factuur brandweer

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

factuur brandweer

#1 , 12 aug 2014 05:00

onlangs heb ik in mijn tuin die rondom rond met een 2tal meter hoge muur is afgeschermd een paar takken van bomen willen verbranden ( kweet wettelijk mag het niet)
mijn buren achter mij waren blijkbaar in paniek geschoten en hebben de brandweer gebeld ikzelf heb een 5 tal minuten na hun melding gebeld naar de brandweer en hun gezegd
dat ik de oorzaak was van de brand en dat het zeker en vast niet nodig was om langs te komen doch de overste zei mij aan de tel sorry meneer ik kan dit niet meer anuleren
ik had hem meermaals aan de telefoon gezegd dat dit echt niet nodig was doch hield hij voet bij stuk dat hij dit niet meer kon stop zetten
de man hemzelf kwam 5 min later ter plaatste en ik vertelde hem nog maal dat het een misverstand was en dat er geen interventie nodig was ook stelde de kapitein vast met zijn eigen ogen dat er geen brand was pas een 20 tal min later kwam er 1 brandweerwagen langs die even stopte 5 min bleef staan en terug vertrok
één week later ontvang ik een factuur van de gemeente voor de interventie van de brandweer en die bedraagt 861 euro
in detail staat er op 2 vrachtwagens en 12 mannen alhoewel er maar 1 vrachtwagen met 6 mannen erin is langsgekomen
ik begrijp dat ik in fout was en dat de interventie van die mensen moet vergoed worden maar is 861 euro er nu toch beetje erover niet?
kan ik deze factuur protesteren ? aanspraak op mijn brandverzekering familiale verzekering??
alvast dank u voor de info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 aug 2014 07:42

U kan de factuur protesteren als u een goeie reden hebt. Mogelijks had men echter 2 brandweerwagens klaargemaakt (mensen opgeropen etc) en heeft de eerste de andere verwittigd dat het een nutteloze oproep was van iemand die brand stichtte in zijn eigen tuin tegen alle wettelijke voorschriften. U moet begrijpen dat, als iemand brand detecteert, de brandweer niet omwille van een telefoontje (van bvb een pyromaan) kan beslissen om toch niet af te komen.

861 euro / 12 = 71 euro per man. Zou ik alvast nog goedkoop vinden om een spoedherstelling in m'n woning te doen. 12 man voor een spoedherstelling maakt het natuurlijk een héél duur kostenplaatje.

Voor de brandverzekering/familiale verzekering dien je te kijken naar de voorwaarden, die kunnen zeker zo'n zaken uitsluiten gezien u illegaal bezig was. Het zou me sowieso wel verbazen indien de familiale verzekering voor zoiets zou tussenkomen. Je kan immers van opzet spreken bij het veroorzaken van de kost + er is geen schade aan derden, enkel aan jezelf.

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

#3 , 12 aug 2014 11:49

ik kan begrijpen dat na 1 telefoontje het idd niet kan afgelast worden maar echter de hooggeplaatste in rang heeft ter plaatse gekomen en kunnen vaststellen dat het over een misverstand ging
doch heeft hij nog de interventie laten doorgaan want pas na 20min is de wagen ter plaatse gekomen. dus wist hijzelf als de overste dat de interventie niet nodig was

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 aug 2014 12:03

Afhankelijk van het type brandweer zijn ondertussen wel al (mogelijks) de vrijwilligers opgeropen.

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

#5 , 12 aug 2014 12:09

ok dat die mannen werden opgeropen tot daar nog aan toe maar dat hij deze danog laat uitrukken ook vind ik er een beetje teveel aan
mischien omdat dan kan gefactueerd worden per wagen van meer dan 4000 kubiek en 6 man alsook nog eens een andere wagen met 6 man ( die ik niet heb gezien)
hij kan zo zeggen dat hij gans het korps heeft laten klaar zetten ( waar geen bewijs van is tov ik)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 aug 2014 12:30

Er zou ook nog wel eens een PV van de politie kunnen volgen met boete, wegens onwettige verbranding van afval in uw tuin. :cry:

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 12 aug 2014 12:36

ALLE ploegen die uitrukken worden gefactureerd. Er vertrekken steeds vanaf twee kazernes volledige eenheden en deze worden dus als 'inzet' ook aangerekend. Of dit nu vrijwillige of professionele brandweer is.
Dit los van 'het verbranden van' op minder dan x meter van bebouwde omgeving wat op zich nog een strafbaar feit is en mogelijk nog een milieuinbreuk (open vuur).

