Aansprakelijk voor mijn vader?

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

Aansprakelijk voor mijn vader?

#1 , 10 jul 2012 00:34

Hallo,

Mijn vader zat in de problemen met zijn appartement dat hij huurde. Door allerlei problemen in geldnood geraakt.
Hij had al 2 maanden niet meer betaald (zonder werk gevallen/veel kosten medicatie) en uiteindelijk is er een process gekomen.
Nu is hij in die periode ernstig ziek gevallen en in ziekenhuis beland en in kunstmatige coma gehouden; ik en mijn oom zijn voor hem naar die rechtbank geweest.

We hebben dan kunnen regelen dat hij die huur zou betalen voor 1.5maand ipv 3 + achterstallige om zo huurcontract te verbreken. Als hij er op het eind van de maand buiten was.
Nu heb ik daar een stuk van voorgeschoten en gestort voor hem. (van mijn rekening)
En tweede deel stond op een geblokkeerde rekening van ocmw en moest van de rechter rechtstreeks naar huisbaas gaan.
Na veel lijken dat uit de kast vielen zijn we dan teweten gekomen dat hij nog meer schulden had dan we dachten en zijn we beginnen zien met ocmw om alles te regelen.
Toen we sleutels overhandigden had die huisbaas nog paar opmerkingen over schade aan laminaat en had op papier gezet waarop hij getekend heeft dat sleutels overhandigd zijn geweest.

Nu is dat tweede deel van OCMW nog niet gestort op rekening huisbaas want dat gaat blijkbaar zo makkelijk niet; maar dat komt binnenkort in orde.
We hebben echter ook ontdekt dat hij zijn brandverzekering niet meer betaald had!

Nu dreigt die huisbaas ermee om de borg als schadeloosstelling aan te wenden en offerte zal laten maken voor de totale schade.
Hij zegt dat als mijn vader geen verzekering heeft afgesloten dat ik dat zal moeten persoonlijk betalen.

En als geld binnenkort niet gestort is dat hij naar deurwaarder stapt waardoor ik minimum 150€ extra zal moeten betalen voor iedere keer dat deurwaarder aan mijn deur staat.
Hij verwacht op z'n minst al een deel deze maand op zijn rekening.

Ik en mijn oom proberen vanalles om het geregeld te krijgen maar ik wil ook niet opdraaien voor de kosten en zelf aansprakelijk zijn!
Kan dit zomaar? Op papier van vredegerecht staat er 'vertegenwoordigd met volmacht van ... zoon verwerende partij'
Anders had ik beter niet geweest; ik heb mijn eigen familie om te onderhouden en kosten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 10 jul 2012 07:00

U heeft onderhoudsplicht indien uw vader niet meer voor zichzelf kan zorgen. U bent echter niet aansprakelijk voor schulden tov derden van uw vader (behalve bij aanvaarde erfenis, maar daar zitten we nog niet).

Franciscus
Berichten: 38643

#3 , 10 jul 2012 10:08

Brandverzekering is nodig indien er een huur is en dat voor risico's tgo derden en voor eigen inboedel.
Indien deze NIET werd aangegaan maar ondertussen contract beëindigd denk ik niet dat verhuurder dat nog kan eisen.

Als u bewindvoerder bent kan de eigenaar idd bij u komen eisen dat uw vader zijn rekeningen betaald worden. Let wel u staat vermoedelijk geen borg met uw goederen u vertegenwoordigd uw vader alleen maar. Dus aan uw vermogen kan de verhuurder niet. Als u gewoon uw vader vertegenwoordigt hebt voor die zitting wegens vader in ziekenhuis...dan zal de verhuurder zich naar uw vader moeten wenden en niet naar u.

Als er schade is kan deze begroot worden door vb gezamenlijk een deskundige aan te stellen... maar indien geen akkoord is het steeds de vrederechter die beslist (na vb aanstellen gerechtsdeskundige)/ Behalve bij flagrante schade ligt het resultaat meestal heel wat lager gezien er wel bepaalde afschrijvingsregels zijn (waar zo'n eigenaar meestal geen rekening mee houdt). Zo een vb een fineer eiken deur met een kras: eigenaar nieuwe deur ...vrederechter kras laten opvullen geschatte kost 1€. Scharnier keukenkast stuk: eigenaar nieuwe keukenkast...vrederechter kast >30 jaar oud ..schade voor verhuurder enz enz

Is er een ingaande EN uitgaande plaatsbeschrijving. Indien geen INGAANDE dan heeft de verhuurder bijna geen poot om op te staan.

Als er een vonnis is waarin ook al staat de OCMW bepaalde zaken regelt dan zal de verhuurder wat geduld moeten hebben.... Indien u terug naar de vrederechter zal moeten denk ik niet dat die gelukkig zal zijn met de reacties van de eigenaar
Eerste link is de wetgeving rond huren ...staat wel handelshuur maar geeft alle typen.
2de link is de brochure rond woonhuur
http://handelshuur.be/index.php?option= ... 3&Itemid=2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;.

Maar zoals 2Turaki al heeft gezegd .... u bent op dit ogenblik niet aansprakelijk.
Mocht de erfenis open vallen ofwel afzien indien u al weet dat de schulden zeer hoog zijn of zeker aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Reclame

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#4 , 10 jul 2012 10:50

Vriendelijk bedankt voor de uitgebreide uitleg; dit maakt al heel wat duidelijk!

