diefstal banden (bij garagist)

vwkes`
Topic Starter
Berichten: 3

diefstal banden (bij garagist)

#1 , 18 jun 2007 13:08

Ik heb reeds wat info verzameld, of de garagist aansprakelijk is zal afhangen van de behoordeling door de rechter op basis van goede huisvader criterium. Nu wou ik peilen naar jullie beoordeling hiervan, ik zal het hele geval uit te doeken doen. Ik vond het interessant om eens over na te denken:

2tal maand geleden brengt iem zijn audi naar een garagist. De garagist maakt een bestek, de eigenaar van de wagen gaat zelf naar vervangonderdelen zoeken, ondertussen werd duidelijk dat de eigenaar ook 2.500 euro tekort kwam om te auto te laten maken.
Na 2 maand ziet de garagist nog geen enkel onderdeel of bevestiging dat de eigenaar genoeg geld heeft. De auto staat ondertussen op een parking (nauwelijks bewaakt) buiten want binnen heeft de garagist uiteraard geen plaats om deze 2 maand op eenzelfde plaats te zetten. Een parking met paaltjes rondom en een sieromheining van halve meter hoog , het is nu eenmaal een 'simpele platenslager die werkt aan tweedehandsvoertuigen' dus luxe als bij een grote verdele moet niet verwacht worden.
Het onheil gebeurt, op een morgen stelt de garagist vast dat de banden van de wagen zijn gestolen midden in de nacht. Hij verwittigt de politie etc.
Opmerkelijk, de banden waren voorzien van speciaal beveiligde bouten, je hebt er een aparte sleutel voor nodig. Het waren niet zomaar banden, zeldzamen velgen, tussen de 2000 en 2500 euro waard ... toeval?
De garagist heeft die speciale sleutel nooit ontvangen van de eigenaar.

Op basis van een vrij onbewaakte parking zou je garagist aansprakelijk kunnen nemen. Het verweer van de garagist kan wel degelijk zijn dat er nog steeds geen overeenkomst was, en dat er dus ook geen bewaargevingsovereenkomst was. Wrm geen overeenkomst? Nog steeds geen bevestiging (na 2maanden) dat de eigenaar hem wel kon laten maken (genoeg geld) en ook nog geen enkel onderdeel ontvangen na 2maand wat er niet bepaalt op wijst dat de eigenaar nog van plan was om tot een overeenkomst over te gaan.
De eigenaar zou kunnen beweren dat er wel degelijk een overeenkomst was, het bestek voorleggen bevoorbeeld.
Het bekomen van geld lijkt mij een beding van opschortende voorwaarde, als er al zou bevonden worden dat de overeenkomst er was. Er was dan geen termijn verbonden aan deze opschortende voorwaarde wat er toe leidt dat een redelijke termijn zou gelden, maar... is 2maanden (en niets laten horen) al niet de redelijke termijn overschreden voor een simpele herstelling is dan de vraag. Door de diefstal (overmacht) verliest de mogelijke bewaargevingsovereenkomst onder opschortende voorwaarde, ook elke betekenis waardoor de verbintenis nietig zijn bestaansreden verliest?

Op basis hiervan zou ik zeggen dat de garagist niet aansprakelijk is, de parking is wel vrij onbewaakt maar de omstandigheden maken wel dat er geen overeenkomst is. Moest er al een onderdeel geleverd zijn of een bevestiging dat het geld er is dan zou ik stellen dat er wel een oveeenkomst is en de garagist aansprakelijk, maar dit is niet het geval.
Maar stel nu dat er wel overeenkomst zou zijn, kan dat geval van die beveiligde banden waarvan de garagist de sleutel niet heeft dan nog een verschil maken? Hier twijfel ik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 18 jun 2007 14:18

Interessant,

Artikel 1924
Wanneer een bewaargeving die 375 EUR te boven gaat, niet door geschrift bewezen is, wordt hij die als bewaarnemer wordt aangesproken, op zijn woord geloofd, hetzij betreffende het feit van de bewaargeving zelf, hetzij betreffende de zaak die het voorwerp ervan uitmaakte, hetzij betreffende de teruggave daarvan.

Dus ja er is een wederzijdse uitdrukkelijke overeenkomst nodig indien de bewaargeving geen accessorium is. Indien de bewaargeving een accessorium was (de herstelling de hoofdzaak) dan was de stilzwijgende toestemming ook voldoende.

Indien het wel als bewaargeving wordt beschouwd, dan kan de garagist aansprakelijk worden gesteld wegens nalatigheid of onzorgvuldigheid. Maar ik beschouw dit meer als het louter achterlaten van een zaak op een welbepaalde plaats, dan een werkelijke bewaargeving.

Wat die beveiligde bouten betreft, elke professionele dief heeft zo'n kit met speciale koppen, garages hebben die ook normaal.

vwkes`
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 jun 2007 12:15

nvm
Laatst gewijzigd door vwkes` op 20 jun 2007 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

YoeriS
Berichten: 271

#4 , 19 jun 2007 12:31

Fout, schade, oorzakelijk verband.

Is er een oorzakelijk verband tussen de diefstal van de banden en het laten liggen van de veiligheidssleutel? Was de koffer ongesloten?

Men kan niet van een oorzakelijk verband spreken wanneer de dieven aan de haal zijn gegaan zonder het gebruik van die sleutel. Wanneer die sleutel in een gesloten koffer lag, dan kan m'n spreken van overmacht (want dit zou iedereen kunnen overkomen).

vwkes`
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 19 jun 2007 13:47

case closed
Laatst gewijzigd door vwkes` op 20 jun 2007 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

YoeriS
Berichten: 271

#6 , 19 jun 2007 13:55

nochtans wordt bij bewaargeving onder bezoldiging er wel vanuit gegaan dat de beveiliging actief gebeurt (door bewaking of door camera's), daar wordt het principe van goede huisvader concreet toegepast in tegenstelling tot de onbezoldigde bewaargeving, daar wordt enkel verwacht dat de bewaarnemer even goed voor anderen hun goederen zorgt dan voor z'n eigen goederen (abstract).

Dus iemand die zelf onzorgvuldig is met z'n eigen zaken, mag ook onzorgvuldig zijn met iemand anders z'n zaken. Het risico ligt dan in het uitpikken van de persoon van de bewaarnemer. (onbezoldigde bewaarneming)

Maar wat is nu eigenlijk het punt? Dat de eigenaar zelf z'n velgen heeft gestolen en dit probeert te verhalen op de garage? Of de garage die probeert kosten te recupereren door het verkopen van de velgen?

Derden moesten in ieder geval de koffer openbreken voor de sleutel, ofwel hadden ze toevallig de juiste bij, of ze hebben de veiligheidsbout geforceerd.

Puur op de feiten gebaseerd denk ik dat de garage niet aansprakelijk kan worden gesteld en dat de diefstal enkel kan verhaald worden op de verzekering als het voertuig omnium verzekerd is.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”