Niet naleven van leveringstermijn

Getske
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Beveren-Kallo

Niet naleven van leveringstermijn

#1 , 25 sep 2007 22:28

Op 15/06 heb ik een goedkeuring gemaild naar de leverancier voor het plaatsen van een zonwering. (volgens zijn offerte via mail een levertermijn van 4 tot 6 weken). Momenteel is deze nog steeds niet geleverd/geplaatst.
Ik heb de leverancier al een paar keer gecontacteerd via telefoon en e-mail maar krijg steeds geen gehoor op mijn vraag om een leveringsdatum af te spreken.
Momenteel zijn we 14 weken verder, wat dus meer als een verdubbeling van de levertermijn is. Graag zou ik andere leveranciers aanspreken voor het plaatsen van een zonwering.

In hoeverre kan ik deze overeenkomst verbreken en welke stappen moet ik zeker ondernemen zodat ik zonder kosten dit kan doen.

:? :? :?: :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 26 sep 2007 21:03

Als U geen ontbinding van rechtswege heeft voorzien door het versturen van een aangetekende brief na het uitblijven van de activiteiten op een bepaalde limietdatum, denk ik dat U vast zit en dat U de ontbinding moet vorderen via een rechter.
Ondertussen moet u evenwel zelf uw verbintenis niet uitvoeren (= betalen).

Getske
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Beveren-Kallo

#3 , 26 sep 2007 23:02

Zolang de zonwering niet geplaatst is zal ik geen cent betalen.

Het is voor mij dus voldoende dat ik de leverancier een aangetekende brief stuur waarin ik vermeld dat ik afzie van de aankoop om reden van het uitblijven van de activiteiten(nl. doorgeven leveringstermijn - plaatsingsdatum - ...). Vermeld ik hierin dan ook dat de leveringstermijn reeds verdubbeld is of enkel dat deze overschreden is ??

:?: :?:

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 27 sep 2007 10:54

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

Maan uw verkoper aangetekend aan het gekochte te leveren binnen een redelijke termijn die u daarin bepaalt.Deel hem daarin mee dat u de ontbinding van de koop met schadevergoeding VORDERT indien die termijn niet wordt in acht genomen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 27 sep 2007 12:51

Nee, het is niet voldoende die brief te sturen omdat U dat niet voorzien heeft in uw contract.

U kunt wel een brief sturen en de vrijwillige ontbinding vragen van het contract. In elk geval stelt U hem in gebreke voor het overschrijden van de termijn (voor zover die termijn niet louter indicatief was).

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2007 18:51

Hof van Beroep Brussel, 9 maart 2004, www.juridat.be
I. Krachtens artikel 1184, derde lid, B.W. moet de ontbinding van een wederkerige overeenkomst wegens wanprestatie in rechte worden gevorderd.
Dit staat er echter niet aan in de weg dat een contractspartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt.
De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen en, bij de beoordeling van de gevolgen van die ontbinding en van de rechten die de beide partijen kunnen laten gelden, vermag deze te oordelen dat, gelet op de wanprestatie van haar wederpartij, de contractpartij geen fout heeft begaan door eenzijdig de overeenkomst als beëindigd te beschouwen.
De voorwaarden, waaronder een wederkerige overeenkomst in die omstandigheden kan worden ontbonden, zijn de volgende:
- de wederpartij moet zich schuldig hebben gemaakt aan een voldoende ernstige contractuele wanprestatie, die een gerechtelijke ontbinding te haren laste zou rechtvaardigen;
- de door artikel 1184 B.W. aan de rechter verleende bevoegdheid om aan de in gebreke gebleven wederpartij nog uitstel toe te kennen, moet zinloos of doelloos zijn geworden ;
- de contractpartij die op de eenzijdige ontbindingsverklaring een beroep wil doen, moet een kennisgeving richten aan de wederpartij, waarin zij deze verklaring op ondubbelzinnige wijze kenbaar maakt en het motief ervan opgeeft;
- de eenzijdige ontbindingsverklaring dient principieel te worden voorafgegaan door een ingebrekestelling van de wederpartij om haar verbintenis uit te voeren, als dit materieel nog mogelijk is, en met toekenning van een laatste redelijke termijn om daartoe over te gaan.

scorpioen

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 27 sep 2007 20:21

- de () aan de rechter verleende bevoegdheid om ()uitstel toe te kennen, moet zinloos of doelloos zijn geworden ;

Daar wringt het schoentje.
Een huwelijksfotoreportage na datum is zinloos;
een chape komen plaatsen als er al gevloerd is ook;
...
maar die zonnewering plaatsen kan nog wel wat wachten.

(in elk geval, zeer interessante tekst)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 sep 2007 22:04

- de () aan de rechter verleende bevoegdheid om ()uitstel toe te kennen, moet zinloos of doelloos zijn geworden ;
Sophie Stijns (die doktoreerde op het onderwerp "De gerechtelijke en de buitengerechtelijke ontbinding van de overeenkomsten", Maklu, 1994, schrijft hierover (Themis Cahier nr. 23):

"Dit kan ondermeer volgen uit de hoogdringendheid, maar ook uit de schadebeperkingsplicht, uit het feit dat elke verdere uitvoering van de overeenkomst onmogelijk is geworden, of uit het wegvallen van het nodige vertrouwen tussen de contractanten".

Deze voorwaarde wordt dus zeer soepel toegepast.

Ik zou hieraan nog kunnen toevoegen: uit het feit dat de aannemer, na een ingebrekestelling nog steeds weigerde te leveren blijkt dat hij niet meer wil leveren, zodat het verlenen van uitstel geen zin heeft.

scorpioen

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”