Heb nu pas ontdekt dat de huisbaas tijdens overhandigen sleutel; mijn oom op een stukje envelop heeft laten tekenen waar de schade kort beschreven stond.
Ik vrees nu dat hij die kosten voor zijn rekening gaat mogen nemen aangezien hij getekend heeft.
Ik hoop echter dat dit niet telt aangezien mijn oom ook totaal niet wist wat er van schade was.

Soms denkt men gewoon niet diep genoeg na, om goed te doen maar dan kom je zoeen stoten tegen.
Er zijn waarschijnlijk nog heel wat lijken dat uit de kast zullen vallen en we hebben al heel wat proberen recht te trekken/betalen maar er is steeds iets dat erbij komt. zucht...

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 jul 2012 10:53

Verhuurder kan geen schadevergoeding eisen omdat er geen brandverzekering WAS.De schade aan zijn laminaat zal moeten afgehouden worden van de HWB. De brandverzekeirng komt daat waarschijnlijk toch niet tussen, gezien het huurschade is.

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#6 , 10 jul 2012 11:20

Dat lost alvast al heel wat van onze onzekerheid op.

Denk je dat mijn oom nu aansprakelijk kan zijn voor die schade doordat hij zijn handtekening op dat stukje papier gezet heeft waar schade kort op beschreven stond?

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 10 jul 2012 11:33

Is uw oom officieel als bewindvoerder aangesteld? Stonden alle partijen op dat stukje papier vermeld, evenals het adres van het gehuurde goed? Was het gedateerd? Stond de schade duidelijk omschreven?
Kan anders moeilijk als een uitgaande PB aanzien worden.

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#8 , 10 jul 2012 11:48

Blijkbaar was gewoon stukje envelop met schade op en enkel zijn handtekening en kort de schade beschreven.
bv: laminaat midden living opgestoken
Voor de rest stond er niks op voor zover ik weet.

En zojuist nog gehoord dat er geen schade beschreven was toen mijn vader het pand betreden heeft; dus er staat niks van schade beschreven in het huurcontract ook.

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 10 jul 2012 12:25

Er was dus geen ingaande PB? Dan hoef je al helemaal niets te vrezen.
Wat bedoel je met laminaal "opgestoken"? Dat hij met een bult staat?
Is niet de fout van de huurder.Is gewoonlijk het gevolg van te weinig spelling geven langs de muren door de plaatser van de vloer.
Kortom verhuurder kan u niets doen, niet voor eventuele schade , noch voor het niet gehad hebben van een brandverzekering. Hij moet de volle 100 % van de huurwaarborg terugbetalen + de intresten.

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#10 , 10 jul 2012 12:46

Mijn vader zegt dat het niet in huurcontract stond; nu moet ik die wel eens proberen gaan vinden in heel zijn warboel van papier om toch zeker te zijn hiervan.

opgestoken = door vocht/morsen/... blijkbaar. Mijn oom en ik weten ook niet alle details van voor en na dus voor ons is moeilijk om te weten wie gelijk heeft. En ze hebben beiden 'altijd gelijk' als je hen bezig hoort (als je hen moet geloven; want ze willen allebei geen geld verliezen uiteraard)

Ik heb het niet gezien maar is blijkbaar in midden van de living; gelukkig heeft mijn oom heel wat foto's genomen vooralleer we daar vertrokken zijn dus zal die eens moeten bekijken hoe dat nu juist zit.

Bedankt voor alle uitleg allemaal; nu hopen dat we dit vreedzaam kunnen oplossen voor beide partijen en hebben ik en mijn oom er zelf geen verdere problemen door.

Franciscus
Berichten: 38643

#11 , 10 jul 2012 13:29

U kan altijd naar de dienst registratie (kadaster) gaan nu AKRED genoemd
http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/overzicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar kan je met de gegevens van het pand waar vader woonde navraag doen naar het huurcontract.
Als het geregistreerd is moet er ook een plaatsbeschrijving bij zijn.
(Afhangende van datum aanvang contract).
Om een idee te geven indien contract afgesloten na 200X en niet geregistreerd en een contract van duur 3-6-9 kan je het contract bij wijze van spreken dag op dag opzeggen zonder enige schadevergoeding.
Heeft de vrederechter jullie de bevoegdheid gegeven om het contract te beëindigen.... zoniet dan was het enkel vertegenwoordiging in de rechtbank.
Wat uw oom dan zou getekend hebben ... hij was geen partij bij het opstellen van het contract dus is de waarde van zijn handtekening in dit geval nihil, mijn bescheiden mening.

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#12 , 10 jul 2012 15:45

Goed om te weten; ik wist niet dat dat nu zo gedaan werd. Ik zal daar asap naartoe gaan en die gegevens gaan opvragen.
Het zou me niet verwonderen moest hij dat niet gedaan hebben; heb al verhalen gehoord van andere eigenaars in het gebouw over gesjoemel met zijn bvba.

Franciscus
Berichten: 38643

#13 , 10 jul 2012 15:52

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;
rond pag 60 staan er schema's

Handige brochure eens lezen.

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#14 , 11 jul 2012 12:28

Ik ben erom geweest naar AKRED en het enige wat ze hebben is een huurcontract; geen PB.
Er staat echter wel in dat de huurder het pand heeft gezien en geen verdere beschrijving wil.
Maar onder die regel staat er dan wel: dat er een PB zal opgemaakt worden en gergistreerd zal worden.

Wat dus niet gebeurd is; want bij AKRED hebben ze geen PB.

Franciscus
Berichten: 38643

#15 , 11 jul 2012 18:45

Dan IS er geen ingaande plaatsbeschrijving en KAN er ook niets geëist worden ...

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”