pup versus volwassen hond

Dennis33
Topic Starter

pup versus volwassen hond

#1 , 02 mei 2013 15:09

Wanneer ik met mijn pup aan het wandelen ben en die laat ik even los voor te spelen (ik zie niemand in de buurt), zie ik in 1 keer om de hoek een vrouw met een american staffort komen. Ik roep op mijn pup maar die heeft de andere hond gezien en loopt erheen. De volwassen staffort gaat meteen in de aanval en bijt de pup dood waar mijn dochtertje van 6 ook nog langs staat. Deze Staffort wordt bestempeld als lieve hond ook door de politie agenten (ik weet het verschil tussen goed en kwaad dan niet zo goed ik heb hier een andere mening over.) Nu wordt er niets ondernomen omdat ik in fout ben. Mijn vraag is dit zo, kan dit zomaar? De hond was ook niet van de vrouw die ermee aan het wandelen was en was nog geen eens op het adres van de eigenaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 02 mei 2013 16:37

Je moet als een goed huisvader/moeder voor je goederen en dieren zorgen. Je hondje vrij laten rondlopen op de openbare weg is een risico voor dat diertje.
Als de stafford aan de leiband liep, maar jou hondje liep naar de stafford en die kon het bijten. Dan is dat echt jouw fout.
Was je pup aan de lijn op straat (nogmaals het bewijs dat dit echt nodig is) dan had je kunnen behoeden dat je pup aangevallen werd en zou de Stafford waarschijnlijk ook niets geprobeerd hebben. Nu was dit een (weliswaar goedbedoelde) invasie op z'n territorium. Honden zijn en blijven dieren met onverwachte reacties.
en was het zo niet fout gelopen, dan was je pup misschien wel achter of onder een auto gelopen.

Dennis33
Topic Starter

#3 , 02 mei 2013 18:10

beste Eylis,

Even een foutje uit uw verhaal halen het was niet op de openbare weg maar in een park hier kunnen geen auto's komen. Verder wil ik even aanhalen dat pups net kinderen zijn dus wat ga je zeggen als er een kind naar de hond loopt en dat die hond het kind aanvalt? Nogmaals ik was fout maar dat weet ik zelf ook wel. Maar mag je zulke honden met dan meegeven aan iemand die zulke honden niet kent? Maar dat is niet alles de moeder van waar de hond van was en de moeder van de jonge vrouw die met de hond aan het wandelen was en die allemaal mooi praten en medeleven. Zo zegt ze hier dat ze het aan de verzekering op wil geven als dat zou gaan nu komt puntje bij paaltje en doet zij het niet. Maar het gaat mij niet om het geld het gaat er mij vooral over mag een hond die dit kan doen bij een pup zomaar door het park lopen. Ik vind het niet kloppen wat je zegt dat de staffort niets geprobeerd zou hebben, deze hond had altijd aangevallen als onze pup in de buurt was en de jonge vrouw had hem nooit kunnen houden. Ik vind het makkelijk gezegd dat honden onverwachte dingen doen dat vind ik een belediging voor een hond. Een hond weet precies wat hij kan doen bij wie. Maar nogmaals zou ik willen vragen wat je zou zeggen als mijn dochter erheen was gegaan en dat die aangevallen zou worden wat deze hond dus wel gaat doen!!! (misschien niet mijn dochter maar wel een ander kind of pup)

Reclame

puttemanp

#4 , 02 mei 2013 18:42

mag een hond die dit kan doen bij een pup zomaar door het park lopen
De staff liep niet 'zomaar' door het park. De hond was aangelijnd, zoals het hoort, en wettelijk verplicht is.

Een pup, en zeker een pup die (nog) niet onder rappel staat, laat je NOOIT zomaar loslopen. De risico's zijn enorm (heb je zelf ondervonden) en je kan er in de meeste gemeenten een GAS boete voor oplopen.

Greetz.

P.

