Geluidshinder meten / Wetgeving vechtershonden

Andy91
Topic Starter
Berichten: 4

Geluidshinder meten / Wetgeving vechtershonden

#1 , 04 okt 2011 13:22

Beste,

Ik zit met 2 vragen waar ik de oplossing niet zelf kan vinden. Ten eerste, een paar huizen verder van m'n grootouders huis zit een marginale zak die constant (lees van 12u 's middags wanneer die wakker word tot een uur of 9/10 's avonds) zijn muziek keihard zet, zodat m'n grootouders en de omliggende buren daar toch heel de dag last van hebben. Met de omliggende buren heb ik erover nog niet gesproken, maar ik denk dat ze zoiets ook niet echt appreciëren.

De buurt is eigenlijk zeer stil, naast de 10 auto's die op een uur/drie kwartier langskomen, hoor je eigenlijk niets. Ik heb de wetgeving op geluidshinder opgezocht en ik schat dat de het achtergrondgeluid rond de 30dB is. Dus volgens artikel 3 van KB 24/02/1977 zou de elektrische muziekemissie niet hoger dan 5dB zijn.

Dit is puur speculatief, want ik heb dit (nog) niet kunnen meten. Nu was m'n vraag, zijn er mensen die deze overlast ook hebben gehad en indien ja, hoe hebben ze dit aangepakt? De prijzen van geluidsmeters liggen rond de 70 euro, maar als deze de wettelijke nauwkeurigheidseisen hebben weet ik niet. Ik wil toch wel eerst zelf de overlast meten voor we naar de politie stappen. Daarnaast was ik aan het denken. Stel dat het buiten de geluidsnorm valt, zou ik SABAM niet op z'n dak sturen, want we horen zijn cd's toch op een openbare plaats? De tijd om hier iets over op te zoeken heb ik nog niet gehad.


Mijn tweede vraag, ook omdat ik er de tijd nog niet voor heb gehad om het op te zoeken en misschien mensen een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt. M'n buren hebben American Stafford gekocht. Een week na dat m'n neef (met 2 klein kinderen) ook eentje hebben gekocht. Die hond m'n neef gaat naar de hondenschool, ze gaan daar dagelijks mee wandelen zodat hij zijn energie (en agressie) verliest. Geweldig beest waar ik toch wekelijks mee zit te "spelen" als we op bezoek gaan. Deze hond luistert onmiddellijk en toont geen enkele agressie, dan wat willen spelen. De hond van de buren is een ander verhaal. De situatie zit zo, ze hebben al 2x zo'n hond gehad voorbije jaren. De eerste heeft de politie moeten komen doodschieten, met twee kogels door de kop omdat hij na de eerste nog recht kwam. Ze zijn nooit met zo'n hond naar de hondenschool geweest en heb ze er nooit mee zien wandelen. Toen de politie moest komen kreeg de dierenarts (voor het inslapen) en de buren zelf de hond niet meer onder controle, dus doodschieten was hun enigste optie. Enkele jaren later kochten ze weer zo'n hond. En alweer, nooit mee naar de hondenschool en heb ze er nooit me zien wandelen. Op een dag liep er een oude man met zijn ceasarke op onze straat, de hond van de buren brak los en viel de man zijn hond aan met de dood tot gevolg. Dus politie kwam erbij en ze moesten de hond van de buren laten inslapen.

Met hun nieuwe hond is het weer hetzelfde verhaal. Ik zie ze er nooit mee wandelen, ik heb een paar keer gevraagd als ze al naar de hondenschool zijn gegaan maar telkens hoor ik excuses. Ik wil nu actie ondernemen voor dat beest een persoon aanvalt. Na wat rondzendbrieven die juridisch geen stand houden is er geen wetgeving die ik kan vinden die zulke mensen verbied zo'n hond te houden. Persoonlijk vindt ik dit een schande. We wonen maar met 5 mensen op de straat, maar hier komen in de zomer honderden fietsers langs. M'n zusje speelt vaak buiten, ik wil er gewoon niet aan denken.

Nu wil ik naar de wijkagent stappen, vragen als hij dit verantwoord vindt. Maar als er morgen ineens politie voor hun deur staan weten ze dat er iemand van de buren is gaan klagen en om de vrede in de buurt te bewaren hebben andere mensen dit al niet eerder gedaan. Is er geen lijst waar mensen die meermaals zo'n hond hebben gehad moeten opstaan en gecontroleerd worden, of zoiets dergelijks. Want ik wil iets ondernemen, maar weet echt niet wat. Ik heb het zelfs aan m'n prof strafrecht gevraagd, die wist ook geen oplossing waar we de vrede in de buurt konden bewaren.