Veebee
Berichten: 565

#8 , 12 aug 2014 12:51

Langs de andere kant, het was illegaal wat je deed en gelukkig is er niets ernstig gebeurd.
In geval van overslaande brand, was de schade veel groter geweest, materieel en misschien ook menselijk.

Laat het duur leergeld zijn en je er dit van weerhouden ooit nog te doen...

Wie zijn gat verbrandt ....

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

#9 , 12 aug 2014 13:59

ah kom vroeger de mensen deden niks anders dan overbodig houtafval enz te verbranden en nu ist alsof het ooo zooo illegaal is nuja toch bedankt voor jullie reactie's en meningen
oja mava105 politie is terplaatse gekomen en heeft geen pv opgesteld

Veebee
Berichten: 565

#10 , 12 aug 2014 14:51

Inderdaad vroeger deden de mensen niks anders, maar toen gebeurden er veel meer ongelukken en was die wetgeving ook minder streng of onbestaande.
Vroeger konden de mensen ook veel meer verdragen, maar nu ligt iedereen met argusogen te kijken naar wat de buren uitspoken en de mensen wonen ook veel dichter bij elkaar tegenwoordig.
Kortom, vroeger is voorbij :)

Kingfisher
Berichten: 483

#11 , 16 aug 2014 07:06

U heeft de brandweer niet gebeld, uw buur heeft dat gedaan. Er was geen akkkoord, geen overeenkomst, die faktuur moet aan iemand anders gericht worden. De boete is een andere zaak. Indien het hier gaat om een retributie (maw er is een wettelijk kader, bv een gemeentelijk reglement) dan kunnen de kosten wel op u verhaald worden, maar dat kan dan weer via de verzekering worden geregeld.
Ik vind dat iedereen er hier makkelijk overgaat dat de buur een nodeloze dienst besteld, die de poster dan maar moet betalen.
En breng in het vervolg de takken best naar het containerpark.

Franciscus
Berichten: 38603

#12 , 16 aug 2014 11:02

De factuur gaat naar de eigenaar/huurder van de plaats waar de brand was - ook enkele takken verbranden is een brand.
Een jaar of drie geleden was er voor de buurt duidelijk een grote brand in het vermoedelijk kinderdagverblijf wat verderop. (was 's avonds
Rook en in de weerspiegeling van ramen ook oranje vlammen.
Ter plaatse : in twee straten wagen met personeel - ladderwagen -commandowagen en waterwagen - in andere personeel en ladderwagen.
Daarbij een ziekenwagen en een drietal politiewagens.
Aanbellen aan pand geen gehoor - stormram tegen de deur - buren waren wel thuis ook langs daar naar binnen en evenzo via de zijstraat.
Kinderdagverblijf heeft L- vorm.
Waren buren van enkele huizen verder die gebeld hadden...
Bleek een BBQ te zijn voor het personeel en deze hadden de bel niet gehoord ... wel de enkele tientallen sirenes ...
De buur die gebeld had heeft echt niet de rekening moeten betalen hoor. Integendeel die werd door BW en politie bedankt voor zijn alert optreden. Buur heeft zich gedragen als een goede huisvader en oplettende burger.

In geval va topicsteller is of was er wel een brand - trouwens gezien de wetgeving nog strafbaar - en dus is de rekening voor hem.
Om nog enig idee te geven ...ooit ouders op mijn dienst gehad inzake een factuur van BW en een PV van politie.
Feiten op het talud van de ring aan singel) in Antwerpen enkele jongeren 'vuureke stook' aan het doen.
Ter plaatse twee wagens rijkswacht en twee wagens politie - en twee teams BW gezien er steeds vanuit twee kazernes een team wordt gestuurd.
Ouders hadden de rekening ontvangen en ik dacht dat het iets van een omgerekend € 1000 was - leeftijd jongeren tussen de 12 en 16 jaar ... enkele verzekeringen wilde niet tussenkomen en nu kwamen ze raad vragen.
Factuur is echt niet naar oproepers gegaan maar naar de plegers en hun ouders.