Dennis33
Topic Starter

#5 , 02 mei 2013 19:53

Zal (niet te hopen) nog wel een berichtje zetten wanneer deze staff een kind of een aangelijnde hond aanvalt. Maar ik heb nu al 2 berichten gelezen met iets wat ik al weet namelijk IK WAS FOUT. Nu heb ik het misschien niet goed vermeld maar moet diegene waarvan deze hond is dit aangeven aan de familiale verzekering? (voor alle duidelijkheid ik ben TEGEN de hond afmaken voor wie dit denkt over mij)

Turaki

#6 , 02 mei 2013 20:51

Even een foutje uit uw verhaal halen het was niet op de openbare weg maar in een park hier kunnen geen auto's komen.
Irrelevant, want het park is ook openbaar domein. En waarschijnlijk loopt er naast het park wel een weg waar auto's komen, en uw pup naartoe had kunnen lopen.
Zal (niet te hopen) nog wel een berichtje zetten wanneer deze staff een kind of een aangelijnde hond aanvalt. Maar ik heb nu al 2 berichten gelezen met iets wat ik al weet namelijk IK WAS FOUT. Nu heb ik het misschien niet goed vermeld maar moet diegene waarvan deze hond is dit aangeven aan de familiale verzekering? (voor alle duidelijkheid ik ben TEGEN de hond afmaken voor wie dit denkt over mij)
Niet boos worden als het antwoord u niet aanstaat.
U kan altijd zelf aangifte doen bij uw verzekering, en die zal dan uitzoeken (samen met de verzekering van de tegenpartij) wie er in fout is. Dit kost u normaal niets, en dan weet u meteen ook of uw verzekering ook meent dat u vergoed dient te worden of niet.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mei 2013 22:40

U mag in de meeste gemeenten in Vlaanderen GEEN hond los laten lopen.
Ook niet in de gemeentelijke of provinciale of federale parken en bossen.

Wie in fout is is weer een andere zaak.
Er moet een causaal verband zijn tussen fout en schade en dat moet bewijsbaar( aantoonbaar)zijn.

En ja, een hond aan de leiband mag door het park wandelen.
Ik zie geen enkele wettekst waar het voor bepaalde hondenrassen verboden zou zijn door een park te wandelen aan de leiband.

U kan die zaak melden aan uw verzekering (gezien er een voorwerp, (de hond) uw eigendom vernietigd is).
Burgerlijke aansprakelijkheid art BW 1382 en volgenden.

Lanox

#8 , 03 mei 2013 10:45

De enige mogelijkheid die ik zie is dat de stafford MISSCHIEN gemuilkorfd had moeten zijn. Zal afhangen van het gemeentelijk regelement.

eylis

#9 , 03 mei 2013 17:30

ik denk het niet lanox, want de fout zit 'm in het feit dat de gedupeerde zijn hond niet onder controle kon houden.
Zelfs het gemeentelijke reglement verhelpt niets aan deze situatie.
Voor Dennis: Als twee hondeneigenaren met hun aangelijnde hond elkaar ontmoeten, houden ze in een eerste fase hun honden ver genoeg uit elkaar als ze elkaar niet kennen. Dan houden ze in de gaten hoe ze op elkaar reageren. en dan kan er eventueel gesnuffeld worden. Eigenaars houden die lichaamstaal van hun oogappel goed in de gaten vooraleer kennis te maken met een nieuwe hond. Ik laat mijn hond nooit vrolijk springen naar een onbekende hond (hoe graag ze dat ook willen hoor,die dotten van ons) , om de eenvoudige reden dat de onbekende hond dat als een aanval op zijn territoirum kan interpreteren.
Ze verschillen zelfs niet zoveel van ons mensen...je wandelt op straat en een onbekende kerel springt vrolijk in je armen en kust je uitbundig. Jij zal misschien een beetje gegeneerd beginnen lachen en met de kerel een praatje slaan.
Ik niet, als mij dat zou overkomen, krijgt de leukerd gegarandeerd een knietje. Moet ik dan een muilkorf aan? Neen, de kerel had dit niet moeten doen. Wij zijn mensen en we weten dat dit niet hoort. Honden zijn dieren en reageren insticief en daarom houden we ze op een openbare plaats aan de lijn.

Lanox

#10 , 04 mei 2013 22:40

ik denk het niet lanox, want de fout zit 'm in het feit dat de gedupeerde zijn hond niet onder controle kon houden.
Als de andere hond gemuilkorfd had moeten zijn, dan zijn beide juridisch gezien in fout. Maar nochmaals, de zin begint met een grote "als".

