Doorsturen van de ene partij naar de andere partij...

dietervf
Topic Starter

Doorsturen van de ene partij naar de andere partij...

#1 , 05 sep 2014 06:37

Een grote projectontwikkelaar kocht vorig jaar een naburige woning op om appartementen op neer te poten.
Tijdens het bouwproces liep mijn woning (vrij serieuze) schade op. De ontwikkelaar werd op de hoogte gebracht en hij kwam met een stuk of 10 man langs om de schade te laten schatten. (iemand van de graafwerken met verzekeraar, iemand van de funderingen met verzekeraar enz...)

Nu een jaar later krijg ik na meermalig aandringen eindelijk bericht van de ontwikkelaar. Hij stuurt met dat het dossier bij hen afgesloten is gezien de aannemer die de funderingswerken verantwoordelijk en bijgevolg aansprakelijk is (conform 544 B.W.). Hij vertelt me dan ook dat ik het verder maar moet regelen met die partij.

Nu vraag ik me af of dit zomaar kan? Kan een ontwikkelaar de aansprakelijkheid zomaar doorschuiven naar een van zijn onderaannemers. Ik zou vermoeden dat voor mij de ontwikkelaar aansprakelijk blijft en hij op zijn beurt alles maar moet regelen met de aannemer van de grondwerken. Kan iemand me daar wat meer uitleg rond geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2014 15:26

Op grond van art. 544 BW kan u de projectontwikkelaar aanspreken. Op grond van art. 544 hebt u geen recht op volledige vergoeding van uw schade maar enkel op een compensatie voor de overdreven hinder.

Als de aannemer een fout gemaakt heeft kan u ook de aannemer aanspreken op grond van art. 1382 BW. Dan hebt u recht op volledige vergoeding van uw schade.

Zie RABG 2011 Afl. 11, 756
Het gepubliceerde arrest bevestigt aldus de gevestigde principes inzake burenhinder
die in het geding aan de orde waren. Toch laat de uitkomst de lezer enigszins
perplex achter. Het hof van beroep stelt enerzijds een fout in hoofde van de aannemer
vast. Anderzijds is de vergoeding van de buur beperkt tot een compensatie, nu
de buur er niet in slaagt om een (persoonlijke) fout in hoofde van de bouwheer aan
te tonen, en hij geen vordering tegen de aannemer heeft ingesteld. Dit getuigt van een
ongelukkige processtrategie
.

meddison2

#3 , 18 mar 2015 14:18

Mijn bedenkingen en vragen zijn: Blijft het eerste vonnis nog geldig? Kan de vrederechter nog een tweede vonnis uitspreken voor een vervolg op deze zaak - 1e vonnis werd niet correct uitgevoerd door de syndicus ? Vermoedelijk kan dat niet meer vermits ik vandaag vernam dat ons gebouw een deelvereniging zou zijn zonder rechtspersoonlijkheid. Die dus juridisch niet bestaat alsook de functie s van syndicus en VME zijn nu juridisch onbestaande .
We offer best quality learn spanish test papers and spanishprograms - online free spanish lessons dumps materials. You can get our 100% guaranteed questions russianforeveryone to help you in passing the real exam.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2015 14:22

Waar leest u dat het vonnis niet correct werd uitgevoerd?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”