School aansprakelijk voor gestolen goederen van leerling?

jean-jean
Topic Starter
Berichten: 5

School aansprakelijk voor gestolen goederen van leerling?

#1 , 16 feb 2012 20:50

Mijn zoon z'n laptop is gestolen op school. :twisted:
De studenten werden uit de klas gehaald om een opdracht te krijgen in een ander lokaal. De laptops waarop ze aan het werk waren bleven onbeheerd achter in het lokaal. De deur sluit normaal vanzelf en kan enkel geopend worden door personen die een badge hebben (zowel studenten als personeel). Toen ze terugkwamen waren 5 laptops verdwenen.
Is de school hiervoor aansprakelijk? Is hier sprake van nalatigheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38738

#2 , 16 feb 2012 22:03

Kunnen ze zien welke badges gebruikt zijn?

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 16 feb 2012 22:50

Als de toestellen ontvreemd werden uit een afgesloten ruimte kan er geen sprake zijn van nalatig gedrag door de leerlingen. School lijkt me aansprakelijk in een dergelijk geval.

Badgesystemen werken normaliter altijd met een log.

Reclame

jean-jean
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 17 feb 2012 09:14

Iemand zegt me dat de school enkel voor verantwoordelijk gesteld kan worden, om reden van nalatigheid, als er sprake is van lichamelijke schade.

Blijkbaar zijn er ook studenten die geen badge hebben en heerst er daardoor een praktijk van "ik zet effe een vuilbak tussen de deur zodat ik dadelijk weer terug binnen kan ..." Het lijkt me de verantwoordelijkheid van de school om hiertegen op te treden en aan alle leerlingen op te leggen dat ze een badge aankopen.

Franciscus
Berichten: 38738

#5 , 17 feb 2012 19:25

In elk geval toch aangifte gedaan van diefstal bij de politie?
Liefst allemaal samen.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 18 feb 2012 10:24

“Art.1929.In geen geval is de bewaarnemer aansprakelijk voor gevallen van overmacht...”(Burgerlijk Wetboek).

‘De laptops waarop ze aan het werk waren bleven onbeheerd achter in het lokaal‘.

De school,bewaarnemer,is aansprakelijk voor de laptops,tenzij zij bewijst dat de diefstal een geval van overmacht was.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jean-jean
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 23 feb 2012 18:20

Bedankt voor jullie reacties!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”