Shindoso

#11 , 05 mei 2013 10:37

Als de andere hond gemuilkorfd had moeten zijn, dan zijn beide juridisch gezien in fout. Maar nochmaals, de zin begint met een grote "als".
Misschien, maar het zou uiteindelijk zo ver niet gekomen zijn mocht de persoon hier zijn puppy aan de leiband gehad hebben.

Mariette

#12 , 05 mei 2013 11:04

Zelfs het gemeentelijke reglement verhelpt niets aan deze situatie.
Voor Dennis: Als twee hondeneigenaren met hun aangelijnde hond elkaar ontmoeten, houden ze in een eerste fase hun honden ver genoeg uit elkaar als ze elkaar niet kennen. Dan houden ze in de gaten hoe ze op elkaar reageren. en dan kan er eventueel gesnuffeld worden. Eigenaars houden die lichaamstaal van hun oogappel goed in de gaten vooraleer kennis te maken met een nieuwe hond. Ik laat mijn hond nooit vrolijk springen naar een onbekende hond (hoe graag ze dat ook willen hoor,die dotten van ons) , om de eenvoudige reden dat de onbekende hond dat als een aanval op zijn territoirum kan interpreteren.
Ze verschillen zelfs niet zoveel van ons mensen...je wandelt op straat en een onbekende kerel springt vrolijk in je armen en kust je uitbundig. Jij zal misschien een beetje gegeneerd beginnen lachen en met de kerel een praatje slaan.
Ik niet, als mij dat zou overkomen, krijgt de leukerd gegarandeerd een knietje. Moet ik dan een muilkorf aan? Neen, de kerel had dit niet moeten doen. Wij zijn mensen en we weten dat dit niet hoort. Honden zijn dieren en reageren insticief en daarom houden we ze op een openbare plaats aan de lijn.
In feite gaat U er dus van uit dat indien een hond of pup losloopt, deze zonder bezwaar mag worden gdood door een andere - aangelijnde - hond? Had de eigenaar van de Staff dan zo weinig of haar hond te zeggen dat die voor haar ogen een klein puppietje mag doodbijten? Aangelijnd is volgens jou dus voldoende?

Ik denk dat dit de vraag van TS is, en ik zou zeker de verzekering aanspreken. OK hij was in de fout, puppy liep los. Maar me dunkt is aangelijnd zijn nog steeds geen vrijgeleide om alles wat in de buurt komt dood te mogen bijten. De vraag was al gesteld: wat gebeurt er als een kind eventjes te dicht bij die hond komt? Gaat de eigenaar hem dan ook zijn gang laten gaan?

Ik vind dat hier nogal luchtig over de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de doodbijter wordt gegaan.

eylis

#13 , 05 mei 2013 17:24

shinsondo, dat was precies mijn stelling...de gedupeerde eigenaar kon zijn hond niet onder controle houden omdat??? hij de controle NIET hàd over zijn hond. En hoe had hij wél controle gehad over zijn hond? precies, als die aangelijnd was.
De wet is daarom zeer strikt. Alle honden dienen aangelijnd te zijn op straat.
Enne Mariette, je discours is niet op reeele precedenten gestoeld. Bijtincidenten met kinderen gebeuren met loslopende honden.

puttemanp

#14 , 05 mei 2013 19:43

Bijtincidenten met kinderen gebeuren met loslopende honden
De meeste bijtincidenten met kinderen gebeuren nog steeds thuis, door slecht opgevoede honden, en door ouders die hun kinderen niet léren dat een hond een dier is en geen teddybeer...

P.

eylis

#15 , 05 mei 2013 19:55

dus inderdeed honden die niet onder de controle staan van een volwassene= los-lopend... (hetzij in aanwezigheid van een volwassene, hetzij in een afgesloten kennel, hetzij aan de lijn) terwijl er een klein kind bij is.
In beide gevallen, zowel bij de pup in deze post als bij een kind (bijtincidident) komt het er op neer dat de volwassene de hond niet onder controle had (zowel qua opvoeding als fysiek bvb aangelijnd.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”