Fietsongeval met materiële schade

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

Fietsongeval met materiële schade

#1 , 13 jul 2015 09:51

Dag iedereen.

Ik heb een stom accident gehad met een andere fietser. Op een apart fietspad met aan beide kanten gras haalde ik meneer aan een iets hogere snelheid in aan de linkerkant. De man was echt zeer verstrooid en hield zijn lijn niet en week steeds verder naar links uit, uiteindelijk zijn onze sturen in mekaar gehaakt en zijn we beide gevallen.

Ikzelf had niets, mijn fiets is wel redelijk beschadigd. Meneer was lelijk geschaafd, maar had gelukkig geen ernstige verwondingen. Zijn achterlicht was kapot en ook zijn bril is beschadigd. Politie heeft PV opgesteld.

Hij was op weg naar zijn werk. En ik was op weg van mijn werk naar huis. Dus in principe zijn we beide tijdens onze woon-werkverplaatsing verzekerd door onze arbeidsverzekering.

Echter blijkt deze verzekering enkel lichamelijke schade te dekken? Materiële schade is burgelijke aansprakelijkheid heeft men mij verteld. Nu heb ik blijkbaar geen familiale verzekering (jammergenoeg wist ik hier het bestaan niet van.)

Ik ben blij dat de man geen ernstige verwondingen heeft opgelopen maar ik zie het niet zitten om op te draaien voor zijn kosten aangezien ik vind dat hij in de fout gaat (en een bril kan echt veel kosten). Wat kan er nu gebeuren? Wordt hij in dit geval gedekt door zijn eigen familiale verzekering of hoe zit de vork in de steel? Kan ik, omdat ik vind dat hij in de fout gaat, maken dat hij (of zijn verzekering) mijn kosten aan mijn fiets betaalt? Wie bepaalt wie er in fout is? Etc

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 13 jul 2015 16:41

Familiale verzekering zal nooit eigen schade vergoeden, die verzekering dient enkel om derden te vergoeden die schade lijden door toedoen van de verzekeringsnemer. Geen familiale verzekering hebben kan je dus zuur opbreken in dit geval.
"sowieso" schrijf je zo.

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 13 jul 2015 16:45

laat het een (dure) les zijn.

familiale verzekering is helemaal niet duur. wij betalen met 2 personen iets van een 60 eur per jaar

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 13 jul 2015 18:59

Staat die verklaring "man week uit naar links" in het PV of heeft de tegenpartij dit verklaard? Dan zou hij in fout zijn, uw materiele schade vergoeden en zijn materiele schade betalen. Daar je niet verzekerd bent zal je dit zelf moeten aankaarten met de tegenpartij (of de advocaat betalen die dit voor u doet.

artemis
Berichten: 3294

#5 , 13 jul 2015 19:44

laat het een (dure) les zijn.

familiale verzekering is helemaal niet duur. wij betalen met 2 personen iets van een 60 eur per jaar
Familiale mét rechtsbijstand kost wel ietsje meer.
Als de tegenpartij ook familiale met rechtsbijstand heeft kan hij een advocaat aanstellen.

PS ik raad je een familiale (met rechtsbijstand) aan. De verzekering is niet zo duur en kan voor veel van pas komen, meer nog voor een fietser.

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 14 jul 2015 09:25

Dank voor de antwoorden!

Dat de man uitweek naar links staat in mijn verklaring, wat hij verklaard heeft aan de politie weet ik niet. Weet enkel dat hij zei "dat hij niet wist wat er gebeurd was" ook met de politie erbij, maar in zijn verslag kan hij natuurlijk iets helemaal anders gezet hebben.

Ik had getuigen die mijn versie eerder bevestigen (ze bevestigden alleszins geen overdreven snelheid en dat de man uitweek en het helemaal aan de linkerkant, net niet in het gras gebeurde). Het duurde lang vooraleer de politie er was en heb hen laten gaan want wou hun tijd ook niet afnemen, ze gaven me wel hun telefoonnummer.

Om een of andere reden heb ik dat nummer dan niet teruggevonden in mijn telefoonlijst om af te geven aan de politie. Nu zoveel dagen later vind ik het wel terug. Kan ik dit achteraf nog doorgeven en wat is het uiteindelijk ook waard/wat maakt het uit?

