gevallen

sleper
Topic Starter

gevallen

#1 , 14 sep 2013 15:17

Buurman ontfermt zich over onze poezen tijdens ons verlof . Dus tijdens onze afwezigheid
valt buurman van de trap die naar onze slaapkamers leidt en waar hij dus niks te zoeken had .
Hij heeft een ernstig knieletsel opgelopen en ligt in kliniek ; nu vraagt hij aan ons een "schadevergoeding" want hij heeft geen hospitalisatieverzekering . ik heb de "familiale " al geraadpleegd om mogelijks tussenbeide te komen
om de kosten te betalen .Ben ik echter wel aansprakelijk of verantwoordelijk want hij had tenslotte op die trap niks te zoeken .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 15 sep 2013 12:53

U bent maar aansprakelijk als u iets gedaan heeft, of nagelaten, waardoor het ongeval veroorzaakt werd. Tenzij uw trap extreem glad is (en dan nog, in het kader van uw afspraak moest hij die trap niet nemen), lijkt het mij niet dat u aansprakelijk bent.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 16 sep 2013 12:24

Daarnaast bent u wel 'bewaarder' van uw trap in de zin van artikel 1384 lid 1 B.W.

Als de tegenpartij kan aantonen dat deze trap gebrekkig was, ben u daar als bewaarder wel aansprakelijk voor.

De aansprakelijkheid van de bewaarder is relatief verstrekkend. Zomaar stellen dat u in geen geval aansprakelijk bent, lijkt mij dus enigszins incorrect.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

sleper
Topic Starter

#4 , 16 sep 2013 17:35

Daarnaast bent u wel 'bewaarder' van uw trap in de zin van artikel 1384 lid 1 B.W.

Als de tegenpartij kan aantonen dat deze trap gebrekkig was, ben u daar als bewaarder wel aansprakelijk voor.

De aansprakelijkheid van de bewaarder is relatief verstrekkend. Zomaar stellen dat u in geen geval aansprakelijk bent, lijkt mij dus enigszins incorrect.
de trap vertoont geen " gebreken" maar voor iemand die de trap niet kent
is het afdalen met de nodige omzichtigheid. Dat is duidelijk niet gebeurd

j.demoor

#5 , 17 sep 2013 08:15

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen. Het contract komt slechts tot stand door de aanneming van de lasthebber. Art.2000.De lastgever moet de lasthebber ook schadeloos stellen voor de verliezen die deze ter gelegenheid van de uitvoering van zijn opdracht geleden heeft, indien hem geen onvoorzichtigheid te wijten is.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Dus tijdens onze afwezigheid valt buurman van de trap die naar onze slaapkamers leidt en waar hij dus niks te zoeken had’

Dit kan mijns inziens gelijkgesteld worden met ’onvoorzichtigheid’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”