Dank voor de gekregen reacties.
Indien ik het goed begrepen heb, gaat het bij een professionele syndicus in een VME, dus over een "overeenkomst "volgens "Artikel 1101. Een contract is een overeenkomst waarbij een of meer personen zich jegens een of meer andere verbinden iets te geven, te doen, of niet te doen."
Dat wil, -vermoed ik, - zeggen dat de syndicus volgens dit artikel in de wet zijn mandaat naar behoren dient uit te voeren en de VME - mede-eigenaars zijn afgesproken en gevorderde betalingen tijdig dienen te voldoen.
Maar ik vraag me hierbij toch af, of indien het mandaat van onze syndicus niet tot stand is gekomen zoals door naicwill werd beschreven , en de overeenkomst met betrekking tot het financieel beheer van de syndicus ook NIET VOLGENS HET LASTENBOEK werd/wordt uitgevoerd;- mogen/kunnen de mede-eigenaars dit beheer dan officieel betwisten en stoppen met de betalingen van de kosten die de syndicus voor zijn beheer in maandelijkse provisies aan de mede-eigenaars vordert ,???? en dan vooral indien werkelijk kan aangetoond worden dat de boekhouding en het beheer van deze syndicus overwegend NIET overeenkomstig zijn overeenkomst wordt/werd uitgevoerd???
Indien jullie zonder meer de betalingen aan de syndicus stopzetten dan wordt de VME een dubieuze debiteur aangezien de syndicus niet meer over de financiële middelen zal beschikken om de facturen te betalen. De schuldeisers kunnen alsdan de VME, dus alle eigenaars, wegens wanbetaling voor de Rechtbank dagvaarden.
Wat u voorstelt is bijgevolg een zeer slecht idee.
Indien de rekeningen en de boekhouding niet kloppen dan zal dat blijken uit het verslag van de Rekeningcommissaris. Op grond daarvan kunnen jullie tijdens de AV weigeren om kwijting te verlenen aan de syndicus. In een volgende stap kunnen jullie de syndicius dan afzetten en een nieuwe aanduiden.
Maar wat u voorstelt, het recht in eigen handen nemen als individuele eigenaar, gaat u enkel in de problemen brengen.