dagvaarding

Sylvie
Topic Starter
Berichten: 13

dagvaarding

#1 , 17 nov 2006 10:45

Waar vindt de zitting (vredegerecht) plaats?

Ik dacht in het kanton waar de feiten gepleegd zijn. Nu blijkt dat de zaak voorkomt in het kanton van de woonplaats van de verweerder.

Kan ik daar nog iets aan veranderen? Ik heb geen advocaat, de tegenpartij wel en speel dan eigenlijk liever een thuismatch.
Recht is krom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2006 14:12

Ik begrijp dat u eisende partij bent en de dagvaarding reeds werd betekend.

Dan zal er niets meer aan te doen zijn.

Of u de mogelijkheid had om voor een andere rechter te dagvaarden kan aan de hand van de schaarse informatie die u geeft niet worden beoordeeld.

scorpioen

Sylvie
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 17 nov 2006 16:11

Welke informatie hebt u dan nog nodig?
Recht is krom

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2006 17:43

Welke informatie hebt u dan nog nodig?
Waarover gaat de zaak? Waarom heb je gedagvaard?

scorpioen

Sylvie
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 18 nov 2006 11:33

ik heb een hoefsmid gedagvaard die mijn paard te kort gekapt (mank op de vier benen) heeft. Daaruit zijn redelijk wat dierenartskosten voortgevloeid die ik nu terugvorder.

- de hoefsmid heeft gelogen in z'n advertentie: heb ik bewijs van
- ik heb verklaring van dierenarts en andere hoefsmid
- heb facturen
- heb een fotodossier
Recht is krom

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 nov 2006 16:00

In de eerste plaats moet u nagaan of de overeenkomst die u met de hoefsmid hebt afgesloten een clausule bevat die bepaalt welke rechtbank bevoegd is.

Als dat niet het geval is geldt:

Ger. Wb. Art. 624.
Met uitzondering van de gevallen waarin de wet uitdrukkelijk bepaalt welke rechter bevoegd is om kennis te nemen van de vordering, kan deze naar keuze van de eiser worden gebracht;
1? voor de rechter van de woonplaats van de verweerder of van ??n der verweerders;
2? voor de rechter van de plaats waar de verbintenissen, waarover het geschil loopt, of een ervan zijn ontstaan of waar zij worden, zijn of moeten worden uitgevoerd;
3? voor de rechter van de woonplaats gekozen voor de uitvoering van de akte;
4? voor de rechter van de plaats waar de gerechtsdeurwaarder heeft gesproken tot de verweerder in persoon, indien noch de verweerder noch, in voorkomend geval, een van de verweerders een woonplaats heeft in Belgi? of in het buitenland.

scorpioen

Sylvie
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 18 nov 2006 17:39

Dus ben ik in het ootje genomen door de deurwaarder?

Er is geen clausule want de overeenkomst was mondeling. De deurwaarder zei, toen ik hem daarover aansprak, dat de zitting plaatsvindt in het kanton van de woonplaats van de verweerder, aangezien er geen factuur is. Maar uit art 624 blijkt toch dat ik het evengoed had kunnen laten voorkomen, daar waar de feiten gebeurd zijn of het geschil ontstaan is? Of zie ik dat verkeerd?

Ik kan er dus niets meer aan veranderen? De dagvaarding is reeds betekend.
Recht is krom

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 nov 2006 08:02

De dagvaarding is betekend. Er is dus niets meer aan te doen. U hebt in de dagvaarding de keuze gemaakt.

Het moet dus niet altijd de woonplaats van de verweerder zijn. Bij verkeersongevallen wordt bijvoorbeeld meestal gedagvaard voor de rechter van de plaats waar het ongeval is gebeurd.


scorpioen

Sylvie
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 19 nov 2006 11:13

Ik heb helemaal geen keuze gemaakt. De deurwaarder heeft dat in mijn plaats gedaan, zelfs nadat ik hem gevraagd had om het in het kanton waar de feiten gebeurd zijn te laten voorkomen.

Toch hartelijk dank voor de info.

Nu, die deurwaarder heb ik nog niet betaald. Kan ik hem daarvoor in gebreke stellen (omdat ie gewoon zijn zin heeft doorgedreven)?
Recht is krom

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#10 , 19 nov 2006 11:34

Nu, die deurwaarder heb ik nog niet betaald. Kan ik hem daarvoor in gebreke stellen (omdat ie gewoon zijn zin heeft doorgedreven)?
Kreeg U geen 'ontwerp' van het exploot?

Sylvie
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 19 nov 2006 11:36

nee; ik heb alleen de uiteindelijke versie gekregen toen die al betekend was. Laat ons dus maar zeggen dat de verweerder de dagvaarding eerst gekregen heeft en dan pas ik..

Is dat de normale gang van zaken?
Recht is krom

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”