aansprakelijkheid leerkracht

carolinesuys
Topic Starter

aansprakelijkheid leerkracht

#1 , 10 mei 2011 14:25

Hoi,

ik had de volgende vraag over de aansprakelijkheid van leerkrachten:

ik weet dat leerkrachten normaalgezien aansprakelijk zijn voor schade die leerlingen veroorzaken terwijl ze onder hun toezicht staan. En dat deze aansprakelijkheid ophoudt indien de leerkracht kan aantonen dat hij deze daad die schade toebrengt niet had kunnen vermijden.

Maar ik ben een leerkracht in het volwassenonderwijs. Mijn cursisten zijn dus allemaal 18 jaar of ouder. Hoe zit het dan met mijn aansprakelijkheid als leerkracht?

Alvast bedankt voor het inzicht,
Caroline

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 10 mei 2011 19:27

Ik meen mij te herinneren dat de meerderjarigheid hier niets aan veranderd..

float

#3 , 11 mei 2011 13:19

Inderdaad.

Reclame

carolinesuys
Topic Starter

#4 , 14 mei 2011 22:01

Bedankt voor de info.

Caroline

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2011 23:56

Dus opletten als u een ll naar de directeur stuurt en deze ipv naar naar op straat onder een auto loopt.

basejumper

#6 , 17 mei 2011 19:53

Beste,

Een minderjarige staat onder schooltoezicht van het moment dat de ouders het kind aan de school toevertrouwen. Even zo goed bij dieren. U aanvaardt op de hond van de buren te passen en er gebeurt een schadegeval : u bent aansprakelijk. MAAR : een volwassen cursist kan je niet beschouwen als onder toezicht staand van de leerkracht. Een volwassene is zelf aansprakelijk voor zijn daden die tot schade aanleiding geven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Turaki

#7 , 17 mei 2011 20:34

ik weet dat leerkrachten normaalgezien aansprakelijk zijn voor schade die leerlingen veroorzaken terwijl ze onder hun toezicht staan. En dat deze aansprakelijkheid ophoudt indien de leerkracht kan aantonen dat hij deze daad die schade toebrengt niet had kunnen vermijden.
Uw cursisten zijn volwassen, en u kan ze uw gezag niet opleggen. De schade die zij veroorzaken kan u niet voorkomen.

Tmespreu

#8 , 17 mei 2011 23:16

Dus een leerkracht is niet aansprakelijk voor haar leerlingen wanneer deze meerderjarig zijn?

Ik ben nochthans vrij zeker dat prof. Cornelis in de les 'buitencontractuele aansprakelijkheid' zei dat de meerderjarigheid hier niets aan veranderde..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 mei 2011 00:05

element gezag vb???

float

#10 , 18 mei 2011 15:54

"Elementen die bij de bepaling van het personele toepassingsgebied van artikel 1384 vierde lid B.W. geen rol spelen:
1. De leeftijd van de leerlingen

De leeftijd van de leerlingen speelt geen rol voor de toepassing van het aansprakelijkheidsvermoeden van artikel 1384 vierde lid B.W.(419) Verder zal blijken dat de leeftijd van de leerling wel een belang heeft bij de beoordeling van het tegenbewijs dat de onderwijzer moet aanvoeren om aan zijn aansprakelijkheid op grond van artikel 1384 vierde lid B.W. te ontsnappen.(420) Het personele toepassingsgebied van in artikel 1384 vierde lid B.W. hangt dus niet samen met de betekenis die in het gewone taalgebruik aan het begrip ‘onderwijzer’ wordt gegeven, waarin de term doorgaans wordt beperkt tot leerkrachten van het lager onderwijs.(421) De wetgever is veeleer van het criterium ‘onderwijs’ dan van het begrip ‘onderwijzer’ uitgegaan.(422) Zo kan worden aangestipt dat elders in het Burgerlijk Wetboek, meer bepaald in artikel 2271 B.W., aan het begrip ‘onderwijzer’ dezelfde ruime betekenis wordt toegekend.(423)

2. De aard of de inhoud van het verstrekte onderwijs

De aard van het verstrekte onderricht (gewoon of buitengewoon onderwijs, kleuter-, lager, secundair of hoger(424) onderwijs, wetenschappelijk onderwijs of kunstonderwijs, het aanleren van een vaardigheid) is van geen belang om te bepalen of iemand op grond van artikel 1384 vierde lid B.W. kan worden aangesproken.(425) Ook de inhoud van het verstrekte onderricht is irrelevant. Het kan dus ook gaan om sportonderricht(426), godsdienstonderricht(427),..." (DE TAVERNIER, P., Aansprakelijkheid voor anderen (ouders, aanstellers,...) In: X., Bijzondere overeenkomsten. Artikelsgewijze commentaar met overzicht van rechtspraak en rechtsleer, , IV. Commentaar Verbintenissenrecht, Titel III, Hfdst. 3, 1-143 (150 p.))

basejumper

#11 , 20 mei 2011 19:09

Caroline,

Niet de leerkracht maar de onderwijsinstelling is aansprakelijk voor leerlingen haar toevertrouwd.
Het element toezicht of gezag is wel elementair in de finale beoordeling. Zo zal bvb een leerkracht secundair onderwijs in het laatste jaar leerlingen hebben van < 18 jaar en van > 18 jaar. Dan kan een school niet zeggen : we zijn enkel verantwoordelijk voor leerlingen die minderjarig zijn. Cursisten die zelf kiezen voor avondonderwijs staan niet onder toezicht of gezag. En dat is elementair in aansprakelijkheid.
Tertio kan je als leerkracht bij je familiale een pack "leerkracht" toevoegen waardoor je gedekt bent in extracontractuele gevallen (bvb je geeft thuis bijles, je organiseert privé een evenement voor leerlingen, je bent op stap met een groep bestaande uit leerlingen en niet leerlingen...) Die optie kost weinig en is zinvol.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

float

#12 , 21 mei 2011 16:35

Onmiddellijk stellen dat de onderwijsinstelling aansprakelijk is en niet de leerkracht is toch kort door de bocht. Wanneer de leerkracht door bedrog, zware fout of lichte schuld die eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt schade berokkent aan derden dan is hij/zij wel degelijk aansprakelijk. De onderwijsinstelling, zonder onderscheid van organisatie, is slechts aansprakelijk volgens de regels van 1384, lid 3 BW.
Cursisten in avondonderwijs staan wel onder toezicht. Als zij niet onder toezicht zouden staan, dan zou de onderwijzer geen instructies kunnen geven aan de cursisten.
Het gaat hier om een aansprakelijkheidsvermoeden waarbij de onderwijzer het tegendeel moet bewijzen. Slechts op dat moment is de leeftijd van belang van de leerling. Het is uiteraard vanzelfsprekend dat een cursist in het avondonderwijs minder toezicht vereist. Maar niet enkel de leeftijd zal een rol spelen, ook het al dan niet onvoorzienbaar en plots gedrag, etc wordt in aanmerking genomen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”