aansprakelijkheid bij ongeval in particulier zwembad

odin2001
Topic Starter
Berichten: 1

aansprakelijkheid bij ongeval in particulier zwembad

#1 , 23 aug 2007 00:04

Beste,
Ik heb plannen om een zwembad te plaatsen maar ik stel mij toch vragen bij de aansprakelijkheid bij ongevallen of verdrinking van derden.
Mijn eigendom is niet omheind (enkel afgebakend door een haag) dus iedereen (kinderen, onbekenden) kunnen zich zonder mijn toelating toegang verschaffen tot mijn eigendom en eventueel zwemmen in het toekomstige zwembad (ik heb van vrienden al verhalen gehoord dat er mensen in hun zwembad komen zwemmen tijden hun afwezigheid).
Dit getuigt natuurlijk van weinig respect van de "indringers" maar tegenwoordig moet je van niets meer versteld staan.
Kan ik als eigenaar aansprakelijk gesteld worden (als er bv. kan bewezen worden dat ik niet de nodige voorzorgen genomen heb om ongevallen te voorkomen) als er (zelfs tijdens mijn afwezigheid) iemand zou verdrinken in het zwembad.
Last but not least, weet er iemand welke voorzorgsmaatregelen ter voorkoming van ongevallen bij particuliere zwembaden er wettelijk verplicht zijn.
Met een verwijzing naar de wetgeving ter zake op het internet zou ik al heel tevreden zijn.
Alvast bedankt aan iedereen,
groeten
Odin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#2 , 31 okt 2007 15:28

Normaal is het binnendringen op andermans terrein een pure vorm van risicoaanvaarding in hoofde van de indringer. U bent daarom naar mijn mening niet verplicht om preventief maatregelen te nemen ter bescherming van deze indringers.

Wel kan U preventief om alle problemen te voorkomen best een bordje plaatsen met melding "privaat domein, verboden toegang".

Toch merk ik op dat ten aanzien van Uw kinderen (ook met verwijzing naar de zorgplicht van de ouders) en gemachtigde bezoekers, U er natuurlijk wel goed aan doet om een apparaat aan te schaffen dat zich automatisch inschakelt en alarmeert wanneer iemand in het water valt.

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#3 , 31 okt 2007 15:31

Wat betreft de wetgeving naar aanleiding van particuliere zwembaden hangt alles er natuurlijk van af wat U met Uw zwembad van plan bent. Ik neem aan dat dit zwembad louter voor privaat gebruik (van U en enkele uitgenodigde gasten) zal worden aangewend. In dat geval is er weinig regelgeving. Let natuurlijk wel op dat de waterkwaliteit goed is ( ter voorkoming van salmonella, ..., zeker wanneer het een binnenbad betreft) en dat U de nodige bouwvergunning heeft.

Reclame

Yellowfin
Berichten: 1

#4 , 26 nov 2007 20:59

Normaal is het binnendringen op andermans terrein een pure vorm van risicoaanvaarding in hoofde van de indringer.
Het gebruik van het begrip "risicoaanvaarding" lijkt mij geheel overbodig en voegt niets toe aan het aansprakelijkheidsrecht. De feitenrechter moet enkel nagaan of een normaal zorgvuldig persoon in de gegeven omstandigheden het risico zou hebben genomen en of de betrokkene toerekeningsvatbaar is (objectief en subjectief element van het foutbegrip van art. 1382 BW). Aldus is de toepassing van het foutbegrip voldoende om rekening mee te houden bij het aanvaarden van risico's.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”