moeraseiken op 70 cm van perceelsgrens

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

moeraseiken op 70 cm van perceelsgrens

#1 , 03 mei 2013 22:04

Buren hebben onlangs een rij van 16 moeraseiken op 70 cm in de zijtuin langs onze perceelsgrens geplant.
Om de 1,5 m een boom.
Op de vraag wat de wetgeving betreft heeft de gemeente schriftelijk geantwoord met de verwijzing naar het veldwetboek gezien er in de gemeente geen bijkomende reglementen zijn.
Hoogstammige bomen op 2 m van de perceelsgrens.
Andere bomen en levende hagen op 0,5 m van de perceelgrens.

De buren beweren nu dat hun bomen te vergelijken zijn met leibomen en aldus op 0,5 m mogen staan.
De takken zijn niet geleid, er is in ieder geval geen construktie of muur.
De bomen zijn onvertakt tot op een hoogte van ongeveer 2 m, de bomen waren reeds 6 m hoog maar door ons bezwaar heeft de buurman de bomen gesnoeid tot op 3 meter.

Binnen een aantal jaren zullen de wortels de reeds bestaande beplanting kapot maken en de bomen zullen steeds dikker en dikker worden.
Welke garantie of wet bestaat er om deze bomen te snoeien en op welke hoogte?
Deze bomen kunnen 25 m hoog worden.

De wijkagent is komen kijken en zegt dat het wel degelijk om hoogstammen gaat.
De gemeente wil geen uitspraak doen en stuurt ons naar de vrederechter.

Het gaat dus niet over een foutief aangeplant boompje maar over een hele rij moeraseiken voor onze ramen.
Wat kan de vrederechter beslissen? Moet de vrederechter de wetgeving volgen en de bomen laten verplanten nu het nog kan of kan deze bijvoorbeeld vragen om de bomen te snoeien zoals een haag. Een haag mag in onze gemeente max 2m hoog zijn.

Heeft het zin om naar de vrederechter te gaan?

Dank voor antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 03 mei 2013 22:15

Ik denk dat u daar inderdaad op de juiste plaats bent.
Maar ook politie is bevoegd om inbreuken veldwetboek vast te stellen.
In hun PV beschrijven ze de situatie, meten de bomen op (omtrek 1 meter op 1,2 m hoogte als ik me nu nog goed herinner)

lees eens
http://www.landmeters-experten.be/meerplantafstand.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730" onclick="window.open(this.href);return false;
zeker titel 2....

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 04 mei 2013 09:58

Hallo,

Ik heb al de informatie die je doorgeeft gelezen.
De vraag stelt zich wat de rechter als hoogstammige boom zal aanzien?
Het zijn jonge bomen en hebben natuurlijk nog geen stamomtrek van 1 meter.
Wij gaan natuurlijk niet wachten tot die bomen 1 meter dik zijn om te reageren.
De gemeente antwoordt dat de vrederechter beslist wat een hoogstammige boom is en dat zij daar geen uitspraak over doen.
Blijkbaar wordt er onderscheid gemaakt tussen het planten van bomen en het kappen van bomen.
Het kappen van bomen is in bepaalde gevallen vergunningsplichtig en stedenbouw heeft daarvoor een wetgeving waarin staat dat een boom met een stamomtrek van 1 meter op 1 m boven het maaiveld steeds als hoogstammig beschouwd wordt en niet zonder vergunning gekapt mag worden.
Het planten van bomen is daarentegen niet vergunningsplichtig schrijft de gemeente, maar men moet zich wel aan de wetgeving houden.
De definitie van een hoogstamboom moet blijkbaar afgeleid worden uit de rechtspraak en heeft niets te maken met de definitie die gehanteerd wordt voor de kapvergunningen.
Nogmaals, het gaat niet over een enkel boompje of bomen ergens achteraan in de tuin maar wel degelijk om een rij moeraseiken in de zijstrook tussen de huizen.
Mijn vraag alvorens naar de vrederechter te stappen is of iemand weet wat er in rechtspraak ter zake zoal wordt beslist over welke boom wel of niet als hoogstammig wordt aanzien en welke criteria hiervoor gebruikt worden?

Dank voor raad en antwoord.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 04 mei 2013 10:12

Toevallig heb ik een kennis die hetzelfde probleem heeft. Zij weet niet welke struiken de buren op 30 cm van de scheiding hebben aangeplant maar ze groeien in ieder geval hoger dan 2 meter (ik vermoed dat het hazelaars zijn).

De vrederechter heeft beslist dat de "struiken" niet hoger dan 2 meter mogen komen. Vermits de buren zich daar niet aan houden (ze snoeiden tot exact 2 meter, waarbij de struiken na één maand natuurlijk wéér hoger waren gegroeid) krijgen ze nu een dwangsom opgelegd. De kennis van me gaat nu telkens melden aan de politie dat de struiken hoger dan 2 meter staan en dan moeten de buren blijkbaar betalen.
Dit zal waarschijnlijk zolang duren tot de buren beslissen om een normale haag of afscheiding te zetten die ze niet alle twee maanden hoeven in te korten.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 04 mei 2013 10:14

Een moeraseik kan als leiboom worden gebruikt. Zo'n leiconstructie is geen verplichting, wel wenselijk om een mooi horizontaal geheel te bekomen. De zijtakken haaks op de perceelgrens zullen op regelmatige tijdstippen volledig moeten worden weggesnoeid. En dan wordt algemeen aanvaard dat ze niet meer binnen de categorie 'hoogstammen' vallen en dus dichter bij de perceelgrens kunnen staan.

