leren fietens op atletiekpiste

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

leren fietens op atletiekpiste

#1 , 08 mar 2015 17:26

Ik leer daarnet mijn kleuter fietsen op de zachte atletiekpiste van de gemeente
die geheel leeg is. Er is geen reglement opgesteld en er hangt ook niets uit
omtrent het gebruik van deze piste. Plots komt er iemand van de gemeente
opdagen om te zeggen het "verboden is te fietsen op de piste" om dat het een looppiste is.

Om de vrede te bewaren ben ik dan maar gestopt met mijn kleuter van 4 te leren fietsen
op deze veilige plaats. Ik voel mij daar echter helemaal niet goed bij. Ik zou mij kleuter daar
graag nog leren fietsen op deze veilige plaats; hoe kan ik mij verdedigen tegen die ambtenaar
van de gemeente? met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 08 mar 2015 17:44

Je kan deze situatie vergelijken met onderstaande situaties:
- op een autostrade mag je ook niet fietsen
- op de stoep mag je niet fietsen: enkel bestemd voor voetgangers
- een looppiste dient enkel voor sporters om te lopen en niet om op te (leren) fietsen

Heeft u hiervoor een pv gekregen?

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#3 , 08 mar 2015 17:59

Nee nee, helemaal geen PV.

Op een voetpad mag een kleuter wel fietsen tot 9j met een wieldiameter tot 50cm !

Voor de atletiekpiste is er geen reglement.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 08 mar 2015 18:18

Geen enkel reglement? Al online op de site van de gemeente gezocht?

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#5 , 08 mar 2015 18:27

Ja heb al gezien, er geen reglement, ook niet op de site van de gemeente en ook niets geschreven in het politiereglement.

LeenW
Berichten: 12841

#6 , 08 mar 2015 18:35

Geen regel overtreden, maar het is toch logisch dat je een atletiekpiste niet moet beschadigen door erover te fietsen? Dat is daar niet voor gemaakt en afhankelijk van de kwaliteit zal de gemeente daar genoeg voor betaald hebben.

U een boete geven zou overdreven zijn, maar je weet nu dat het niet mag.

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#7 , 08 mar 2015 18:50

Beschadigen ?? komt zeg, een kleuter met een fietsje en rubber bandjes...

LeenW
Berichten: 12841

#8 , 08 mar 2015 18:54

Beschadigen ?? komt zeg, een kleuter met een fietsje en rubber bandjes...
Ja, maar dan moet iedereen erop kunnen fietsen en dan ga je wel schade krijgen (afhankelijk van in welk materiaal de piste gemaakt is, kan dat serieus tegenvallen).

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 mar 2015 20:11

Op sommige van die pistes mag je zelfs niet met gewone schoenen op lopen. Ze zijn vervaardigd in speciaal zacht en duur materiaal.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 08 mar 2015 21:20

Je kan deze situatie vergelijken met onderstaande situaties:
Niet dus.
Een atletiekpiste behoort niet tot de openbare weg, er gelden dus andere regels - zie gebruiksreglementen / politiereglement
- op de stoep mag je niet fietsen: enkel bestemd voor voetgangers
mag perfect buiten de bebouwde kom als er geen fietspad is, en overal voor kinderen tot 9 jaar, en fietswieldiameter tot 500mm

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 08 mar 2015 21:21

Beschadigen ?? komt zeg, een kleuter met een fietsje en rubber bandjes...
Toch wel.
Trappers, stuur bij vallen.

Zo'n piste kost redelijk wat

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 09 mar 2015 08:19

kan de topicstarter, eventueel in pm, de gemeente laten weten? Vele pistes zijn in "concessie" gegeven van een sportclub.

Het klopt dat die pistes vaak POKKEduur zijn en afhankelijk van de onderlaag kunnen ze héél veel geld kosten om aan te leggen.

Ik zou de topicstarter sowieso al niet aanraden om om een dergelijke piste te leren fietsen, omdat de kost bij schade (zoals anderen zeggen: trappers, ...) wel eens héél groot kan worden. Ik dacht dat de aanleg van een goeie mondo-piste (die in principe in 1 keer moet gebeuren, kan moeilijk deftig hersteld worden) ongeveer een half miljoen euro kost voor een simpele 6-baanspiste.

Bovendien lijkt het me nog altijd het best om te leren fietsen op gras. Fysiek zwaarder, maar vallen doet zoveel pijn niet :). Aan twintig per uur vallen op een atletiekpiste kan pijnlijke schaafwonden teweegbrengen.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 09 mar 2015 09:15

Ongeacht of dit toegestaan is of niet, TS zal bij schade toch aansprakelijk gesteld worden volgens de gewoonlijke wetgeving omtrent aansprakelijkheid.

En leren fietsen heb ik bij mijn zoon gedaan op een zachte zandweg (zonder stenen natuurlijk), waar er occasioneel eens een brommertje over rijdt als zwaarste verkeer. Ook op 2.5 jaar, hoe jonger, hoe minder schrik om te vallen.

LeenW
Berichten: 12841

#14 , 09 mar 2015 10:20

Al vermoed ik dat in de praktijk een piste van een kleine gemeente een veredelde betonbaan gaat zijn. Nu ja, niet dat die niet kan beschadigd worden natuurlijk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 09 mar 2015 10:25

Het is, ergens jammer genoeg, een race tussen sommige gemeenten om een wedstrijdpiste te hebben. een veredelde betonbaan komt daarvoor gelukkig al (vaak) niet meer in aanmerking. Alle pistes moeten bedekt zijn met kunststof.

Waarom jammer genoeg: omdat wedstrijdpistes een van de slechtste pistes zijn om op te trainen (veel teveel kans op blessures wegens de relatief harde ondergrond). Aan iedereen dus de raad: wie wil trainen, doe dit, behalve als het echt nodig is, niet op een atletiekpiste en als je het dan toch per se wil doen: vermijd baan 1 en 2, omdat die al genoeg afgesleten worden tijdens wedstrijden. 10 rondjes lopen op baan 5&6 geeft méér fysieke conditie dan dezelfde rondjes lopen op baan 1&2 ;).

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”