sneeuwruimen van zijn voetpad

Jempi
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Pajottenalnd

sneeuwruimen van zijn voetpad

#1 , 08 feb 2007 19:51

Wat zijn de verplichtingen van de burger in verband met het sneeuwruimen van zijn voetpad ? En wordt hij automatisch aansprakelijk gesteld bij een ongeval tengevolge van een besneeuwd voetpad ? Is dat niet te beschouwen als heirkracht ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibendum
Berichten: 94

#2 , 11 feb 2007 11:26

Veel caf?praat doet de ronde over dit soort incidenten doch je mag je niet laten meeslepen. Alles wordt beoordeeld , in deze, in het licht van wat een normale zorgvuldige burger zou doen.

Als ik niet thuis ben als het begint te sneeuwen en er valt iemand voor mijn deur kan ik daar onmogelijk aansprakelijk voor gesteld worden.
Ik word ook niet geacht ten allen tijde in aanslag te staan met sneeuwschoffel ...

U leest samen met mij dat het een feitelijke beoordeling is die met het nodige gezond verstand moet benaderd worden. Het woord "automatisch" is in deze niet aan de orde.

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#3 , 11 apr 2007 15:52

Daarenboven lijkt het mijn inziens aanvaardbaar te stellen dat een voetpad deel is van de openbare weg.
Wat betreft de gemeentelijke wegen draagt de gemeente hiervoor een veiligheidsverplichting.
Wat betreft gewestwegen ligt deze veiligheidsverplichting niet bij de gemeente maar mijn inziens bij de provincie.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”