Dus voorlopig gaat er nog niets verkeerd. Je zal pas kunnen optreden op het ogenblik dat ze de bomen vrij laten uitgroeien. De gemeente zal zich wijselijk niet moeien omdat ze zelf vaak afhangen van de uitspraken van het vredegerecht en die niet altijd eenduidig zijn. Mogelijk gelden in de streek (kan afhangen van straat tot straat) wel bepaalde afspraken (BPA's) waarin staat hoe hoog een haag mag worden.

(... onlangs aangeplant en al zes meter hoog ?)

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 04 mei 2013 10:21

En dan wordt algemeen aanvaard dat ze niet meer binnen de categorie 'hoogstammen' vallen en dus dichter bij de perceelgrens kunnen staan.
zie de uitspraak van de vrederechter in mijn post hierboven: in dat geval mag de hoogte maximaal 2 meter bedragen.

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

#7 , 04 mei 2013 19:53

De gemeentelijke verordening stelt dat alleen levende hagen tot een maximum hoogte van 2 meter en/of draad en paal max. 2 m hoog mogen gebruikt worden als afsluiting.
De bomen zijn inderdaad pas aangeplant en hadden reeds een hoogte van 5 à 6 meter toen ze geleverd werden.
De bomen langs onze perceelsgrens zijn nu omdat wij bezwaar hebben gesnoeid op ongeveer 3 meter, onze haag staat ernaast, gesnoeid op 2 meter.
De bomen die in de voortuin en langs de achterperceelsgrens op hetzelfde ogenblik werden aangeplant werden niet gesnoeid en zijn nog steeds ongeveer 6 meter hoog.
Voor ons is het vooral belangrijk dat er een wetgeving over is die stelt dat die bomen er niet mogen staan of een uitspraak van een rechtbank die een hoogte bepaalt.
Zoniet kunnen deze bomen alle kanten op en tot 25 meter hoog worden.
Indien mijn achterbuur gelijkaardige bomen zou aanplanten op minder dan 2 meter van onze achterperceelsgrens zouden we zelfs geen bezwaar hebben. Maar in dit geval staan die bomen in de zijstrook tussen de huizen, en ons huis staat maar op 3 meter van die perceelsgrens. Ook bevinden alle ramen zich aan die kant van de woning.

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 04 mei 2013 21:11

Er bestaat géén eenduidige regelgeving als het gaat over leibomen. Het feit dat je bijvoorbeeld minder licht krijgt omdat ze aan de raamzijde staan, zal mogelijk niet eens als overmatige overlast worden beschouwd. Het zal uiteindelijk afhangen van de interpretatie die de vrederechter er aan geeft.

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

#9 , 05 mei 2013 09:02

Als een haag in de zijstrook volgens de gemeentelijke wetgeving max. 2 m hoog mag worden waarom zouden leibomen die er naast staan dan hoger mogen worden?
De vraag blijft nog altijd wat een leiboom is en wat een hoogstam is voor de rechtspraak.
Voor mij mogen alle bomen als leiboom gebruikt worden, maar hoe zie je het verschil tussen boom die als leiboom gebruikt wordt en een boom die los groeit als er geen construktie, muur of draad is?
Blijkbaar zijn er maar twee mogelijkheden, ofwel aanziet men leibomen als hoogstammig en moeten deze op 2 meter staan ofwel als een levende afsluiting met een hoogtebeperking die gelijk is aan deze voor afluitingen. Dat heb ik ondertussen gelezen in o.a. de Tuin en de wet bij het hoofdstuk over leibomen. Ook staat in die brochure een definitie over hoogstammen. ( alle bomen die zonder tussenkomst van de mens een hoogte van 3 meter bereiken)
Ik kan mij niet voorstellen dat deze bomen daar zonder enige reglementering of overeenkomst onbeperkt kunnen groeien en bij wijze van spreken 25 m hoog kunnen worden.
Er moet toch iets bestaan waar je op kan terugvallen. Verbod planten of beperkingen hoogte, breedte enz.
Mijn haag heeft ook geen kruin en daar is de hoogte wettelijk beperkt.
Mijn buurman zijn woord dat hij de bomen kort zal houden volstaat niet gezien ik hem niet kan vertrouwen en hij de andere bomen ook niet snoeit.
Ik heb geen enkele garantie, en wat als er andere buren komen wonen?
Misschien is het toch beter om naar de vrederechter te gaan al was het alleen maar om een bepaling op papier te laten zetten want nu hebben we eigenlijk alleen maar het veldwetboek dat stelt dat hoogstamige bomen daar niet mogen staan, maar ze staan er dus wel,
Men negeert de ene wetgeving om de andere te omzeilen zou ik zo zeggen.
Daarom kan de rechtbank misschien een verbod opleggen of regels bepalen.
Wat denken jullie?

Quercus
Berichten: 32

#10 , 07 mei 2013 01:52

Pm me eens. Ik ben adviseur voor alles wat met bomen te maken heeft.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”