Leiding/scouts schade, aansprakelijk?

scouts1
Topic Starter

Leiding/scouts schade, aansprakelijk?

#1 , 14 mar 2016 16:51

Vorig jaar, hebben 2 leiders van onze scouts tijdens een avondactivteit (dronken, maar per ongeluk) een deur kapot gemaakt. Dit factuur van de deur was echter schandalig duur (1200€) , we hebben gedurende een heel jaar extra info proberen te verkrijgen over het factuur, want we konden maar niet begrijpen dat het zoveel kostte voor een simpele deur. Telkens kregen we een vaag antwoord en zeiden ze dat de kosten van het factuur & de prijzen goedgekeurd waren door de gemeente.

We hebben dit factuur dus lang laten aanslepen, nu hebben we de laatste aanmaaning gekregen tot betaling. De familiale verzekering van de leiders kan niet tussenkomen. Deze leiders weigeren ook zo een belachelijk bedrag te betalen.

Wat ik me nu afvraag is of we de leiders kunnen verplichten tot betaling, of dat de aansprakelijkheid dan toch eerder bij de scouts zelf ligt.
(Het is echter een factuur tussen de scouts en de schuldeiser)

Wat kunnen we doen?

Dank voor antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 14 mar 2016 17:54

Is dit topic hier al niet eens gepasseerd?

De huurovereenkomst was met de scoutsgroep? Dan is de scoutsgroep aansprakelijk en moeten zij betalen. Dit kunnen ze dan achteraf terugvorderen bij de individuele verantwoordelijke.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 mar 2016 18:04

Dronkenschap is een persoonlijke fout en niet die van een scouts- of andere groep.
Degene die de schade veroorzaakt moet ze dus betalen.
En stommiteiten tijdens dronkenschap worden door geen enkele verzekering gedekt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2016 18:10

Klop, maart wie heeft vastgesteld dat ze dronken waren
Als dat een gemeentelijk lokaal was zou dat perfect een branddeur kunnen zijn.
Als scoutsgroep heeft men een verzekering via VKS als ik me goed herinner - deze kunnen eventueel juridische bijstand (uitleg) geven.
Nu dit is vermoedelijk niet onopzettelijk vermoed ik ..dus afhankelijk van feiten en vaststellingen kan hier inderdaad nog een staartje komen ..

Blaatpraat

#5 , 15 mar 2016 09:24

Scouts zal dit bedrag moeten betalen, en daarna het bedrag terugvorderen bij de respectievelijke leiders.
Heb je bewijzen dat deze dronken waren, en dus de deur kapot gemaakt hebben?
Zo nee: dan sta je zwak om de schuld terug te vorderen van de leiders, maar je moet deze als scouts wel betalen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”