Schade aan woning door werkzaamheden buren

vacano
Topic Starter
Berichten: 8

Schade aan woning door werkzaamheden buren

#1 , 03 nov 2014 14:39

Mijn buren zijn bezig met verbouwingen aan hun huis. Vorige week werd er een put gegraven om een regenput aan te leggen en werden er ook nieuwe rioleringsbuizen in de grond gestoken tussen onze 2 huizen (open bebouwing, huizen liggen ongeveer 3 meter van elkaar). Door de werkzaamheden en de bijkomende trillingen van de graafmachines merkte ik dit weekend dat er scheuren zijn ontstaan in de zijmuur van onze woning. Tevens merkte ik een scheur in het plafond van de benedenverdieping met als gevolg dat op de eerste verdieping een klein deel van het parket is komen bol te staan (als je er op loopt voel je dat het parket de grond niet meer raakt en wat zweeft).
Om aan te tonen dat de schade veroorzaakt is door de werkzaamheden bij de buren veronderstel ik dat er een expert zal moeten aangesteld worden? Komt de woningverzekering hier in tussen ? Of kan ik hiervoor een andere verzekering aanspreken ?

Indien niet kan aangetoond worden dat de schade is veroorzaakt door derden (waar ik een beetje voor vrees) kan ik dan toch een beroep doen op mijn woonverzekering voor de kosten van de herstellingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 03 nov 2014 14:49

Normaal komt uw brandverzekering hierin tussen. Neem eerst eens contact op met uw makelaar.

Inazuma
Berichten: 9789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 nov 2014 15:21

Vorige week werd er een put gegraven om een regenput aan te leggen en werden er ook nieuwe rioleringsbuizen in de grond gestoken tussen onze 2 huizen (open bebouwing, huizen liggen ongeveer 3 meter van elkaar). Door de werkzaamheden en de bijkomende trillingen van de graafmachines merkte ik dit weekend dat er scheuren zijn ontstaan in de zijmuur van onze woning. Tevens merkte ik een scheur in het plafond van de benedenverdieping met als gevolg dat op de eerste verdieping een klein deel van het parket is komen bol te staan (als je er op loopt voel je dat het parket de grond niet meer raakt en wat zweeft).
Volgens mij wijst dat op een serieus structureel probleem.
Dringend laten nakijken voor het mis loopt.

Is er grondwater weggepompt om de put te graven ?

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 03 nov 2014 15:35

ook zo snel mogelijk foto's maken

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 nov 2014 15:59

Werd er een PB opgemaakt door de aannemer voor aanvang van de werken?
In ieder geval uw eigen brandverzekering aanspreken, en die regelen dan wel de rest.
Zonder PB heb je wel het probleem dat tegenpartij altijd kan zeggen dat het reeds bestaande schade was. Hoe ga je dat dan bewijzen?

vacano
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 03 nov 2014 16:09

Denk wel dat er grondwater is weggepompt, werken waren gedaan als ik thuiskwam dus ik heb het niet gezien. Maar put moet toch paar meter in de grond zitten. Er werd geen PB opgemaakt door de aannemer of ik ben er toch niet van op de hoogte...

Franciscus
Berichten: 38619

#7 , 03 nov 2014 16:15

Politie verwittigen (101) en vragen dat deze ter plaatse komen met de veiligheidsingenieur en een commissaris.
Deze kunnen bevel geven werken te stoppen en direct ( via brandweer ) of aannemer beveiligingsmaatregelen treffen.
In het regionaal gedeelte van de krant staat hier regelmatig zo'n berichtje van slecht uitgevoerde werken met serieuze gevolgen.

vacano
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 04 nov 2014 09:42

Volgens makelaar komt brandverzekering komt niet tussen: is geen schade door brand, water, storm.... Buren aangesproken en gaan contact opnemen met de aannemer. Er is inderdaad grondwater weggepompt en tijdens de werken werd er ook een deel van de waterleiding beschadigd. Buren geven toe dat de schade bijna zeker is ontstaan door de grondwerken. Er werd geen PB opgemaakt.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 04 nov 2014 12:29

Volgens makelaar komt brandverzekering komt niet tussen: is geen schade door brand, water, storm.... Buren aangesproken en gaan contact opnemen met de aannemer. Er is inderdaad grondwater weggepompt en tijdens de werken werd er ook een deel van de waterleiding beschadigd. Buren geven toe dat de schade bijna zeker is ontstaan door de grondwerken. Er werd geen PB opgemaakt.
Makelaar heeft hoogstwaarschijnlijk gelijk. Dit is een steeds weerkerende fout op dit forum.
Maar mogelijks kunt u wel hiervoor beroep doen op uw familale plois.
Lees hem na of vraag aan makelaar. Ook niet alle familiale polissen dekken dit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 04 nov 2014 13:20

Volgens makelaar komt brandverzekering komt niet tussen: is geen schade door brand, water, storm.... Buren aangesproken en gaan contact opnemen met de aannemer. Er is inderdaad grondwater weggepompt en tijdens de werken werd er ook een deel van de waterleiding beschadigd. Buren geven toe dat de schade bijna zeker is ontstaan door de grondwerken. Er werd geen PB opgemaakt.
Makelaar heeft hoogstwaarschijnlijk gelijk. Dit is een steeds weerkerende fout op dit forum.
Maar mogelijks kunt u wel hiervoor beroep doen op uw familale plois.
Lees hem na of vraag aan makelaar. Ook niet alle familiale polissen dekken dit.
Hangt af van de polis. Bij onze brandverzekering hebben wij, bij werken in de buurt (buren, straat, riolering) recht op een gratis PB voor en na, en bijstand bij enige schade ten gevolge van deze werken.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”