scheiding der machten 2

adizal
Topic Starter

scheiding der machten 2

#1 , 30 aug 2011 12:37

Spijtig vorige maal geen bevredigend antwoord gevonden.
Nu herhaal ik mijn vraag met de wetgeving erbij voor statutairen.

Mijn vraag is nog steeds dezelfde zoals in scheiding der machten.

Mijn werkgever ontneemt mij de premie voor het uitblijven van ongevallen voor 1 maand en dit vanaf de eerste lichte beschadiging van een dienstvoertuig, terwijl de wetgeving, toch anders spreekt.
Mijn werkgever ontneemt mij de premie voor het uitblijven van ongevallen voor 1 maand, wanneer ik een lichte overtreding begaan, bij een zware overtreding 3 maanden enz..
Mijn werkgever is toch niet bevoegd om een verkeers overtreding die ik zelf betaal, daarbovenop nog eens een financiele straf te geven door intrekking van deze premie voor het uitblijven van ongevallen, ik doe toch geen ongeval maar een overtreding.

Volgens mij is mijn werkgever onwettig bezig, Ja of nee?

Graag een dringend antwoord...ik moet namelijk reageren met een klacht.


Datum van de akte: 10/02/2003
Aard van de akte: Wet
Publicatie(s) in Belgisch Staatsblad
Datum: 27/02/2003
Pagina: 9558



10 FEBRUARI 2003. - Wet betreffende de aansprakelijkheid van en voor personeelsleden in dienst van openbare rechtspersonen.

Bron : PERSONEEL EN ORGANISATIE
Publicatie : 27-02-2003
Inwerkingtreding : 09-03-2003
Dossiernummer : 2003-02-10/34

Art. 2. Ingeval personeelsleden in dienst van openbare rechtspersonen, wier toestand statutair geregeld is, bij de uitoefening van hun dienst schade berokkenen aan de openbare rechtspersoon of aan derden, zijn zij enkel aansprakelijk voor hun bedrog en hun zware schuld. Voor lichte schuld zijn zij enkel aansprakelijk als die bij hen eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2011 13:57

De wet van 10/2/2003 waarnaar u verwijst betreft de burgerlijke aansprakelijkheid. Dus de plicht om de aangericht schade te vergoeden.

Dit heeft niets te maken met de vraag of u al dan niet recht hebt op een bepaalde premie. Om na te gaan of u al dan niet recht hebt op deze premie dient men de bepalingen te onderzoeken van de wet, het reglement of het statuut waarin bepaald wordt wanneer deze premie wordt toegekend.

adizal
Topic Starter

#3 , 31 aug 2011 08:51

De wet van 10/2/2003 waarnaar u verwijst betreft de burgerlijke aansprakelijkheid. Dus de plicht om de aangericht schade te vergoeden.

Dit heeft niets te maken met de vraag of u al dan niet recht hebt op een bepaalde premie. Om na te gaan of u al dan niet recht hebt op deze premie dient men de bepalingen te onderzoeken van de wet, het reglement of het statuut waarin bepaald wordt wanneer deze premie wordt toegekend.

Dat kan ik nakijken.

Maar dan het 2é

Mijn werkgever ontneemt mij de premie voor het uitblijven van ongevallen voor 1 maand, wanneer ik een lichte verkeers overtreding begaan, bij een zware overtreding 3 maanden enz..
Mijn werkgever is toch niet bevoegd om een verkeers overtreding die ik zelf betaal, daarbovenop nog eens een financiele straf te geven door intrekking van deze premie voor het uitblijven van ongevallen, ik doe toch geen ongeval maar een overtreding.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2011 10:05

Om te kunnen beoordelen of uw werkgever dit recht heeft dient het reglement / statuut bestudeerd te worden waarin bepaald wordt wanneer u recht hebt op deze premie.

adizal
Topic Starter

#5 , 31 aug 2011 11:39

Om te kunnen beoordelen of uw werkgever dit recht heeft dient het reglement / statuut bestudeerd te worden waarin bepaald wordt wanneer u recht hebt op deze premie.
Mijnheer scorpioen,

heeft mijn baas dan besslissing recht over de verkeerswergeving?
Als ik een overtreding bega, dien ik die zelf te betalen.
Hoe kan mijn baas, mij nu nogmaals straffen, door 1 maand premie in te houden?

