Verf komt los na 1 jaar

konijntje1
Topic Starter

Verf komt los na 1 jaar

#1 , 09 mar 2015 06:00

Geachte,

Ik heb vorig jaar herstel en schilderwerken laten uitvoeren aan mijn gevel. Dit bij een officieële schilder.

Omschrijving,

Loskappen van loszittende voegen, heropvoegen voegen en herschilderen van de Buitengevel.

Nu, Dit is ongeveer een jaar geleden.
Direct na zijn werken was ik ook niet content van de werken gezien er gelijk nog voegen een stukje zichtbaar waren.
Ik dacht toen aan vandalisme door (niet nader genoemd) doch de schilder had mij dan laten weten gratis nog een laag op te leggen.

Nadien was/leek het in orde. Factuur is dan ook betaald.

Nu,
Onlangs is mij opgevallen dat verf afbladerd en voegen zichtbaar komen.

Wat de schilder na de herstellingen moest doen: 1 laag grond verf en 2 lagen verf erna.

Wat mij nu doet vermoeden is : 1jaar geleden bij het eerste dispuut heeft hij waarschijnlijk maar 1 laag verf gezet direct op de ondergrond waarna hij tussen haakjes dan zei ik zal nog een laag zetten op mijn kosten...

PS: ondergrond was reeds geverft in dezelfde kleur!!

Nu de voegen zichtbaar zijn valt het mij op dat deze grijs zijn.
Ik stel mij voor dat indien een grondlaag gebruikt is dat dit in de cement is ingetrokken en dit wel degelijk te herkennen is in de voegen.

Volgens mij is er dus ook geen grondlaag gelegd.

Welke stappen dien ik te ondernemen aub?

Schilder in gebreke stellen?
Klacht neerleggen?
rechtszaak starten?

Gezien de gevel reeds geschilderd was ervoor en nu opnieuw door de schilder. Er mag niet eindeloos laag over laag gelegd worden dus ik vermoed indien dit moet worden rechtgezet dat men de
verf zal moeten verwijderen en dan opnieuw herschilderen. kostprijs daarvan schat ik X2.5 tegenover de prijs van de schilder.

Dit verhalen op de schilder? of hem eerst de kans geven te herstellen maja, wat krijg je dan he.

Dank bij voorbaat voor jullie aandacht en de reply's hierop.

Mvg,

PS; gevel die geschilderd werd was van een woning die leeg stond. Dus geen directe controle op wat werd uitgevoerd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 mar 2015 09:17

Heb je een geschreven opdracht of bestelbon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

fieke0509

#3 , 09 mar 2015 09:28

Let wel dat er ook primer bestaat op kleur. Dus mogelijk heeft de grondlaag dezelfde kleur als de verf.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2015 11:29

Werd er wel gevelverf gebruikt? Het zou niet de eerste keer zijn dat er verf voor binnenwerk gebruikt wordt wegens goedkoper.
Heb je in uw prijsaanvraag om een waarborg gevraagd? In welke weersomstandigheden werden de werken uitgevoerd? In welke maand? Om goed te zijn zouden gevelschilderwerken niet mogen uitgevoerd worden tussen de maanden november en april (behoudens uitzondering bij zeer goed weer)
Goed uitgevoerde schilderwerken aan buitengevels kunnen gemakkelijk tot 10 jaar of soms zelfs langer, goed blijven.

konijntje1
Topic Starter

#5 , 09 mar 2015 11:58

Grondverf of primer op kleur.
Muurverf was in het wit.
Gelijk dewelke dat gebruikt is zou toch in de voegen moeten zitten (aangezogen). Als de verf dan loskomt zie je toch de primer nog in de voegen zitten.

Er is een bestelbon ja. Met text en uitleg wat er moest gebeuren.

Verfwerken zijn uitgevoerd vorig jaar rond februari.
Ik heb hem gevraagd of het geen kwaad kon om tijdens koude temperaturen dit te doen.
Antwoord was dat tot 3° er geen probleem was on dit te doen (weet ik wel niet 100% zeker meer)
Feit is wel dat ik zeker geen opdracht heb gegeven na een afkeuren van hem door de temperaturen.

Waarborg in de prijsaanvraag?
Een waarborg voor een vorm van schuldig verzuim bestaat wel niet denk ik.
Dit is geen verborgen gebrek geweest maar zuiver profiteren.

Werken hebben 5000 gekost.

Als alles moet herdaan worden is dit deze keer met verf er eerst afhalen erbij en kom je niet toe met 10 a15000 denk ik.

sloeberken

#6 , 09 mar 2015 12:14

Schilder in gebreke stellen met AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

fieke0509

#7 , 09 mar 2015 12:16

Is wel redelijk koud en vochtig nog in februari om buitenmuren te schilderen.
Maar het gebeurt wel vaker.

mava105

#8 , 09 mar 2015 12:51

Het is de nachtvorst die het hem doet. De verf is nog niet volledig uitgedroogd, en bevriest al. Moet wel loskomen.
Heb in mijn beroepsloopbaan duizenden gevels laten schilderen van hoofzakelijk Horecapanden. In de prijsaanvraag werd er een waarborg, op afschilfering en tegen vroegtijdige veroudering van de verf, geëist van 5 jaar, en dat moest, om in aanmerking genomen te worden, uitdrukkelijk bevestigd worden in hun offerte. Indien het opbrak kregen ze zelfs niet eens een bestelling.
Ben er in geslaagd om gevels maar te schilderen om de 8 jaar, en dit door gebruik te maken van goede materialen en goede vakmensen, maar uiteindelijk komt dit al bij al financieel goedkoper uit.

konijntje1
Topic Starter

#9 , 09 mar 2015 13:07

Mava,
Waar u van spreekt is dat men van grotere projecten deze waarborg eist om een latere gerechtelijke rompslomp op die wijze proberen te vermijden.

Maar is het niet zo,
Of deze waarborg er in staat of niet? Het feit van slecht schilderen is en blijft de verantwoordelijkheid van de schilder. Tenminste binnen een redelijke termijn.
Ik versta dat je na 7 jaar niet meer moet afkomen met ..... Maar 1 jaar is toch wel serieus kort moet ik zeggen.

Wat best te doen?

Schilder in gebreke stellen?
In dit AS hem de kans geven om alles te herstellen maar mogelijk weer brikoleer werk.
Of schadevergoeding?
Of rechtszaak??

Wat moet er zoal instaan buiten de feiten van de slechte schilderwerken?

Dank u bij voorbaat,

mava105

#10 , 09 mar 2015 15:38

Begin er al mee de schilder ingebreke te stellen alvorens van een rechtszaak en een eventuele schadevergoeding te spreken. Geeft hem X werkdagen de tijd om de gevel te herschilderen. Stuur hem dit aangetekend en via de gewone post, met vermelding van beide brieven. Zeg ook, dat eens de tijd versteken, je verplicht zal zijn u tot de rechtbank te wenden.
Vergeet echter niet dat rechtbank een deskundige zal aanstellen, van wie jij het voorschot (kan hoog zijn ) moet voorschieten.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”