Grondwater niveau

Lieven37
Topic Starter
Berichten: 1

Grondwater niveau

#1 , 31 jan 2007 10:07

Vroeger hadden we nooit water in onze kelder. (11 jaar)
Na rioleringswerken (nu gescheiden net) krijgen we grondwater binnen.
We zijn niet alleen er zijn nog zeker 8 gezinnen die er mee kampen.
De uitleg die we krijgen van de gemeente is dat de buizen nu dicht zijn en er geen water in of uit kan.Ook hebben ze een bezinkingsbekken in de woonzone gemaakt (wij wonen in zandgrond). Mijn vraag:
Mag men het grondwater zomaar laten stijgen t.o.v. vroeger in een woonzone?

Mvg

Lieven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#2 , 11 apr 2007 16:15

Ik zou aanraden om de nodige bewijzen te verzamelen , (bijvoorbeeld door een expert aan te stellen). Ik zou ook aanraden om gezamenlijk op te treden.
Uit de gegeven informatie kan ik opmaken dat er hier:
ofwel sprake is van schade aangericht door de overheid(swerken), dat brengt een overheidsaansprakelijkheid teweeg (Art. 1382). Het is duidelijk dat wanneer kelders onder water komen te staan na rioleringswerken, deze werken (ongeacht of het gebied erna als bezinkingsgebied wordt aangewezen) niet volgens de regels van de kunst (lees 'foutief') zijn aangebracht.
Daarenboven lijkt deze manier van handelen sterk op een verdoken vorm van onteigening (zonder de onteigeningsprocedure te volgen), niemand kan immers in een overstromingsgebied leven en wordt in jouw geval de facto gedwongen zijn woonst te verlaten.

Ik vermoed dat de kans bestaat dat een en ander van deze werken te maken hebben met de doelstellingen binnen het huidige waterbeleid die uw gemeente wil bereiken. In dat opzicht raad ik u aan de Vlaamse Milieumaatschappij afdeling Water te contacteren op info@vmm.be, ik weet immers dat deze openbare instelling het integrale waterbeleid co?rdineert en dat uw gemeente hierin recentelijk een aantal nieuwe bevoegdheden maar ook zorgvuldigheidsplichten toebedeeld kreeg.

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”