ik denk het niet lanox, want de fout zit 'm in het feit dat de gedupeerde zijn hond niet onder controle kon houden.
Zelfs het gemeentelijke reglement verhelpt niets aan deze situatie.
Voor Dennis: Als twee hondeneigenaren met hun aangelijnde hond elkaar ontmoeten, houden ze in een eerste fase hun honden ver genoeg uit elkaar als ze elkaar niet kennen. Dan houden ze in de gaten hoe ze op elkaar reageren. en dan kan er eventueel gesnuffeld worden. Eigenaars houden die lichaamstaal van hun oogappel goed in de gaten vooraleer kennis te maken met een nieuwe hond. Ik laat mijn hond nooit vrolijk springen naar een onbekende hond (hoe graag ze dat ook willen hoor,die dotten van ons) , om de eenvoudige reden dat de onbekende hond dat als een aanval op zijn territoirum kan interpreteren.
Ze verschillen zelfs niet zoveel van ons mensen...je wandelt op straat en een onbekende kerel springt vrolijk in je armen en kust je uitbundig. Jij zal misschien een beetje gegeneerd beginnen lachen en met de kerel een praatje slaan.
Ik niet, als mij dat zou overkomen, krijgt de leukerd gegarandeerd een knietje. Moet ik dan een muilkorf aan? Neen, de kerel had dit niet moeten doen. Wij zijn mensen en we weten dat dit niet hoort. Honden zijn dieren en reageren insticief en daarom houden we ze op een openbare plaats aan de lijn.
In feite gaat U er dus van uit dat indien een hond of pup losloopt, deze zonder bezwaar mag worden gdood door een andere - aangelijnde - hond? Had de eigenaar van de Staff dan zo weinig of haar hond te zeggen dat die voor haar ogen een klein puppietje mag doodbijten? Aangelijnd is volgens jou dus voldoende?
Ik denk dat dit de vraag van TS is, en ik zou zeker de verzekering aanspreken. OK hij was in de fout, puppy liep los. Maar me dunkt is aangelijnd zijn nog steeds geen vrijgeleide om alles wat in de buurt komt dood te mogen bijten. De vraag was al gesteld: wat gebeurt er als een kind eventjes te dicht bij die hond komt? Gaat de eigenaar hem dan ook zijn gang laten gaan?
Ik vind dat hier nogal luchtig over de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de doodbijter wordt gegaan.