Kan er in zo'n case niemand schuldig zijn? En waar wordt dat uiteindelijk bepaald wie schuld treft? Ik ga geen advocaat onder de arm nemen, veel te duur me dunkt. Ik zal gewoon mijn eigen kosten betalen en zie dan wel wat er gebeurt. Voor die 100 - 150 kosten die ik zelf heb schat ik, zal ik echt geen proces of gelijk wat beginnen. Ik denk dat die man hetzelfde gaat doen, maar dat weet ik niet met zekerheid, hij leek me alleszins een redelijk persoon.

Ik vind wel allemaal zeer interessant en leerrijk.
Laatst gewijzigd door rpk_74 op 14 jul 2015 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 14 jul 2015 09:29

En ja idd, ik neem wel asap een familiale verzekering!

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 14 jul 2015 12:13

Vergeet ook niet dat het parket je nog kan vervolgen voor onopzettelijke slagen en verwondingen (met eventueel arbeidsongeschiktheid als verzwarende factor) en dat de arbeidsongevallenverzekering en werkgever van de tegenpartij zich nog tegen jou kunnen keren. Het is niet omdat de tegenpartij in persoon redelijk lijkt dat zijn "vertegenwoordigers" die financiële schade niet op jou zullen proberen te verhalen...
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 14 jul 2015 13:42

Dat de man uitweek naar links staat in mijn verklaring, wat hij verklaard heeft aan de politie weet ik niet. Weet enkel dat hij zei "dat hij niet wist wat er gebeurd was" ook met de politie erbij, maar in zijn verslag kan hij natuurlijk iets helemaal anders gezet hebben.
Goed dat het alvast in jouw verklaring staat - en verklaringen als "ik wist niet wat er gebeurde" zijn niet bepaald in het voordeel van de tegenpartij.
Ik had getuigen die mijn versie eerder bevestigen (ze bevestigden alleszins geen overdreven snelheid en dat de man uitweek en het helemaal aan de linkerkant, net niet in het gras gebeurde). Het duurde lang vooraleer de politie er was en heb hen laten gaan want wou hun tijd ook niet afnemen, ze gaven me wel hun telefoonnummer.

Om een of andere reden heb ik dat nummer dan niet teruggevonden in mijn telefoonlijst om af te geven aan de politie. Nu zoveel dagen later vind ik het wel terug. Kan ik dit achteraf nog doorgeven en wat is het uiteindelijk ook waard/wat maakt het uit?
Tuurlijk kan dat
Getuigen doorgeven aan je verzekering en bij de politie - aanvullend PV bij het oorspronkelijke PV

Bewijslast in dergelijke zaken is een probleem - getuigen zijn dan zeer nuttig.
Kan er in zo'n case niemand schuldig zijn?
Strafrecht gaat er van uit dat er altijd iemand schuldig is

Parket kan seponeren, rechtbank kan vrijspreken / straf opschorten, maar in principe is er altijd een dader.
En waar wordt dat uiteindelijk bepaald wie schuld treft?
Als dat verder gaat : de rechtbank
Ik zal gewoon mijn eigen kosten betalen en zie dan wel wat er gebeurt. Voor die 100 - 150 kosten die ik zelf heb schat ik, zal ik echt geen proces of gelijk wat beginnen.
Het blijft wel een ongeval met gewonden ...

Ik denk dat die man hetzelfde gaat doen, maar dat weet ik niet met zekerheid, hij leek me alleszins een redelijk persoon.
Dat zijn de gevaarlijksten ... :mrgreen:
Dat kan sterk omdraaien eens men naar de verzekering gestapt is bvb

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

#10 , 16 jul 2015 11:05

Allen bedankt voor de antwoorden! Ik wil jullie gerust laten weten hoe het uiteindelijk afloopt dan, moest dat jullie interesseren!

MDLK_
Berichten: 1

#11 , 13 sep 2015 20:10

Allen bedankt voor de antwoorden! Ik wil jullie gerust laten weten hoe het uiteindelijk afloopt dan, moest dat jullie interesseren!
Al meer nieuws?

