Nieuwbouw verzekeren

denonkel
Topic Starter

Nieuwbouw verzekeren

#1 , 09 jul 2015 00:13

Ik ben bezig met een nieuwbouw op het platteland die op dit moment een aantal weken stilligt tot september. Het gaat om houtskelet. De wanden staan er zonder ramen. Er staat ook een bouwkraan en stellingen rondom. Rondom de werf staat Hekwerk. De ruwbouw Is nog niet volledig klaar en de ruwbouw aannemer heeft nog geen enkele (tussentijdse ) oplevering gedaan. Alle uitgevoerde werken zijn wel betaald met gedetailleerde factuur. Op zijn algemene voorwaarden staat dat de bouwheer het risico van het materiaal draagt vanaf transport. De ruwbouw aannemer heeft een abr.

De buren merken op dat er af en toe mensen stoppen en nieuwsgierig binnen komen kijken.

1. Wie Is aansprakelijk mocht de nieuwsgierigaard van de trap vallen? Wat als ze een party houden op de verlaten werf?

2. Wie Is aansprakelijk als er morgen een bliksem inslag Is op het huis? De aannemer of ik? Gezien de niet-oplevering moet hij mij sowieso een huis afleveren op het einde,toch?

3. Wie is in de stille periode aansprakelijk voor kleine schade aan het bouwwerk door ongenode gasten? Er staan nu al kwetsbare palen in hout die deel uitmaken van de constructie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 09 jul 2015 00:34

Beste

In dit geval is een ABR polis noodzakelijk (Alle Bouwplaats risico's). ga na of uw aannemer dergelijke polis afsloot.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

k.b.

#3 , 09 jul 2015 09:54

Zeker brandverzekering nemen , mogelijks zit hier ook vandalisme in en kan je eventueel al een stuk "inhoud" laten verzekeren tegen diefstal ( maar dan moet het wel slotvast afsluitbaar zijn ofzo)

ABR polis ... is inderdaad te overwegen ... en het is niet omdat uw aannemer er één heeft dat u er geen nodig zou kunnen hebben ...

k.b.

Reclame

denonkel
Topic Starter

#4 , 10 jul 2015 21:20

OK. Ik vraag me af of een bordje 'verboden toegang de werf. Priveterrein.' een meerwaarde heeft. Misschien volgens het veldwetboek?

Tefal

#5 , 11 jul 2015 00:20

Ik ken aan casus waarbij de nieuwsgierige buurman door een niet beveiligd trapgat viel en verlamd was (en nog steeds is).
1. Dat wil je niet op je geweten.
2. De bouwheer was in dat geval de pineut aangezien er onvoldoende beveiliging was.

denonkel
Topic Starter

#6 , 12 jul 2015 22:35

OK. Dat wil ik dus vermijden. Welke verzekering dekt de nieuwsgierige buurman? Ik wil geen invalide op mijn geweten en in mijn portemonnee

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”