dakschade door schoorsteen van buur

kr=10
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: leuven

dakschade door schoorsteen van buur

#1 , 11 dec 2006 00:13

Beste,

Wij verhuren een handelspand dat naast een oud bouwvallig huis dat niet mag afgebroken worden omdat het reeds tot stadsmonument is verklaard. De schoorsteen aan dat huis is in zelfde staat als het huis. Door slecht weer zijn er bakstenen van die schoorsteen op ons dak gevallen waardoor enkele dakpannen beschadigd zijn. Bovendien is er daardoor een waterlek in de keuken gekomen.

10 jaar geleden hadden wij een gelijkaardig schadegeval door diezelfde schoorsteen maar toen had de eigenaar van het huis, een notaris, ons 75 euro gegeven om de schade te herstellen.

Op het eerst zicht kan de schoorsteen niet hersteld worden omdat anders het hele huis mogelijks kan instorten. De schoorsteen afbreken is ook geen optie omdat het gaat om een beschermd monuent dat niet afgebroken mag worden, maar alleen mag worden gerenoveerd.

De eigenaar is daarenboven notaris dus ik vrees dat hij met allerlei juridische achterpoortjes zal aandraven. Daarom vraag ik me af wat ik het best kan doen: foto's nemen, het dak zelf maken op de kosten van de eigenaar, ....

Bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 11 dec 2006 12:55

Raadpleeg uw verzekeraar deze zal de brandverzekering van de notaris aanspreken

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 12 dec 2006 10:36

?Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Spreek dus degene die de zaak(=het beschermd monument) onder zijn bewaring heeft aangetekend aan met verzoek om schadevergoeding.

Indien u een rechtsbijstandsverzekering hebt bij uw ?Familiale? doe daarbij dan aangifte met verzoek om rechtsbijstand.

?Art.11.? 1. De eigenaars en vruchtgebruikers van een beschermd monument of van een in een beschermd stads- of dorpsgezicht gelegen onroerend goed, zijn ertoe gehouden, door de nodige instandhoudings- en onderhoudswerken, het in goede staat te behouden en het niet te ontsieren, te beschadigen of te vernielen.Art.13.? 1. Volgende personen worden gestraft met een gevangenisstraf van acht dagen tot vijf jaar en een geldboete van 26 tot 10.000 euro of met ??n van die straffen :3? de eigenaar, erfpachthouder, opstalhouder of vruchtgebruiker die verzuimt de overeenkomstig artikelen 5, ? 7, en 11, ? 1, bepaalde voorschriften na te leven...?(3 MAART 1976. - Decreet tot bescherming van monumenten en stads- en dorpsgezichten)

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”