Een grote projectontwikkelaar kocht vorig jaar een naburige woning op om appartementen op neer te poten.
Tijdens het bouwproces liep mijn woning (vrij serieuze) schade op. De ontwikkelaar werd op de hoogte gebracht en hij kwam met een stuk of 10 man langs om de schade te laten schatten. (iemand van de graafwerken met verzekeraar, iemand van de funderingen met verzekeraar enz...)
Nu een jaar later krijg ik na meermalig aandringen eindelijk bericht van de ontwikkelaar. Hij stuurt met dat het dossier bij hen afgesloten is gezien de aannemer die de funderingswerken verantwoordelijk en bijgevolg aansprakelijk is (conform 544 B.W.). Hij vertelt me dan ook dat ik het verder maar moet regelen met die partij.
Nu vraag ik me af of dit zomaar kan? Kan een ontwikkelaar de aansprakelijkheid zomaar doorschuiven naar een van zijn onderaannemers. Ik zou vermoeden dat voor mij de ontwikkelaar aansprakelijk blijft en hij op zijn beurt alles maar moet regelen met de aannemer van de grondwerken. Kan iemand me daar wat meer uitleg rond geven?