honden gevecht , wie aansprakelijk?

pishu
Topic Starter

honden gevecht , wie aansprakelijk?

#1 , 11 jun 2015 19:28

hi
situatie; mijn hond is zeer onzeker dus hou ik haar aan de leiband buiten losloopweides doordat ze hierdoor uitvalt naar anderen.
vorige week is er een man met zijn loslopende hond bij ons in het park komen spelen met zijn hond ,hij vroeg ons om hun te laten ontmoeten en dat het beste zou zijn dat mijn hond los zou lopen .
Ik had dit al eerder gedaan en had hem ook gewaarschuwd dat we het wel wouden proberen maar dat er altijd een kans was dat mijn hond uitviel naar de zijne.
Dit is spijtig genoeg ook gebeurt en de man is vertrokken nadat we hun alletwee uit mekaar getrokken hadden.
nu zocht hij contact met ons op omdat zijn hond blijkbaar er toch niet zo goed aan toe is door onze hond .
ben ik dan aansprakelijk voor alle kosten als we alltwee in de fout zaten?
grtjs pishu

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 11 jun 2015 19:41

In eerste instantie blijft u steeds aansprakelijk voor de schade die uw hond toebrengt. Zo'n losloopweide is in feite totaal contradictorisch met de wetgeving mbt aansprakelijkheid.... De andere eigenaar is anderzijds ook verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn hond. Als eigenaar met je hond gaan wandelen in zo'n losloopweide betekent dus dat je je hond blootstelt aan zeer reel gevaar. Als julie er niet uit geraken, wordt dit een zaak voor de vrederechter. En het zou best kunnen dat jullie beiden verantwoordelijk zijn voor de kosten. Maar misschien ook niet.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 12 jun 2015 11:10

Met welke wetgeving bedoelt u dat een en ander contradictorisch is?

Artikel 1385 B.W. lijkt me alleszins erg duidelijk te zijn. « De eigenaar van een dier (...) is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.

De schade is in dit geval veroorzaakt door de hond van de vraagsteller. Hij is dus alleen aansprakelijk.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

eylis

#4 , 12 jun 2015 11:18

ddanck, het bestaan van een losloopweide is in wettelijk opzicht contradictorisch want als je er doet, wat het concept van een losoopweide voorstelt, hebt je hond niet meer onder controle (en dat moet volgend de wet). Je beheert je hond dus niet als een goed huisvader. In eerste instantie is de vraagsteller aansprakelijk. Maar anderzijds kan je ook stellen dat de andere partij zijn hond daar ook liet loslopen, dus die kon zijn hond niet beschermen. Ik laat in het midden wat een vrederechter zou vonnissen. Maar die zou wel eens kunnen besluiten dat als je je akkoord verklaart je hond los te laten in een losloopweide, je je dus akkoord verklaart dat je hond in beginsel schade kan oplopen of veroorzaken. Ik zou er niet verbaasd van staan als er gevonnist werd dat de schade door de beide partijene gedeeld moet worden, wegens gedeelde verantwoordelijkheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”