Pagina 1 van 1

schadevergoeding

Geplaatst: 23 mar 2015 19:53
door Jente91
Hallo,

In 2005 is mijn vader overleden, in december liet ik een halsketting maken met assen van mijn vader.
Ik stuurde deze assen(de enige die ik had) op naar de juwelier die ze zou maken , deze zouden dan per koeriersdienst(UPS) bezorgt worden.
Na een hele zoektocht is gebleken dat UPS de halsketting op een verkeerd adres had geleverd, namelijk in een fabriek waar het op een transportwagen is beland en nu volledig verdwenen is.
Nu zou ik graag weten of ik aan UPS een schadevergoeding kan vragen voor het kwijt doen van mijn assen, deze betekenen uiteraard heel veel voor mij.
De halsketting kan mij gestolen worden maar de assen van mijn vader zie ik nooit meer terug en dat kan ik maar moeilijk aanvaarden.

Jente

Re: schadevergoeding

Geplaatst: 23 mar 2015 19:57
door roharro
En wat zegt UPS? Zij kunnen geen halskettig straffeloos doen "verdwijnen".
Hoe weet u dat het halssnoer op een wagen in een fabriek is geplaatst?
Dat is detailinformatie. Dan moet u toch nog meer weten?

Re: schadevergoeding

Geplaatst: 23 mar 2015 20:06
door Lanox
U zult het niet graag horen, maar uw schadevergoeding bedraagt 8.33 SDR/kg, of met de huidige wisselkoers 10.59€/kg. Ik heb geen idee wat uw pakje gewogen gaat hebben, maar meer dan enkele euro's gaat u dus niet krijgen.

Re: schadevergoeding

Geplaatst: 23 mar 2015 20:08
door Jente91
Ik heb contact gehad met UPS, zij hebben mij gezegd dat de halsketting is geleverd in de NIKE fabriek in Herentals en vandaar uit op een vrachtwagen is beland.
Ze hebben dan een onderzoek gestart om te kijken waar het mis is gelopen , het enige antwoord dat ik heb gekregen is dat ze het onderzoek negatief hebben moeten afsluiten en dat het pakketje verdwenen is.
Verdere uitleg heb ik niet gekregen en krijg ik nog steeds niet, ik krijg steeds het zelfde antwoord : Het onderzoek is negatief afgesloten wij kunnen verder niets doen

Re: schadevergoeding

Geplaatst: 23 mar 2015 22:03
door Drone
om te beginnen aangetekend in gebreke stellen (bewijs) met de eis tot schadevergoeding.

Re: schadevergoeding

Geplaatst: 24 mar 2015 10:09
door LeenW
Maar de waarde van de goederen is verwaarloosbaar, al begrijp ik het wel dat het om het principe gaat.

Re: schadevergoeding

Geplaatst: 24 mar 2015 15:02
door Lanox
om te beginnen aangetekend in gebreke stellen (bewijs) met de eis tot schadevergoeding.
De aangetekende zending zal duurder zijn dan de schadevergoeding. De CRM conventie is van dwingend recht!

Re: schadevergoeding

Geplaatst: 24 mar 2015 15:11
door JPV
met die opmerking natuurlijk dat u de schadevergoeding hoger kan krijgen indien u vooraf uw verzending correct verzekerd hebt via de verzekering (evntueel een verzekering door de pakjesdienst aangeboden). Weinig mensen die dat echter doen.

Re: schadevergoeding

Geplaatst: 24 mar 2015 15:41
door Gebruiker21
Heu... sinds wanneer is de KOPER verantwoordelijk voor de verzending? Het is de VERKOPER die moet zorgen dat het verkochte product bij de klant arriveert. De topic starter moet zijn verhaal halen bij de verkoper van de ketting. Die kan op zijn beurt verhaal halen bij UPS. Topic starter zal er de assen niet mee terug krijgen, maar op zijn minst wel de prijs die ze betaald heeft om de ketting te laten maken... Of de maker van de ketting op zijn beurt een even grote schadevergoeding van UPS kan bekomen, is zijn probleem...

Re: schadevergoeding

Geplaatst: 24 mar 2015 16:51
door JPV
De koper zal dan ook geen juweel moeten betalen aan de verkoper. Of hij echter morele schadevergoeding tegenover de verkoper kan eisen voor de mislukte verzending, betwijfel ik. Want de fysieke waarde van as is nihil.

Re: schadevergoeding

Geplaatst: 24 mar 2015 17:19
door Gebruiker21
Da's een andere zaak, uiteraard. Maar ik vond het vreemd dat de discussie hier ging over de topic starter die verhaal moest halen bij UPS. De topic starter moet zich enkel tot de verkoper richten, aangezien de topic starter geen overeenkomst heeft met UPS, maar met de verkoper. Het is de verkoper die een overeenkomst heeft met UPS.

Ik vrees echter ook dat, tenzij in een overeenkomst anders bepaald, de topic starter weinig tegen de verkoper kan beginnen. Dat ze niet voor een niet-ontvangen juweel moet betalen, lijkt me evident, maar een bijkomende schadevergoeding? Kans lijkt me klein dat ze deze kan bekomen...