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

#12 , 19 sep 2015 22:00

Ik heb mijn kosten aan mijn fiets zelf betaald en ik heb zelf niks meer gehoord. De politie heeft mij wel nog eens gebeld, maar ik moet (beschaamd) toegeven dat ik zelfs niet meer weet voor wat, het was alleszins niet belangrijk.

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 19 sep 2015 22:55

En bagagedrager deze maal enkel bagage? 8_)

en ook een rechtsbijstandsverzekering

Voor de rest doen wat @Inazuma heeft geschreven.

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

#14 , 20 sep 2015 12:10

En bagagedrager deze maal enkel bagage? 8_)

en ook een rechtsbijstandsverzekering

Voor de rest doen wat @Inazuma heeft geschreven.
Haha Franciscus, ja dit maal zelfs helemaal geen bagage ;).

rpk_74
Topic Starter
Berichten: 20

#15 , 12 aug 2016 19:23

Update: bijna een jaar later heeft het parket besloten ons beide te vervolgen,

hij werd vervolgd voor:

1) niet links aanhouden in het verkeer
2) positief op alcohol in het verkeer

ik werd vervolgd voor:

1) niet aandachtig zijn in het verkeer (loopt van 10 tot 60 euro, te vermenivuldigen x 6)
2} onopzettelijke slagen en verwondingen (loopt van 50 tot 1000 euro, te vermenigvuldigen x 6, plus theoretische celstraf)

Omdat ik (ondertussen) 6 maand in het buitenland op reis ben en het over en weer vliegen mij een half fortuin kost, maar tegelijkertijd kunnen de bedragen bij veroordeling te hoog oplopen om zomaar te negeren, had ik een maat die advocaat is gecontacteerd om mijn zaak voor een redelijke prijs te behartigen.

Het enige grote verwijt aan mijn adres door de rechter was dat ik te kort voor een bocht inhaalde (een open bocht weliswaar, met goed zicht).

De rechter had bedenktijd nodig en de dag erna had hij een beslissing genomen. We zijn beide veroordeeld en de grap kost mij als ik met niet vergist heb in mijn berekeningen 407 euro, dit is voor de veroordelingen, verplichte schenking aan fonds verkeersslachtoffers, en de gedeelde rechterlijke kosten (elk de helft mits we beide schuldig zijn). Andere partij werd voor 557 euro veroordeeld totaal als ik het goed berekend heb.

Bovendien heb ik nu een strafblad met deze veroordelingen en moet ik mijn advocaat nog betalen, de kosten aan de bril van de andere partij. En de andere partij de kosten aan mijn fiets.

Het is een understatement als ik zeg dat ik gedegouteerd ben door deze veroordeling, had dit echt niet zien aankomen en vraag mij luidop af in welke realiteit de rechter leeft. Geen alcohol in het spel, geen overdreven snelheid, juist ietwat te kort voor een bocht... Dan vind ik deze veroordeling toch wel heel zwaar. Gelukkig kan ik deze veroordeling wel betalen al kost het mij LETTERLIJK een maand minder reizen (ben erg budget) maar kan mij bepaalde gezinnen voorstellen waar dit dus ECHT een financieel probleem zou kunnen zijn. Word precies veroordeeld als een wegcrimineel...

Andere partij was zo vriendelijk om in zijn verklaring te vermelden dat ik herhaaldelijk vroeg of hij ok was. Om deze reden ging rechter blijkbaar onder minimumbedrag.

Mijn vermoeden is dat andere partij gewoon een schriftelijk bewijs wou voor laat aankomen op werk (mogelijk was hij al meermaals te laat en had baas hem gewaarschuwd? Of misschien wou hij schriftelijk bewijs voor werkverzekering indien de schaafwonden toch verzorgd moesten worden bij dokter/ziekenhuis/whatever)

Wat denken jullie? Alvast bedankt voor advies.

Sorry voor mogelijke typfouten, computerscherm hier in Centraal Amerika stamt uit de vroege jaren negentig en letters zijn nauwelijks leesbaar ;-)

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”