Aansprakelijkheid feitelijke vereniging

PDN
Topic Starter
Berichten: 1

Aansprakelijkheid feitelijke vereniging

#1 , 21 jan 2007 13:56

Geachte,

Als medebestuurslid van een feitelijke vereniging en verzekerd zoals voorzien in de vrijwilligerswet, had ik graag geweten wat het nut is indien er tevens melding wordt gemaakt van: "De club is niet verantwoordelijk bij gebeurlijke ongevallen". Ik ga er vanuit dat deze tekst geen invloed heeft bij het inrichten van om het even welke organisatie. (barbeque, clubuitstap enz.) Zelfs niet indien men een bepaald document zou laten ondertekenen. Is dit inderdaad zo?

Bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 22 jan 2007 15:27

Beste PDN,

Als voorzitter/stichter van twee vzw's kan ik U het volgende vertellen uit ervaring.Wanneer ik met vrijwilligers werk laat ik deze registreren v??r aanvang van hun dagtaak en na afloop.Er is reeds een ogeval gebeurt met ??n van onze vrijwilligers en onze verzekering is door dit document tussengekomen. De nota "het bestuur is niet ......" heeft betrekking op de bezoekers, maar wordt gemeden door de verzekeringsmaatschappijen. Zij gaan ervan uit dat U als organiserende macht er alles aan doet om potenti?le ongevallen uit te sluiten.
Voor meer duidelijkheid kan ik U doorverwijzen naar volgende link: http://www.vvj.be/docs/aanspr_verzek_mensentaal.doc . Weet ook dat bij een FV iedereen priv? aansprakelijk kan worden gesteld. Een VZW biedt meer bescherming (priv? dan) dit kan U nalezen op www.vsdc.be

Ik hoop hiermee uw vraag beantwoord te hebben
Vriendelijke groeten
Heye Andy

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 jan 2007 15:40

?Doch deze regel(=algemene exoneratiemogelijkheid) lijdt uitzondering wanneer de wettelijke aansprakelijkeidsregeling de bescherming van fundamentele maatschappelijke belangen beoogt en de wetgever de effectieve vergoeding van de slachtoffers nastreeft?(Cass. 7 september 1962,Pas. 1963,I,32,R.W. 1962-63,645,concl.Proc.Gen.GANSHOF VAN DER MEERSCH).

?Zowel voor schade aan zaken als voor lichamelijke schade worden exoneratiebedingen geoorloofd geacht(59)Een gedeelte van de rechtsleer blijft evenwel gekant tegen de geldigheid van bedingen die menselijke schade tot voorwerp hebben(60)?(DIRIX,E.,Exoneratiebedingen,T.P.R. 1988,p1186,nr.16).

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”