Mogelijk komt ook voor topicsteller de brandverzekering tussen...alhoewel voor meerderjarigen zal een strafbaar feit uitgesloten zijn.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 16 aug 2014 12:18

U heeft de brandweer niet gebeld, uw buur heeft dat gedaan. Er was geen akkkoord, geen overeenkomst, die faktuur moet aan iemand anders gericht worden.
Dus als uw huis in de fik staat, en een voorbijganger belt de brandweer, of hebt een auto-ongeval en je ligt met uw wagen op de kop in een gracht, moet volgens u de beller de factuur betalen. Mooi is dat. :mrgreen:

pitbullspikey
Topic Starter
Berichten: 54

#14 , 18 aug 2014 23:12

De factuur gaat naar de eigenaar/huurder van de plaats waar de brand was - ook enkele takken verbranden is een brand.
Een jaar of drie geleden was er voor de buurt duidelijk een grote brand in het vermoedelijk kinderdagverblijf wat verderop. (was 's avonds
Rook en in de weerspiegeling van ramen ook oranje vlammen.
Ter plaatse : in twee straten wagen met personeel - ladderwagen -commandowagen en waterwagen - in andere personeel en ladderwagen.
Daarbij een ziekenwagen en een drietal politiewagens.
Aanbellen aan pand geen gehoor - stormram tegen de deur - buren waren wel thuis ook langs daar naar binnen en evenzo via de zijstraat.
Kinderdagverblijf heeft L- vorm.
Waren buren van enkele huizen verder die gebeld hadden...
Bleek een BBQ te zijn voor het personeel en deze hadden de bel niet gehoord ... wel de enkele tientallen sirenes ...
De buur die gebeld had heeft echt niet de rekening moeten betalen hoor. Integendeel die werd door BW en politie bedankt voor zijn alert optreden. Buur heeft zich gedragen als een goede huisvader en oplettende burger.

In geval va topicsteller is of was er wel een brand - trouwens gezien de wetgeving nog strafbaar - en dus is de rekening voor hem.
Om nog enig idee te geven ...ooit ouders op mijn dienst gehad inzake een factuur van BW en een PV van politie.
Feiten op het talud van de ring aan singel) in Antwerpen enkele jongeren 'vuureke stook' aan het doen.
Ter plaatse twee wagens rijkswacht en twee wagens politie - en twee teams BW gezien er steeds vanuit twee kazernes een team wordt gestuurd.
Ouders hadden de rekening ontvangen en ik dacht dat het iets van een omgerekend € 1000 was - leeftijd jongeren tussen de 12 en 16 jaar ... enkele verzekeringen wilde niet tussenkomen en nu kwamen ze raad vragen.
Factuur is echt niet naar oproepers gegaan maar naar de plegers en hun ouders.

Mogelijk komt ook voor topicsteller de brandverzekering tussen...alhoewel voor meerderjarigen zal een strafbaar feit uitgesloten zijn.
Zal de brandverzekering daar willen in tussenkomen aangezien ik in feite zelf de brand heb veroorzaakt

giserke
Berichten: 2434

#15 , 18 aug 2014 23:46

U heeft de brandweer niet gebeld, uw buur heeft dat gedaan. Er was geen akkkoord, geen overeenkomst, die faktuur moet aan iemand anders gericht worden.
Dus als uw huis in de fik staat, en een voorbijganger belt de brandweer, of hebt een auto-ongeval en je ligt met uw wagen op de kop in een gracht, moet volgens u de beller de factuur betalen. Mooi is dat. :mrgreen:
Dat is natuurlijk onzin.

Bij een huisbrand of autobrand zonder opzettelijke brandstichting krijg je geen factuur.
Daarvoor betaal je belastingen.

Wat de TS uitgevreten heeft is natuurlijk een ander geval.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”