private weg

forqrt
Topic Starter
Berichten: 2

private weg

#1 , 08 sep 2007 11:48

Bij de huur van ons appartement is ook een garage inbegrepen. Deze is voor ons enkel bereikbaar via een private weg die achter verschillende huizen loopt. De staat van deze weg is werkelijk schandalig; de putten zijn soms zo diep dat ik regelmatig met mijn bumper de grond raak. Mijn vraag is wie verantwoordelijk is voor het "goede onderhoud" van deze weg en wie aansprakelijk gesteld kan worden indien mijn wagen (ernstige) schade oploopt ten gevolge hiervan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 sep 2007 09:34

Ik ga ervan uit dat op die ?private weg? een erfdienstbaarheid van overgang of uitweg rust.

?Art.697.Hij aan wie een erfdienstbaarheid verschuldigd is, heeft het recht alle werken uit te voeren die nodig zijn voor het gebruik en het behoud van die erfdienstbaarheid.Art.698.Deze werken komen te zijnen koste, en niet ten koste van de eigenaar van het dienstbare erf, tenzij de titel van vestiging van de erfdienstbaarheid het tegendeel bepaalt.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

forqrt
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 10 sep 2007 10:20

dit is niet direct het antwoord dat ik zocht, gezien je ervan uitgaat dat men het RECHT heeft om aanpassingen te doen. ik zou wel gek moeten zijn om zelf heel het traject op eigen kosten mooi te maken. temeer omdat mijn huurgarage op het einde van dit traject gesitueerd is. Van mijn part mogen de putten blijven liggen (het deel aan mijn garage is wel in orde) maar wie draait op voor de kosten en wie is dus aansprakelijk. ik veronderstel dan niet dat dit de "eigenaar" is van de private weg die doorgang moet verlenen.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”