is aangebracht.

WP002
Berichten: 1479

#43 , 21 aug 2016 22:46

Gezien het gelijkaardige topic dat recent gepost werd: is hier een juridisch staartje aan gekomen?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”