Hopelijk kan iemand hier antwoord op geven, het is wel een lang stuk om te lezen. Merci alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#2 , 04 okt 2011 15:49

Ik zou alsnog naar de politie stappen. Het goede-burenprincipe moet m.i. van twee kanten komen. U kan uiteraard eerst proberen om met de betrokken persoon te gaan praten, maar naar ik mag inschatten zal dat waarschijnlijk weinig uithalen. Investeren in een eigen geluidsmeter en dergelijke heeft m.i. geen nut.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 04 okt 2011 16:19

Wat betreft de hond is het wel zo dat bij herhaaldelijk vastgesteld misbruik of verwaarlozing een rechter kan vonnissen dat ze geen huisdieren meer mogen houden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 04 okt 2011 16:49

naar politie.
Wat de muziek betreft als er gemeten wordt zal hij er gezien uw beschrijving wel boven zitten.
Wat de hond betreft... als de politie al is moeten tussenkomen dan zijn daar gezien de feiten al PV 's van dus daar ook eens gaan praten met.
Ik adviseer u echter met de teamleider of teammanager te gaan praten. Zij zijn diegene die de leiding hebben EN bepalen eventueel na contact pdK wat er verder zal gebeuren.
Uw wijkagent heeft niet die 'bevoegdheid'.
Hij zal wel moeten gaan praten met maar de strategie is voor teammanager/leider en pdK

Andy91
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 04 okt 2011 17:12

Bedankt voor de antwoorden. Ik verwacht inderdaad dat praten met de persoon niets zal uitmaken. Zelfbesef zal deze persoon niet hebben, anders doe je zoiets niet. We zijn verdraagzaam genoeg geweest, er moet iets veranderen. Bij de volgende keer dat ze het journaal moeten harder zetten om boven dat geluid van zijn speaker te komen ga ik het eerst vriendelijk vragen, de kans bestaat dat hij het stiller zet maar dat betwijfel ik. De volgende keer maar de politie erbij halen..

En ja, met de hond van de buren. Ik weet dat de politie niet mag zeggen van wie de klacht komt, maar de buren weten dan ook wel dat er iemand is gaan klagen. Kan de politie hen niet verplichten om de hond op te leiden? Zoals in m'n voorbeeld, naar de hondenschool gaan doet enorm veel. Om gerechtelijke stappen te ondernemen is te drastisch in onze situatie. We praten er wel elke dag mee, ze komen soms op bezoek en vice versa. Ze wuiven toekomstige problemen gewoon weg als we hen erover aanspreken. "Deze hond is heel anders dan de vorige, het is een schatje." Maar dat zeiden ze ook over de vorige..

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 04 okt 2011 19:08

Toch raar he.
De politie is uitvoerende macht die specifiek een gerechtelijke taak en bevoegdheid heeft. Zij KAN zomaar niets.
NEEN de politie kan hen niet verplichten dat is niet hun bevoegdheid.
De politie kan vaststellingen doen bij misdrijven dus overlast, geluidsoverlast elektronisch, nacht of daglawaai, verstoren van de openbare orde en rust en wat de hond betreft inbreuken op gemeentelijk politiereglement, op wet dierenwelzijn enz . Bij mijn weten zijn hondengevechten verboden.
Zij stellen van hun vaststellingen PV op en zenden dat naar het parket. Als er een maatregel wordt opgelegd is het het parket of de rechter die dat zal doen. Mogelijk is het al zo dat ze geen hond mogen houden.
Dus ofwel gaat u naar de politie met de info en kan er iets aan gebeuren ofwel blijft u thuis en blijft u zich ergeren.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 08 okt 2011 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Andy91
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 08 okt 2011 15:04

De politie mag U toch ook aan de kant houden en u een alcoholtest laten afnemen, omwille dat ze hiervoor bevoegd zijn. Ik stel deze vraag omdat ikzelf nog niet heb opgezocht als de politie in zo'n geval bevoegd is om dergelijke acties te ondernemen tegen eigenaars van zulke honden. Het gaat hier nu niet om hondengevechten, maar in verschillende landen is dat ras gecategoriseerd als "Vechtershond."

Maar als zij hun vaststellingen in PV opsturen naar het parket, zal mijn naam erbij worden geschreven veronderstel ik. Ze gaan niet zeggen dat ze een agressieve hond hebben gezien om een namiddag fietsen door het Limburgs fietsparadijs.. Maar laatste dagen hoor ik ze vaker op die hond schreeuwen omdat ze er geen controle meer over hebben. Ik wacht deze week nog af, kijken als ze bij hun verstand komen. Zo niet, dan sta ik vrijdag maar aan het politiebureau voor er alweer een drama afspeelt voor onze deur..

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 08 okt 2011 15:19

Als zij vaststellingen doen dan zijn het hun vaststellingen en niet uw verhaal.
Zij zijn volstrekt bevoegd voor de wetten waarvoor bevoegd vaststellingen te doen.

Zij hoeven dus niet te starten met een aangifte. Als zij in het voorbijrijden iets zien dan stellen ze dat zelf vast.
(er zijn mogelijkheden om onbekend te blijven of anoniem (gecodeerd))

Hierbij de wetgeving...
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38739

#9 , 22 okt 2011 19:02

Wat ik vorige maal over het hoofd heb gezien, regel een.
Ik denk niet dat de politie en alcoholtest mag afnemen bij mensen thuis.
Hoe evolueert de zaak?

Andy91
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 31 okt 2011 00:29

Ik ben met die persoon gaan praten, hij zei dat hij het begreep en na voor 2 weken geen last meer gehad, tot op enkele dagen geleden. Dit kan nu eenmalig zijn, ik weet het niet. Nog geen tijd gehad om langs te gaan bij m'n grootouders, te druk met het leren voor strafrecht waar ik komende vrijdag examen van heb. Ik heb het wel kunnen meten met een geijkte decibelmeter. Aan de kant van waar het muziek komt is het hoger dan 5dB, ergens anders is het lager.

De hond, ik hoor hem niet meer. Ze gaan er nog steeds niet mee naar de hondenschool, laat staan met hem wandelen. Ik weet ook niet als hij naar de eigenaars luistert of niet, we zullen moeten afwachten.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”