Aansprakelijkheid wagenongeluk

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

Aansprakelijkheid wagenongeluk

#1 , 06 sep 2007 16:51

Het volgende scenario heeft zich voorgedaan:
Ik ben de eigenaar van een volvo s40.
Mijn "maat" rijd met mijn wagen waar ik als passagier bij zit en hij doet een ongeval waarin hij in fout is.
Zijn naam wordt als bestuurder op het aanrijdingsformulier vermeld en zijn handtekening staat eveneens op het aanrijdingsformulier.
Mijn verzekering betaald de schade uit aan de tegenpartij.
Nu de schade aan mijn voertuig wordt uiteraard niet vergoed.

Nu is mijn vraag of ik mijn "maat" als aansprakelijk kan stellen voor de schade aan mijn voertuig, en dit ook gerechterlijk kan regelen dat hij deze schade moet betalen?

Ik wil het in der minne regelen, maar dit is al 1.5 jaar aan het aanslepen en ik heb nog maar slechts 150 euro gezien. Mijn "maat" zie ik niet meer en we staan op grond van ruzie, vandaar mijn vraag of ik hem aansprakelijk kan stellen voor de schade en hem hiervoor kan doen opdraaien.
Ik heb eveneens 3 rekeninguittreksels van zijn betalingen die al zouden aanduiden dat hij zijn schuld toegeeft.

Graag wat advies hieromtrent.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 06 sep 2007 18:47

mijns inziens hangt het er een beetje vanaf waarom uw maat reed

was u bvb dronken dan zou je kunnen stellen dat hij voor uw rekening reed en de schade dus voor U is

wou ie gewoon graag eens met uw auto rijden dan is de schade voor hem

het verstandigste lijkt me een verzoeningsprocedure aan te vragen , dat
is gratis

op www.vredegerecht.be vind u het aanvraagformulier

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#3 , 06 sep 2007 18:57

De rede dat hij met mijn wagen reed is omdat hij het terug wat gewend worden om te rijden.
Ik heb hem 100x verwittigd dat als er schade was aan mjin wagen hij die diende te betalen, wat geen probleem voor hem was zei hij me.

Zo'n verzoeningsprocedure, wat houd dat juist in? Kunnen ze hem dan ook verplichten om een betaling uit te voeren? Of is dat gewoon een gesprek met elkaar onder begeleiding van een rechter of dergelijke?

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 06 sep 2007 18:59

bij een verzoening leg je uit aan de rechte wat het probleem juist is
en de rechter doet dan doorgaans een voorstel,

in dit geval bvb een afbetalingsregeling voor de schade

gaat uw vriend daarmee akkoord dan wordt daarvan akte genomen;

en als ie dan niet betaalt kan u gewoon naar de deurwaarder stappen met die akte die dan voor u gaat aankloppen bij uw vriend

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#5 , 06 sep 2007 19:05

Het probleem is dat die daar nooit mee akkoord gaat gaan.
Ben al bij hem thuis geweest, bij zijn ouders, met hem gaan praten, hij wil geen duimbreedte toegeven.
Iemand heeft me verteld dat ik ook klacht kan indienen wegens misbruik van vertrouwen (hij zei me dat hij ging betalen, heeft drie betalingen gedaan van 50 euro en is dan gestopt, van die betalingen heb ik bewijzen), kan ik daarvoor klacht indienen,

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 sep 2007 19:27

Als je procedeert zal de rechter hem normaal veroordelen de schade aan jou wagen te betalen.

scorpioen

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 sep 2007 19:28

was u bvb dronken dan zou je kunnen stellen dat hij voor uw rekening reed en de schade dus voor U is
Dit is volledig fout. Ook al was poster dronken, de bestuurder blijft aansprakelijk voor de schade die hij veroorzaakt als zijn fout bewezen is.

scorpioen

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#8 , 06 sep 2007 19:51

Ik denk dat het met het aanrijdingsformulier en de rekeninguittreksels wel bewezen is dat hij in fout is, dus best procederen?

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#9 , 06 sep 2007 19:54

Ps:De vader van hem is naar de verzekering gegaan, om te verifieren of het wel waar is wat ik beweerd.
De verzekeringsagent zou gezegd hebben tegen hem dat ik zou aansprakelijk gesteld worden omdat ik hem toestemming gegeven heb om met de wagen te rijden(dat is toch wat de vader me zegt).
Is dit correct? Want ik zou daar toch wel graag een sluitend antwoord op hebben voor ik ga procederen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 sep 2007 23:03

De verzekeringsagent zou gezegd hebben tegen hem dat ik zou aansprakelijk gesteld worden omdat ik hem toestemming gegeven heb om met de wagen te rijden(dat is toch wat de vader me zegt).
Is dit correct?
Neen.
Tenzij u een voertuig toevertrouwd aan iemand die dronken is, geen rijbewijs heeft enz.. Dus als u zelf een fout begaat.

scorpioen

Mcnab
Topic Starter
Berichten: 68

#11 , 07 sep 2007 15:13

Ok, dan weet ik wat me te doen staat.
Allemaal vriendelijk bedankt voor jullie antwoord!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”