Even de paragrafen uit de algemene voorwaarden - zoals we ze ontvangen hebben - citeren die er volgens mij toe doen.
7. Verantwoordelijkheid:
AVS kan geen verantwoordelijkheid opnemen voor verwondingen of schade opgelopen door één of meerdere deelnemers, wanneer deze verwonding of schade niet wordt veroorzaakt door een tekortkoming vanwege AVS. AVS kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verlies, beschadiging van goederen en bezittingen van de deelnemers, diefstal (geld inbegrepen). In het algemeen kan AVS niet aansprakelijk worden gesteld voor onvoorziene gebeurtenissen, zoals weersomstandigheden, ongevallen, stakingen, epidemieën, oorlogen, onvoorziene technische defecten e.d. Deze opsomming is niet beperkend. Gebeurlijke bijkomende kosten voor vervoer en verblijf als gevolg van dergelijke gebeurtenissen blijven ten laste van de deelnemer. Zulks geldt ook voor elk geval van overmacht. Voor zover er beroep wordt gedaan op diensten van derden, gelden de desbetreffende algemene voorwaarden.
8. Verantwoordelijkheid aan boord:
Tijdens de vaart is de schipper verantwoordelijk voor alle vaarmanoeuvres. De deelnemer draagt echter ook verantwoordelijkheid indien deze op eigen initiatief en/of zonder verwittiging van de schipper ingrijpt in een vaarmanoeuvre. Ook wanneer de schipper beroep doet op de deelnemer voor een goed verloop van een manoeuvre, is de deelnemer mede verantwoordelijk. Dit laatste uiteraard alleen als de deelnemer voor uitvoering ervan geïnstrueerd werd. Voor het leven aan boord tijdens de vaart draagt iedere deelnemer eigen verantwoordelijkheid (gebruik toilet, keuken e.d.). Ligt het vaartuig voor anker, gemeerd ed., dan draagt iedere deelnemer verantwoordelijkheid voor het gebruik van de faciliteiten aan boord. Schade die niet door een handeling van één of meerdere personen kan worden toegeschreven, wordt door alle deelnemers samen gedragen. De verantwoordelijken voor een schadegeval dienen de kosten van de schade te vergoeden. Het vaartuig is verzekerd tegen schade mits uitzondering van een vrijstelling per schadegeval (
http://www.westcoastsailing.be" onclick="window.open(this.href);return false;). Bij tochten op de Noordzee en/of in het Kanaal dient iedere deelnemer een waarborg van 150 euro te voldoen die deels die verzekeringsvrijstelling dekt. Indien de schadekost per schadegeval hoger is dan dit voorgeschoten bedrag dient de vrijstelling van de verzekering onmiddellijk voldaan te worden. De voorschoten borg blijft staan gedurende het hele verloop van de tocht. Het gebruik van de bijboot is op verantwoordelijkheid van de deelnemer.
En dan nog dit: maar dit is enkel voor schade aan derden denk ik.
14. Verzekering:
Onze burgerlijke aansprakelijkheid is gedekt. Lichamelijke schade: 2.500.000 euro, materiële schade: 500.000 euro, verdediging en verhaal: 6.250 euro. Een ongevallen verzekering is afgesloten voor elke deelnemer. Overlijden: 12.500 euro, invaliditeit: 25.000 euro, behandelingskosten: 5.000 euro. Elke deelnemer kan een volledige inzage krijgen in de verzekeringspolis. De deelnemer verklaart zich akkoord met de verzekeringsvoorwaarden en de verzekerde bedragen. Indien gewenst kan hij/zij een extra reisongevallen verzekering afsluiten.
Na de inschrijving hebben we een betalingsbevestiging ontvangen en daarop stond dit te lezen:
Waarborg
Varen is een bezigheid met verantwoordelijkheid. Wij trachten onze schepen in een zo goed mogelijke staat ter beschikking te stellen. Wij verzoeken u daarom om met zorg met het schip en de inboedel om te gaan. Voor inscheping dient iedereen een waarborg van 150 euro pp. te voldoen aan een vertegenwoordiger van Altaïr ter sensibilisering hiervan. Wanneer het schip in goede staat zonder schade of verlies en in schone toestand terugkeert wordt de waarborg terugbezorgd. Schade door u veroorzaakt is niet in de prijs inbegrepen. De waarborg kan ter plaatse voldaan worden in cash.