Carwash?

Chr!zz
Topic Starter
Berichten: 1

Carwash?

#1 , 01 mar 2007 18:53

Korte samenvatting:

Enige tijd geleden besloot ik snel even mijn wagen te gaan wassen in de carwash. Bij aankomen betaal ik ? 10,00 voor een redelijk uitgebreid menu (ik ontvang geen kassaticket). Na het manueel afspoelen van de velgen laat men mij verderrijden tot aan de ketting, eenmaal daar aangekomen zet ik mijn wagen in neutraal, tijd om de motor stil te leggen heb ik niet meer aangezien ik onmiddelijk naar voor gesleurd word. De carwash uitbater zegt dat ik en/of mijn verzekering moet opdraaien voor alle kosten omdat ik volgens hem niet in neutraal stond & dat mijn motor niet stillag. Uiteraard betwist ik zijn versie van de feiten (ik stond in neutraal, enkel mijn motor lag niet stil wegens gebrek aan tijd)

Gevolg:

- Schade aan de carwash (borstels, verplichte sluiting, enz. ...)
- Schade aan mijn wagen (+/- ? 2200,00)

Ondernomen stappen:

- Heb op aanraden van mijn verzekeringsmakelaar een kassaticket gevraagd (en na enig aandringen ook gekregen)

- De politie te plaatsse laten komen (hebben enkel hun aanwezigheid genoteerd, maar geen p.v. opgesteld). De carwash was hen niet onbekend

- Wagen naar de garage gebracht om alle schade te laten vaststellen, en een afspraak gemaakt om de vooruit zo snel mogelijk te vernieuwen

- Tijdens het vernieuwen van de voorruit (2 dagen later) heeft de garage ook een Informexdossier opgemaakt dat ik onmiddelijk heb binnengebracht bij mijn verzekeringsmakelaar


Huidige stand van zaken:

- Op de voorruit na is tot op heden aan mij wagen nog NIETS hersteld

- De carwash die naar hun zeggen lange tijd gesloten zou zijn als gevolg van het voorval was als terug in werking & hersteld na 1 dag sluiting

- Ik werd in gebreke gesteld door de rechtsbijstandsverzekering van de carwash

- Eergisteren: ruim 1 maand na de feiten liet mijn verzekeringsmakelaar mij weten dat zij bericht ontvangen hebben dat de verzekering van de carwash, nu vrijdag 02/03 een expert zal langs sturen in de carwash (mijn verzekering stuurt ook iemand ter plaatsse & ze hebben me gevraagd dat als het enigzins mogelijk zou zijn dat ik mij ook naar ginder begeef)



Enkele vraagjes?

- Is er geen wettelijk bepaalde termijn voor het aanstellen van een expert?

- Mag ik de rest van de schade aan mijn wagen laten herstellen, of moet ik hiervoor ook nog wachten tot er een expert is langsgeweest?

- Is de carwash niet verantwoordelijk voor hun installatie & mijn wagen van bij het binnenrijden van de carwash t.e.m. het verlaten van de carwash?

- Is er een wettelijk overkoepelend controleorgaan in Belgi? m.b.t. carwash's?

Graag asap een seintje. Dank bij voorbaat.

Alle tips zijn welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 mar 2007 22:34

ik ben wel geen juridisch expert, maar het volgende kan ik toch al zegge na eigen ervaring met schade aan mijne auto.


er moest ook een expert komen kijken en mijn verzkeraar zei toen om nooit schade te laten herstellen tot de expert geweest heeft, ik denk dat voor belangrijke onderdelen zoals een voorruit wel een uitzondering kan worden gemaakt , maar ik raad toch aan hoe onozel het klinkt om deze bij te houden ( in de garage? ) tot de expert is geweest.



mijn schade geval was een ALU sportvelg, ik heb toen wel reservewiel opgelegd maar de velg zelf is in de garage gebleven tot de expert was komen kijken :)

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#3 , 11 apr 2007 15:14

1) Een wettelijk bepaalde termijn voor het aanstellen van een expert is er niet. Natuurlijk hoe sneller een expert wordt aangesteld hoe groter het vermoeden van waarheidsgetrouwheid kan zijn van wat deze zegt.

2) Mbt of je je wagen reeds mag herstellen of niet:
Het is zover ik uit de door jouw gegeven informatie opmaak, de verzekeraar van uw tegenpartij, die een expert heeft aangewezen. De taak van die expert is dan ook de schade geleden door de tegenpartij te begroten. Ik denk niet dat uw tegenpartij diezelfde expert zal willen betalen om jouw schade ook te bepalen (daarenboven kan die expert ook een kennis van hen zijn). Wel raad ik aan om je met je (nog niet herstelde wagen) naar die expert te begeven op de vooruitgezette datum voor in geval die expert het toch wil overwegen om ook melding te maken over de door jou geleden schade. Een andere reden om te wachten is dat als die expert sterk in jouw nadeel zou oordelen (wat je allicht dan zou merken), je alsnog een tegenexpertise kan laten uitvoeren.
Ik denk (voor zover de vermelde expert enkel door uw tegenpartij werd aangewezen) dat als je een expertise wil opmaken over jouw wagenschade, je zelf een expert moet aanduiden, maar die kost geld. Je moet je de vraag stellen wat je met een expert wil bereiken, wat wil je bewijzen? Je kan als alternatief eenvoudigweg foto's maken van je beschadigde wagen en prijsoffertes vragen omtrent de herstellingsprijs. Als je daarenboven ook nog eens ervoor kan zorgen dat je de beschadigde onderdelen zelf kan bijhouden heb je mijn inziens voldoende bewijsmateriaal verzameld om de door jou geleden schade aan te tonen.

3) met betrekking tot de eventuele verantwoordelijkheid van de carwash:
Dit is een zeer interessante vraag en zal allicht het centrale punt vormen in dit geschil. Aangezien jijzelf in de wagen zat en jijzelf aldus de controle over je wagen had, zullen de manoevres die je wagen uitvoerde en de daardoor ontstane schade natuurlijk onder jouw verantwoordelijkheid resulteren, dit althans in principe.
Wanneer jij je zorgvuldig gedroeg en de gebruikelijke handelingen uitvoerde in de carwash, kan de oorzaak van de schade aan de carwash niet bij jou liggen, jij beging dan immers geen fout, (je bent niet objectief aansprakelijk zodat 'the loss lies where it falls', in dit geval bij de carwash).
Zeer belangrijk om na te gaan of je je gedroeg op een wijze zoals van je verwacht wordt zijn bepalingen op eventuele uithangborden VOORAF HET BINNENRIJDEN aangebracht in de carwash en de manier waarop een redelijk persoon zich normaal zou hebben gereden in die carwash.


4) Een overkoepelend controleorgaan is me niet bekend. Wat wel kan opgemerkt worden is dat een carwash een vergunning nodig heeft. Belangrijk is in dat opzicht om na te gaan wat de vergunningsvoorwaarden daarin zijn. Als jij je zorgvuldig gedroeg en er zelfs in dat geval schade kon ontstaan wordt het minstens twijfelachtig in welke mate er sprake is van een onrechtmatige uitbating van deze carwash. In dat opzicht zou de schade door jou geleden vergoed moeten worden door de carwash aangezien deze laatste nalatig zou handelen.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”