een hond bijt mijn hond.. wat nu?

hinion
Topic Starter
Berichten: 1

een hond bijt mijn hond.. wat nu?

#1 , 04 apr 2012 16:02

Een paar dagen geleden werd mijn hond gebeten door een andere hond.
Ik liep langs een cafe, en plots werd mijn hond aangevallen.
Zijn neus ligt open..
Ik heb de politie gebeld. Zij hebben alles genoteerd.
Nu ja, ik ben naar de dierenarts moeten gaan. Kostelijke zaak!
De jongen zegt dat hij gaat betalen, maar ik heb nog niks gezien..
Wat kan ik nu doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 04 apr 2012 19:51

Dus er is PV opgemaakt ? U dient zich burgerlijke partij te stellen omdat dit anders vertikaal geklasserd word.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2012 21:24

U bedoelt zich burgerlijke partij stellen bij de onderzoeksrechter?

Kan dit als er geen wanbedrijf (= misdrijf dat vervolgt wordt voor de correctionele rechtbank) is?

Is er hier sprake van een wanbedrijf?

Ik zou aangifte doen bij mijn familiale verzekering en hun rechtsbijstand inroepen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38734

#4 , 05 apr 2012 20:11

Politie heeft alles genoteerd ??? wel indien er geen kwaadwillige element is een ophitsing is dit geen strafrechtelijk vervolgbaar feit.
Dan zal politie geen PV opstellen enkel een melding van het feit maken.
U zal met de u gekend gegevens uw verzekering in kennis moeten stellen zoals scorpioen heeft geschreven.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 06 apr 2012 11:45

Onderzoek vooraf de gemeentelijke politiereglementen inzake honden.

“Art.1385.De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Hoewel art.1385 B.W. een wettelijk en niet weerlegbaar vermoeden van schuld aan de door het dier veroorzaakte schade instelt ten laste van de eigenaar of ten laste van degene die zich van het dier bedient terwijl hij het in gebruik heeft, sluit dat artikel niet uit dat de eigenaar of bewaarder niet aansprakelijk is bij gebrek aan oorzakelijk verband, onder meer wanneer de schadelijder zelf een fout heeft begaan die de daad van het dier heeft veroorzaakt en waardoor niet de daad van het dier maar elke mogelijke fout van de eigenaar of bewaarder als oorzaak van de schade wordt uitgeschakeld‘[Cass. 20 mei 1983,Pas. 1983,I,1061-1063,Arr.Cass. 1982-83,1165-1167,Noot Cass., 16 okt. 1902 ( Bull. en Pas., 1902, I, 350 ); 23 juni 1932 ( ibid., 1932, I, 200)].

Indien u beschikt over rechtsbijstand bij uw ’familiale’ verzekering(=KB 12 januari 1984) doe daaraan dan onverwijld aangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 16 apr 2012 14:50

De politie bellen levert niets op, een hond die een hond bijt, is geen strafdaad: dieren worden volgens de wet als zaken beschouwd. Zoals eerder gezegd: neem contact op met uw familiale. Uiteraard heeft u als voorzichtig baasje een polis met extra optie voor huisdieren.

Uw hond was aan de leiband?

Franciscus
Berichten: 38734

#7 , 16 apr 2012 15:06

kwaadaardige of woeste dieren laten rondzwerven (oud art. 556, 2° S.W.);
- honden aanhitsen of niet terughouden, wanneer deze de voorbijgangers aanvallen of
vervolgen, zelfs als er geen kwaad of schade uit volgt (oud art; 556, 3° S.W.);
vervolging kan vb via een GAS PV

Anders is het een loutere verzekeringszaak.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 aug 2012 15:37

Een paar dagen geleden werd mijn hond gebeten door een andere hond.
Ik liep langs een cafe, en plots werd mijn hond aangevallen.
Zijn neus ligt open..
Ik heb de politie gebeld. Zij hebben alles genoteerd.
Nu ja, ik ben naar de dierenarts moeten gaan. Kostelijke zaak!
De jongen zegt dat hij gaat betalen, maar ik heb nog niks gezien..
Wat kan ik nu doen?
Waren beide honden aan de lijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”