Aansprakelijkheid na ongeval tijdens vaaropleiding

Gert_1981
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Gent

Aansprakelijkheid na ongeval tijdens vaaropleiding

#1 , 17 jun 2015 09:37

Hallo,

Ik denk dat dit hier wel de juiste plek is voor mijn vraag.

Dit weekend volgden we met nog enkele cursisten een opleiding havenmanoeuvres.
Bij één van die manoeuvres is het fout gelopen met als gevolg, schade aan de lesboot.

Nu heeft de organisator/zeilschool onze waarborg ingehouden en riskeren we nog een bijkomende factuur te krijgen indien de opgelopen schade meer dan 2.000 euro zou bedragen.

Wat me in dit verhaal stoort en waarover ik graag wat advies wil is wie nu aansprakelijk is.
En hoe zit dat met die ingehouden waarborg? De waarborg lijkt meer op een huur van een boot, terwijl ze in hun communicatie en website altijd duidelijk schrijven dat het om een cursus gaat. De organisatie is ook door de overheid erkend als opleidingsverstrekker.
Volgens mij - en mijn omgeving - is het niet normaal dat de zeilschool zijn cursisten laat opdraaien voor opgelopen schade. We stonden immers gans de tijd onder toezicht van een instructeur waarvan je toch redelijkerwijze mag verwachten dat die ingrijpt voordat het te laat was.

In dit geval heeft hij in mijn ogen meerdere fouten gemaakt:
- onvoldoende instructies voor het aanvangen van het manoeuvre
- onvoldoende aandacht tijdens de uitvoering van het manoeuvre door de cursist
- te laat en - naar mijn mening - foutief ingegrepen toen de instructeur eindelijk inzag dat het fout ging lopen.

Wat ik me verder ook nog herinner uit een van mijn cursussen van vroeger is art. 1382, maar daaropvolgend ook art. 1383 en 1384 uit het BW.
Waarin staat dat de toezichthouder verantwoordelijk blijft. Bvb. leerkracht - leerling, werkgever - werknemer

En verder: als jullie van mening zijn dat de zeilschool ongelijk heeft door zo te handelen, hoe kunnen we dit best aanpakken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 17 jun 2015 09:46

Wat staat er vermeld in hun algemene voorwaarden, en heb je die gekregen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gert_1981
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Gent

#3 , 17 jun 2015 09:58

Even de paragrafen uit de algemene voorwaarden - zoals we ze ontvangen hebben - citeren die er volgens mij toe doen.

7. Verantwoordelijkheid:
AVS kan geen verantwoordelijkheid opnemen voor verwondingen of schade opgelopen door één of meerdere deelnemers, wanneer deze verwonding of schade niet wordt veroorzaakt door een tekortkoming vanwege AVS. AVS kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verlies, beschadiging van goederen en bezittingen van de deelnemers, diefstal (geld inbegrepen). In het algemeen kan AVS niet aansprakelijk worden gesteld voor onvoorziene gebeurtenissen, zoals weersomstandigheden, ongevallen, stakingen, epidemieën, oorlogen, onvoorziene technische defecten e.d. Deze opsomming is niet beperkend. Gebeurlijke bijkomende kosten voor vervoer en verblijf als gevolg van dergelijke gebeurtenissen blijven ten laste van de deelnemer. Zulks geldt ook voor elk geval van overmacht. Voor zover er beroep wordt gedaan op diensten van derden, gelden de desbetreffende algemene voorwaarden.

8. Verantwoordelijkheid aan boord:
Tijdens de vaart is de schipper verantwoordelijk voor alle vaarmanoeuvres. De deelnemer draagt echter ook verantwoordelijkheid indien deze op eigen initiatief en/of zonder verwittiging van de schipper ingrijpt in een vaarmanoeuvre. Ook wanneer de schipper beroep doet op de deelnemer voor een goed verloop van een manoeuvre, is de deelnemer mede verantwoordelijk. Dit laatste uiteraard alleen als de deelnemer voor uitvoering ervan geïnstrueerd werd. Voor het leven aan boord tijdens de vaart draagt iedere deelnemer eigen verantwoordelijkheid (gebruik toilet, keuken e.d.). Ligt het vaartuig voor anker, gemeerd ed., dan draagt iedere deelnemer verantwoordelijkheid voor het gebruik van de faciliteiten aan boord. Schade die niet door een handeling van één of meerdere personen kan worden toegeschreven, wordt door alle deelnemers samen gedragen. De verantwoordelijken voor een schadegeval dienen de kosten van de schade te vergoeden. Het vaartuig is verzekerd tegen schade mits uitzondering van een vrijstelling per schadegeval (http://www.westcoastsailing.be" onclick="window.open(this.href);return false;). Bij tochten op de Noordzee en/of in het Kanaal dient iedere deelnemer een waarborg van 150 euro te voldoen die deels die verzekeringsvrijstelling dekt. Indien de schadekost per schadegeval hoger is dan dit voorgeschoten bedrag dient de vrijstelling van de verzekering onmiddellijk voldaan te worden. De voorschoten borg blijft staan gedurende het hele verloop van de tocht. Het gebruik van de bijboot is op verantwoordelijkheid van de deelnemer.

En dan nog dit: maar dit is enkel voor schade aan derden denk ik.

14. Verzekering:
Onze burgerlijke aansprakelijkheid is gedekt. Lichamelijke schade: 2.500.000 euro, materiële schade: 500.000 euro, verdediging en verhaal: 6.250 euro. Een ongevallen verzekering is afgesloten voor elke deelnemer. Overlijden: 12.500 euro, invaliditeit: 25.000 euro, behandelingskosten: 5.000 euro. Elke deelnemer kan een volledige inzage krijgen in de verzekeringspolis. De deelnemer verklaart zich akkoord met de verzekeringsvoorwaarden en de verzekerde bedragen. Indien gewenst kan hij/zij een extra reisongevallen verzekering afsluiten.


Na de inschrijving hebben we een betalingsbevestiging ontvangen en daarop stond dit te lezen:

Waarborg
Varen is een bezigheid met verantwoordelijkheid. Wij trachten onze schepen in een zo goed mogelijke staat ter beschikking te stellen. Wij verzoeken u daarom om met zorg met het schip en de inboedel om te gaan. Voor inscheping dient iedereen een waarborg van 150 euro pp. te voldoen aan een vertegenwoordiger van Altaïr ter sensibilisering hiervan. Wanneer het schip in goede staat zonder schade of verlies en in schone toestand terugkeert wordt de waarborg terugbezorgd. Schade door u veroorzaakt is niet in de prijs inbegrepen. De waarborg kan ter plaatse voldaan worden in cash.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 17 jun 2015 10:07

Dan zal de organisator moeten bewijzen dat er een grove en opzettelijke fout is gemaakt. Best met zijn allen organisator in gebreke stellen voor de terug betaling van de waarborg met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Veronique4you
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mei 2018 21:49

Ik ken deze organisatie. Als professionele instructeur vaaropleidingen kan ik hier het volgende over kwijt: de meeste organisaties in België voor vaaropleidingen hebben schippers doch zij zijn niet verantwoordelijk, aangezien ze als begeleiders worden beschouwd. Dit om de wettelijke verplichtingen te omzeilen. Finaal betaald de klant steeds het gelag. De klant huurt schip met schipper voor opleiding maar moet wel zelf een borg betalen. Dat is niet logisch maar wel een courante praktijk

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 02 mei 2018 09:52

Topic is bijna 3 jaar oud; de kans is klein dat de topicstarter nog iets zal hebben aan uw bericht.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”