wie is aansprakelijk ? notaris ? stad ? of ovam ?

jimmy
Topic Starter
Berichten: 1

wie is aansprakelijk ? notaris ? stad ? of ovam ?

#1 , 22 aug 2007 18:06

ik heb zo'n 2.5 jaar geleden een woning gekocht in aalst , wij hebben toen vernomen via de notaris dat er vroeger een varkenskwekerij was gevestigd op deze grond, en hebben toen de nodige bodemattesten gekregen. nu ondertussen heb ik deze woning verkocht en een andere woning aangekocht, maar !!!!!!
normaal gezien moest de akte verleden zijn op 23 juli 2007 zowel verkoop als aankoop van nieuwe woning.
aangezien wij een 2 tal weken maar pas een brief hebben gekregen van stad aalst & ovam, dat er op onze grond in 1957 een bedrijf was gevestigd en er mogelijke vervuilingen kunnen zijn is alles stop gezet.
met als gevolg orienterend bodemonderzoek dat wij moeten laten doen prijs 3850? zonder btw en zonder bijkomende kosten.
verwijlintresten van 8% aan de eigenaar van wie wij de woning hebben gekocht omdat onze aankoop niet kan doorgaan / en omdat ik een deel van mijn verkoop van mijn woning nodig heb om mijn nieuwe aankoop te doen.
nu mijn vraag is dus , hoe is het mogelijk dat ik 2.5 jaar geleden een aankoop kon doen van een woning en waarvan er toen geen sprake was over de firma die er in 1957 op gevestigd was met de mogelijke vervuiling van de bodem.
wie kan ik hier aansprakelijk voor stellen ? wie zijn fout is het ? notaris? stad aalst ? dienst ovam ?
wie kan me helpen hierbij aub ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 24 aug 2007 09:58

?Art.5...? 1. De OVAM beheert een grondeninformatieregister waarin ze gegevens over gronden opneemt die haar in het kader van dit decreet worden BEZORGD...? 3. Het bodemattest vermeldt de identificatie van de grond en geeft een overzicht van de informatie die over de grond BESCHIKBAAR is in het grondeninformatieregister.De OVAM is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie die door derden aan haar werd verstrekt...Art.7...? 2. Bij de opname van een grond in en de verwijdering van een grond uit de gemeentelijke inventaris, bezorgt de gemeente onverwijld een uittreksel betreffende de in de inventaris opgenomen gegevens aan de OVAM. De OVAM neemt deze gegevens op in het grondeninformatieregister...Art.28.? 1. Een ori?nterend bodemonderzoek heeft tot doel uit te maken of er duidelijke aanwijzingen zijn voor de aanwezigheid van bodemverontreiniging. Het houdt een historisch onderzoek en een beperkte monsterneming in.?(27 OKTOBER 2006. - Decreet betreffende de bodemsanering en de bodembescherming).

OVAM is dus niet aansprakelijk voor het niet-vermelden van informatie die over de grond ONBESCHIKBAAR was in het grondeninformatieregister.

?ik heb zo'n 2.5 jaar geleden een woning gekocht in aalst , wij hebben TOEN vernomen via de notaris dat er vroeger een varkenskwekerij was gevestigd op deze grond? houdt in dat u tijdig kennis had van het risico van bodemverontreiniging.

Onderzoek sedert wanneer de gemeentelijke overheid daarvan kennis had en of zij voornoemd art.7. tijdig toepaste.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”