Schuldig (hulp)verzuim

grandcentrals
Topic Starter
Berichten: 7

Schuldig (hulp)verzuim

#1 , 30 nov 2012 23:22

Hallo,

Ik ben eerste-jaars studente rechten in vub en ik moet dit jaar een taak maken omtrent het onderwerp: "schuldig (hulp)verzuim. Nu vraag ik mij af of iemand mij iets meer kan vertellen hierover.

Wele wetten zijn erover gemaakt (ik vind enkel 422bis ter quarter in mijn bamacodex), zijn er eventuele decreten of ordonanties daar omtrent gepubliceerd? Alle info is welkom.

Alvast bedankt :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 30 nov 2012 23:31

gewoon de woorden schuldig verzuim in google
Bij de strafwet eens kijken wanneer die artikels zijn opgesteld/gewijzigd
Dan de besprekingen van parlement eens opzoeken. Parlementaire handelingen
Dat is waar ik nu aan denk
Uiteraard ook via de oa juridat rechtspraak....

grandcentrals
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 30 nov 2012 23:33

@ Francisus

Wel ja. Maar eerste fase is gewoon nationale wetgeving en niet juridische bronnen. Dus ik denk ni da ik parlementaire handelingen nodig heb ... of ben ik fout?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 30 nov 2012 23:38

Als het in de strafwet staat ..... welke andere wetgevende macht zou daar dan nog iets van in een andere wettekst gieten?
Zijn er andere decreten over verkrachting, diefstal, moord?
Ik denk het niet.

grandcentrals
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 30 nov 2012 23:58

Sorry hoor. Ik vond het gewoon een beetje raar en jammer dat er maar 1 artikel bestaat daarover.
Heb jij suggesties hoe ik het in een tekst verwerk.
Voorwoord nodig of niet? Begrip, wetgeving, casus, ... ?

oumsalah
Berichten: 45

#6 , 01 dec 2012 09:14

je volgende vraag zou kunnen zijn: "Kan er iemand mijn taak ook schrijven? " :)
Ben zelf ook student, en geloof het of niet ; de informatie die je vraagt ivm de vorm van je taak, die staat in de opdracht. Of pols eens bij medestudenten als je er niet wijs uit geraakt... Succes alvast!
Laatst gewijzigd door oumsalah op 01 dec 2012 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Kali
Berichten: 762

#7 , 01 dec 2012 09:15

Voor welke cursus is de taak?

Is het niet de rechtsmethodologie taak? Dan is het net de bedoeling om zoveel mogelijk bronnen te vinden...

Hoeveel bladzijden dien je in te dienen?

oumsalah
Berichten: 45

#8 , 01 dec 2012 09:20

@ Kali: laat die studente maar eerst eens de opdracht lezen... dàt kan toch niet zo moeilijk zijn hé? :)

VDG2
Berichten: 785

#9 , 01 dec 2012 09:40

Als je de term schuldig verzuim ingeeft op Jura heb je meer dan één norm die tevoorschijn komt hoor. Je kan via de website van de vub Jura raadplegen: Bibliotheek -> Gegevensbanken -> Jura.

Begin met een basiswerk te raadplegen waaruit je relevante wetgeving haalt en werk zo verder.

grandcentrals
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 02 dec 2012 16:40

@oumsalah: lol, wel het staat erin uitgelegd maar ik doe graag wat meer dan niet hoeft, zie je? Maar ik heb ondertussen al genoeg bronnen bijeen gezameld. Dankje wel
@kali: ja da is een taak voor rechtsmetho, maar cava. Ik heb wel al wat gevonden. Ik vraag me gewoon af of het wel genoeg is. Niet juridische heb ik genoeg maar die nationale wetgeving. Er is maar 1 weet daaromtrent en ik vind het beetje jammer want ja, uiteindelijk verwacht men toch wel wat meer dan 1 wet op te sommen. Heb daarom de plenaire vergaderingen ook genomen.
@vdg2, dank je zal ik checken

Kali
Berichten: 762

#11 , 02 dec 2012 18:56

Ik had in mijn tijd fraus omina corrumpit, zoveel wetteksten waren er daar ook niet over te vinden :p

grandcentrals
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 04 dec 2012 16:25

@kali Oki. En hoe heb jij dat dan ongeveer opgelost lol ? of gewoon zo gelaten me 1 wet en daar heel uitgebreid over praten (:

Kali
Berichten: 762

#13 , 04 dec 2012 19:59

Zou het daarvoor moeten terugzoeken, is al tien jaar geleden...

grandcentrals
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 06 dec 2012 19:13

Ah ok. Laat dan maar =)

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”