Mogen wij in belgie dan 2 maal gestraft worden voor één en dezelfde overtreding?

Verkeerswetgeving en openbare dienst zijn toch niet dezelfde machten?

En neen, geen info in de statuten hiervan, nog in de CAO van 2000 tot 2011.

Redrum
Berichten: 574

#6 , 31 aug 2011 13:02

Om te kunnen beoordelen of uw werkgever dit recht heeft dient het reglement / statuut bestudeerd te worden waarin bepaald wordt wanneer u recht hebt op deze premie.
Mijnheer scorpioen,

heeft mijn baas dan besslissing recht over de verkeerswergeving?
Als ik een overtreding bega, dien ik die zelf te betalen.
Hoe kan mijn baas, mij nu nogmaals straffen, door 1 maand premie in te houden?
Je maakt de eenvoudige denkfout om het niet krijgen van een premie een straf te noemen.
Men krijgt een premie als men een bepaald doel haalt, en als men dat doel niet haalt krijgt men de premie niet.
Als je bij de eerste drie bent op een wk, krijg je doorgaans een medaille en een geldpremie. Als je vierde bent krijg je dat niet. Jij beschouwt dat dan blijkbaar als een straf, terwijl het dat helemaal niet is.

Als er in het reglement verbonden aan de premie staat dat je de premie enkel krijgt als je geen verkeersovertredingen begaat, dan is daar logischerwijs het gevolg van dat je die premie niet gaat krijgen als je wel verkeersovertredingen begaat. Met scheiding der machten heeft dat geen uitstaans, dat hangt inderdaad enkel van het desbetreffende reglement af.

Men zou het feit dat je een 'beloning' krijgt om je aan de regels te houden trouwens ook bizar kunnen vinden :roll:

adizal
Topic Starter

#7 , 03 sep 2011 10:38

Ik snap het niet , sorry

Ik krijg een nacht premie ook, als ik u goed versta, kan mijn baas zo maar x aantal dagen nachtpremie afhouden, omdat ik een verkeers overtreding heb begaan ??

Neen mijnheer, Er staat in de reglementering niet, dat ik de vergoeding voor het uitblijven van ongevallen verlies, bij een verkeers overtreding.

Mijn mening is, dat mijn baas niet bevoegd is een verkeers overtreding financieel te bestraffen,verkeers overtredingen zijn niet gekoppeld aan de premie voor het uitblijven van ongevallen, ik bedoel niet dat hij geen sanctie kan geven.

adelaide887
Berichten: 1
Contacteer: Website

#8 , 05 sep 2011 05:12

De wet van 10/2/2003 waarnaar u verwijst betreft de burgerlijke aansprakelijkheid. Dus de plicht om de aangericht schade te vergoeden.

Dit heeft niets te maken met de vraag of u al dan niet recht hebt op een bepaalde premie. Om na te gaan of u al dan niet recht hebt op deze premie dient men de bepalingen te onderzoeken van de wet, het reglement of het statuut waarin bepaald wordt wanneer deze premie wordt toegekend.

Dat kan ik nakijken.

Maar dan het 2é

Mijn werkgever ontneemt mij de premie voor het uitblijven van ongevallen voor 1 maand, wanneer ik een lichte verkeers overtreding begaan, bij een zware overtreding 3 maanden enz..
Mijn werkgever is toch niet bevoegd om een verkeers overtreding die ik zelf betaal, daarbovenop nog eens een financiele straf te geven door intrekking van deze premie voor het uitblijven van ongevallen, ik doe toch geen ongeval maar een overtreding,r4 card.

dank u om te delen
i love juridischforum.be,and also love play games and ipad and iphone, I love play game r4 sdhc

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”